Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Byg for at få høns skruk?  (Læst 4598 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Line86

• Bruger
Byg for at få høns skruk?
« Dato: 26 Maj , 2013, 19:07 »
Jeg synes jeg læste noget med at man kunne fodre med byg for at hjælpe hønsene til at blive skrukke? Er der hold i det? Og er det sammen med andet korn eller alene?
Mvh Line

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Byg for at få høns skruk?
« Svar #1 Dato: 26 Maj , 2013, 19:10 »
Jeg har nu hørt at det skulle være hvede.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #2 Dato: 26 Maj , 2013, 19:35 »
Har også hørt at det skulle være hvede. Men tror også det hjælper at lægge en kæmpe bunke æg i redekassen. Efter at jeg havde lagt en 10-12 stykker i redekassen havde jeg en skruk efter et par dage.  !a
Nu har jeg igen en skruk, tænker det kan være de første kyllingers pippen, der har fået den skruk.  ;D
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 26 Maj , 2013, 19:41 »
Hvis man fodrer sine avls-dyr med foder der indeholder meget protein, som jeg gør, er det selvfølgelig væsentlig at sætte protein indhold ned, f.eks. med mere korn (byg indeholder en smule mindre protein end hvede), for ad den vej, tillige med snydeæg i rede, at bremse en stor ægproduktion, og således have en lidt større chance for at få hønsene skruk.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 26 Maj , 2013, 23:12 »
Min nabo mener også at man kun skal fodre med korn, hvis man vil have hønerne til at skrukke.

Der findes så mange gamle "husmor råd". Nogen af dem er der sikkert noget hold i og andre ikke.

Jeg tror ikke på dette...!

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 27 Maj , 2013, 05:33 »
Mine høns har altid Møllerens Fuld af Pep ad libitum og får en kornblanding morgen og eftermiddag, lige pt har jeg 10 skrukker, og det gælder hvert forår, når tiden er inde, lægger de sig.
Måske er tanken om ændring i fodret opstået, fordi man skifter foderet på den tid, da hønerne alligevel ville lægge sig, og så drager man slutningen, at det er foderskiftet, der udløser skrukningen.

Hanen galer om morgenen, solen står op......kan man så sige, at det er hanens galen, der får solen til at stå op ;)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Brahmsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 27 Maj , 2013, 06:49 »
Mine høns skrukker fra en ende af. De får voksefoder, æglægningsfoder og hvede, samt alt godt fra køkkenet  ;D
Tror ikke det har meget med foderet at gøre, men de enkelte individer...

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #7 Dato: 27 Maj , 2013, 10:19 »
Nå, så er det lige før jeg må konkludere, at mine høns ikke er for flertallet af høns :)  Når jeg har fået rugeæg nok fra en stamme, og sætter stammen på "fattig mands hønsefoder" som jeg anser alm. hønsefoder som, altså at jeg ikke tildeler dem ekstra protein i fodret for at få mange æg, og holde æglægning igang, så bliver næsten alle i sådan en stamme skruk straks.
I de stammer der fodres med ekstra protein er der næsten aldrig en skruk.

Altså jeg har i årevis set tydelige på skruk-tilbøjelighed, når der gives mindre protein!

Jeg tror bestemt at det har rigtig meget med fodret at gøre hos mig, i al fald....!!!

Offline Line86

• Bruger
« Svar #8 Dato: 27 Maj , 2013, 12:07 »
Rudy: når du skriver alm hønsefoder er det så piller/fuldfoder du mener?
Mvh Line

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #9 Dato: 27 Maj , 2013, 12:43 »
Rudy: når du skriver alm hønsefoder er det så piller/fuldfoder du mener?

Ja, fabriks fremstillede foder piller til høns med råprotein indhold på 15-16%