Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Afkøling i rugemaskine  (Læst 11780 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Niels Kongsbak

• Passiv bruger
Afkøling i rugemaskine
« Dato: 21 Februar , 2009, 17:48 »
Hvorledes klar i afkølningen i en rugemaskine? I vejledningen står der at æggene skal afkøles dagligt i forbindelse med en vending.

Det lyder delvis rigtigt, men er det uden betydning eller er det særdeles vigtigt?

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
Sv: Afkøling i rugemaskine
« Svar #1 Dato: 21 Februar , 2009, 18:06 »
Du åbner for maskinen.  :)
Min er en therbo fra america og jeg åbner bare 5 min hver dag i den første uge og 15 min hver dag indtil dag 18, hvorefter man ikke skal afkøle mere.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #2 Dato: 21 Februar , 2009, 18:18 »
Nu er jeg jo virkelig ved at sætte mig ind i stort set alt vedr. rugemaskiner og vil da lige benytte chancen til at spørge:

Når man lufter ud i rugemaskinen, er det så i en fladruger? Altså fordi den ikke har nogen blæser som motorrugeren?

Som jeg har forstået det kan man sammenligne de to typer af rugemaskiner med ovne i køkkenet. En fladruger fordeler ikke temperatuen så godt igesom en alm "gammeldags" ovn og en motorruger fordeler temperaturen fint i hele maskinen  ligesom en varmluftovn, så der kan man ruge mange flere æg, da der kan sættes flere bakker med æg ind over hinanden. Er dette korrekt?  ::)

Jeg har været på biblioteket i dag og har lånt "Årets gang med Racehøns" af Eigil Nielsen. Der er en masse om rugning og om at bygge sin egen rugemaskine, sit hønsehus, blanding af eget fodet mv. Meget informativ bog, men det er nu dejligt at kunne stille alle de spørgsmål som den fremkalder, til jer  <L
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #3 Dato: 21 Februar , 2009, 19:29 »
I min træ skabs ruger fuldautomatisk skal der ikke køles æg. Jeg lægger æggene i og rører overhovedet ikke ved noget som helst før på 18. dagen, hvor æggene bliver lagt i klække skuffen og sætter vand ind.

Og vupti 2-3 dage efter er 98-100% blivet til små pylle ryller ;D
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 21 Februar , 2009, 20:10 »
Hvilken maskine har du Søs?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #5 Dato: 22 Februar , 2009, 05:42 »
Jeg var lidt for hurtig.  ::)

9. dag lyser jeg æggene og tager selvfølgelig de ubefrugtede fra. Hvis jeg kun har æg i den ene skuffe, fylder jeg som regel æg i den anden skuffe samtidig på 9. dagen, så passer det jo, at jeg lyser dem, når de første har været inde i 18 dage og skal lægges i klækkeskuffen.

Jeg kikker selvfølgelig lige på termometeret, når jeg går forbi, men den har altid stået nøjagtig samme sted.

Det er en Danki A120 fuldautomatisk

Den koster ca. 6.500kr og jeg havde da også overvejet det meget længe, inden jeg købte den, men det har jeg bestemt ikke fortrudt, for den fungerer bare super og så har jeg ikke alle de skuffelser som før, over en masse kyllinger der ikke kommer ud af æggene.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 22 Februar , 2009, 10:15 »
Hvor mange æg er den til, Søs? :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #7 Dato: 22 Februar , 2009, 10:41 »
Hvis man køber en ekstra skuffe med ruller, kan der være 144æg.

Der følger 2 rulleskuffer og en klækkeskuffe med.

Jeg "nøjes" :D bare med de 2 rulleskuffer, der er med og fylder de max 48 æg i hver 9. dag, når jeg ruger ud.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Offline Niels Kongsbak

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 22 Februar , 2009, 12:19 »
Er der nogen der har tegninger til sådan en Danki som selvbygger?

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #9 Dato: 22 Februar , 2009, 15:52 »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Niels Kongsbak

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 22 Februar , 2009, 16:32 »
Tak for det - det giver inspiration til selvbyg. Husk "hjemme gjort er vel gjort....."

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 22 Februar , 2009, 17:59 »
Tak Søs :D...
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #12 Dato: 23 Februar , 2009, 16:49 »
Det er vel med rugemaskiner som med skrukhøner: nogle er gode, andre er mindre gode, mens nogle er helt elendige.
Vi ville prøve at have to engelske dværgkamphøner til at ruge sammen, så vi gav dem et dusin æg eller dér. Hvad sker der? Æggene ruller ud af reden, æggene bliver knækket hul på og tømt for indhold, æggene klækker på ingen måde. De kunne ikke engang finde ud af at ruge fast, så vi blev nødt til at lukke for dem.

Vi ruger nogle æg ud på maskine, så selvsamme høner alligevel - og ganske ufortjent - kunne få nogle kyllinger. Tre uger går, og hvad sker der? Begge hønemødre hakker blødt på kyllingerne, ligesom om de er irriteret på dem. Den ene hønemor kravler ind under vingerne på den anden hønemor, og maser alle kyllingerne ud.

Vi gav en Dansk Dværglandhøne otte æg at ruge på. Tre uger går, og hvad sker der? Otte dejlige, velskabte kyllinger pipper lystigt rundt i hønsegården, og vi vidste ikke engang, at det var tid.

PS: Vi fjernede (læs: slagtede) den ene kamphøne, og den anden fik taget sig grundigt sammen; så det gik faktisk godt nok alligevel.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.