Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dagens gang i hønsegården?  (Læst 5218 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline CamillaBD

• Passiv bruger
Dagens gang i hønsegården?
« Dato: 27 Maj , 2013, 12:34 »
Vi er en familie på Sydfyn som endelig har fået vores eget hus - med en dejlig have - hvor der søreme også var plads til at vi kunne bygge vores mange års drøm om at have vores eget lille hønsehold :-)
Vi håber på at vi skal ud og hente 5 Isa Brown høns i eftermiddag og vi har (vidst) også alt klart til dem.
Jeg er bare lidt nysgerrig efter at høre hvordan dagens gang for jer garvede hønse-"farmere" er? - her tænker jeg hvad tid lukker I ud, fodrer, samler æg, lukker ind etc.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Dagens gang i hønsegården?
« Svar #1 Dato: 27 Maj , 2013, 13:16 »
Jeg kan anbefale Den store Hønsebog af Jørgen Liljensøe.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #2 Dato: 27 Maj , 2013, 18:35 »
Hverdag:
Morgen: check vand og foder, give madrester fra igår i den lukkede gård. Om vinteren lukker jeg dem ud i udearealet om morgenen, så de kan udnytte den korte dag så godt som muligt.
Eftermiddag: check vand og foder, lukke ud i udearealet,  (en halv parcelhushave) soignere hus og gård (samle lorte sammen og smide i komposten) samle æg, snakke med 'lille hønse-lille hønse-kylle-kylle-kylle' - det er der min mand og andre mener jeg er lidt vanvittig. Her er det en meditationsøvelse :-)
Aften: Om sommeren - lokke (havregryn) hønsene ind i den lukkede gård og sige godnat, om vinteren bare lukke, så er de selv gået ind.
Ca. hver anden uge skifte underlag i hønsehus - hver dag kigger man på fuglene og ser om de ser friske ud - klare øjne, blanke, rene fjer, god adfærd, interesse for foderet osv.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline RandiL

• Passiv bruger
Dagens gang i hønsegården?
« Svar #3 Dato: 27 Maj , 2013, 18:56 »
Jeg må indrømme vores "program" er lidt kortere end det ovenfor.
Morgen (ca kl 6.30-7.00): åbner og giver frisk vand og mad. De går i hele haven med lågen åben til hønsegård. Tager hønselort væk under siddepindene (vi har sådan et bræt under og med fint sand er det som at tømme en kattebakke).
Eftermiddag: tjekker for æg og giver en håndfuld hvede/havre
Aften (omkring kl 20.30): lukker lemmen til hønsehuset og hønsegården og sætter vand væk.

Holder hønsehuset rent ved at samle klatter ind hver morgen og smider så lidt sand på en gang hver anden uge og skifter redekassehalm i samme omgang. Større rengøring af huset hver halve år.

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #4 Dato: 27 Maj , 2013, 19:00 »
Hej RandiL, jeg synes ikke der er den store forskel - mon ikke vi tilpasser vores hønseliv til resten af tilvæærelsen? Jeg er fx. ked af at have hønsene gående ude når jeg ikke er hjemme - selvom de ALDRIG er gået ud af haven ville det faktisk være muligt, der har på tidspunkter været løse hunde inde og rende rundt osv. Så de kommer først ud når jeg kommer hjem fra arbejde. Så er alle æg også lagt på det rigtige sted...

Offline Soren82

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 28 Maj , 2013, 00:02 »
Vil der osse gerne skrive lidt om min hverdag :)

Morgen for hønsene starter omkring 7.30 går ud med mine to drenge og lukker dem ud inden de skal i skole/børnehave. Tjekker vand/foder og gir dem hvis de mangler.
Eftermiddag luger jeg ud i haven (For det meste mælkebøtter, osv) blander det med lidt korn også er de beskæftiget :) På dette tidspunkt gir jeg dem frisk vand Nå børnene kommer hjem som regel omkring klokken 13.00 kigger vi efter æg.
Aften omkring klokken 21 lukker jeg ind til dem og de går til ro ca på dette tidspunkt. 

2 gange i ugen luger jeg ud ved dem og ca 1 gang i måneden kigger jeg efter om jeg syntes der skal nyt halm i deres rede kasser. men derudover er vi osse ude og gi dem salat rester osv hvad der bliver af godter til dem.

Held og lykke med projektet Hilsen Søren :)

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 28 Maj , 2013, 00:42 »
Bare ganske kort.. Lukker ud kl 7.30 ca. Hælder rent vand op og henter fodertrug, som står i værkstedet om natten. Venter lige 5 min, tager klatter i gården, store og friske og resten af lorterne fra dagen før. Eftermiddag samler æg og tager klatter i gården. Ca kl 21.30 lukker lugen, så er de nemlig gået i seng. Har ingen bræt, men easy strø i bunden og muger ud hver 14 dag ca..oftere i fugtigt vejr, sne/meget regn osv
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #7 Dato: 28 Maj , 2013, 00:48 »
...jeg vil tro det tager ca 10-15 minutter om dagen at gøre disse små rutiner, det er jo ikke noget der sluger tid. Kæleriet kan jo variere i længde, det er sjovere at hænge ud med fjerene, når vejret er fint.

Offline Jannick Ringius

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 28 Maj , 2013, 03:31 »
Jeg lukker dem ud så snart jeg er stået op... Altså lige efter kaffen er sat over. Spreder foder i haven og vågner op mens jeg nyder kaffen og hønsene i haven.
Mellem 12 og 14 (nogle gange efter 18), bruger jeg 10 minutter på at muge ud, tjekke op på strøelsen, tjekker redekasserne, tjekker foder og vandautomaten, og fylder op så jeg ved de har til næste dag inde i huset.
Rimelig simpelt.
Ude i haven har jeg også vand og foder, som jeg også kikker til hver aften, det tager kun 2 minutter.

Jeg lukker huset kl. 21:30, når de sidder på deres pind.

Det er nemmere at passe høns, end jeg umiddelbart havde forestillet mig, og det er så dejlig og morsomt når de følger mig rundt i haven, altid nysgerrige .
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #9 Dato: 28 Maj , 2013, 06:40 »
Da jeg foruden hønsehus med automatisk lukke åbne system også har en skruk og en lille flok 6 ugers kyllinger er mine daglige rutiner ændret.
Kl 5 lukker jeg kyllingerne ud af deres meget sikre indhegning til den mere usikre indhegning. Skrukken bliver løftet ud og sat i sin lille udendørs skrukbursindhegning, hvor hun kommer ud af sin trance og begynder at spise, drikke, skrabe og baske med fjerene. Ti min senere går hun tilbage til æggene.

Når jeg kommer hjem fra arbejde, tjekker jeg at at alt er vel. Samler æg ind. Fylder foder og rent vand op, løfter skruk ud, flytter hønsefræseren. Og river græsset, hvor den stod.

Om aftenen inden jeg går i seng, tager jeg rester fra aftensmad ud og fordeler det til de forskellige og lokker kyllingerne ind i den meget sikrede udendørsindhegning og lukker. Hvilket bliver sværere og sværere da de har fundet ud af at de bliver lukket inde. Hvem siger at høns ingen hjerne har, mine høns er knivskarpe.

I weekenden renser jeg møg ud af husene. Har easy strø fra land og fritid, så samler bare klatterne fra. Når jeg synes bliver det hele fejet sammen og nyt bliver hældt i husene.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #10 Dato: 28 Maj , 2013, 06:47 »
Hvor herligt at læse om alle jeres hønse-sysler /o.

Mit program:
  • Lukke op op morgenen i alle tre hønsehuse, kigge efter at hønsene har det godt og at de har vand
  • Lukke hønsene ud på friland om eftermiddagen
  • Uddele hønsguf, snakke med høns, hygge med høns, vande, fodre og andre gøremål - helst med hjælp fra hønsene
  • Kigge til hønsene i løbet af aftentimerne, samle æg ind
  • Lukke alle hønsehuse og tælle høns ved solnedgang
  • Weekendsprogrammet omfatter også udmugning og skift af redekassemateriale
  • En weekend om året går med totalrengøring af alt inventar og selve hønsehus
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline CamillaBD

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 28 Maj , 2013, 08:12 »
Hvor dejligt at læse lidt om jeres dag i hønsegården - det giver mig lige et overordnet billede af hvordan det gøres - og det lyder jo til at være til at finde ud af. :-)

Vil det sige at I faktisk vil anbefale at have et bræt (til at tage ud) under deres pind? Vi har nemlig sat 2 pinde op og havde snakket om en plade til at tage ud, men blev enige om at vi lige så an. Vi har lagt alm. strøelse (spåner) ud i hele huset og halm i kasserne og i gården er der både jord, planter, hæk, sand og nogle gamle hugge-blokke der er lagt ned som de kan hoppe lidt rundt på og måske finde en snegl under :-)