Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilekn race er en god begynder høne?  (Læst 1760 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
Hvilekn race er en god begynder høne?
« Dato: 25 Maj , 2013, 22:38 »
Hej alle I super kloge hønsefolk :-)

Vi har besluttet vi vil have høns i haven, så hverken hønsehus eller gård er bygget, for vi vil være sikre på hvilken race der er bedst til os, og så bygge hus og gård til dem :-)

Plads har vi rigeligt af, så det er ikke et problem, men vi har to drenge på 3 og 4 år, så hønsene må gerne være venlige og nemme at få tamme, jeg har overvejet enten orpington eller kochin, pga hvad jeg har læst i bøger og på nettet, men har I evt nogle bedre bud?
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline jes.l.h

• Global Moderator
Sv: Hvilekn race er en god begynder høne?
« Svar #1 Dato: 25 Maj , 2013, 23:01 »
Dværg maran ville være et godt bud. Det er meget venlige høns, lægger fornuftigt med æg, kan skrukke og har noget godt kød og putte i gryden. Af de racer jeg har haft til nu er de osse de mest nøjsomme mht foderet.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline mikkel andersen

• Passiv bruger
    • www.nfdb.dk
« Svar #2 Dato: 25 Maj , 2013, 23:56 »

Orpington er den eneste rigtige  /o

Der er tamme, de flyver ikke , de lægger massere af æg. og de bliver let skruk hvilket også kan være en ulempe.

Og så smager deres kød fantastisk.
Vil se resultatet af min Avl, derfor kapflyver jeg mine brevduer den mest spændende måde at have dyr på.

At se en due lande som den første, en smuk morgen er livet.

Offline mommark

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 Maj , 2013, 06:42 »
Hej
hvis at det skal være lidt af en slags kæledyr til så små børn. Så ville jeg helt klart vælge en dværgrace .Orpington kan jo blive ret store. Det er en ulempe hvis at man er 4 år og vil bære en høne. Til gengæld er de ikke de hurtigste hvis at de skal fanges :)  De fleste racer bliver tamme. Jeg har haft ca 10 forskellige sags og dem der var nemmest for mig at få tamme var Tværstribet Plymouth Rock. De sværeste var Faverolles. Men der kan du spørge 10 hønsefolk og få 11 svar.
Vh Laila
« Senest Redigeret: 26 Maj , 2013, 08:21 Fra mommark »

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 26 Maj , 2013, 08:00 »
Mht hønsehus og -gård stiller de fleste racer nogenlunde samme krav.
Jeg vil anbefale, I låner Jørgen Liljensøes "Den store hønsebog" og evt. også Annette Grandins "Alverdens fjerkræracer", især den første er rigtig grundig, AG's bog har måske ikke billeder af de mest korrekte dyr, men er alligevel fin at kikke i til et hurtigt overblik.
Så I kan roligt gå i gang med byggeriet, mens I tænker over race.

Jeg har selv dværgmaran i tre forskellige farvevarieteter, og af alle de racer jeg har prøvet, er det nok dem, der har den største plads i mit hjerte, de er søde, sjove, tillidsfulde, ikke flyvske, lægger sig ikke skruk ustandseligt (så får man jo ingen æg), men er dog alligevel gode skrukker og kyllingeførere, når de lægger sig. De lægger ret mange æg og også om vinteren, og skulle man have lyst er de gode slagtedyr.
Æg fra gråstribet dværgmaran:

Gråstribet dværgmaran:

Sort-kobber dværgmaran:

Sort-sølv dværgmaran ser ud som sort-kobber, hvor kobberet er erstattet af sølv.

Store maran er som dværge, men altså noget større, så dværgene er måske en god begyndelse. Men æggene hos de store er "rigtige" maranæg:

Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #5 Dato: 26 Maj , 2013, 10:31 »
Tusind tak for jeres svar  :)

jeg kan godt se at der er mange forskellige fortrukne høns  :D
jeg har bestilt de to bøger Marianne anbefaler, så kikker lige i dem også  :) :)

Hvad med hønsehus tegninger, er der slet ikke nogle på nettet man kan bruge?
for de færdige hønsehuse syntes jeg er for små, og de står jo på jorden, jeg vil have hønsene op i en højde hvor de er i fred og hvor vi kan komme til at rengøre hus uden at stå fjollet og ødelægge ryg  ;)

Er det forstået rigtig at de små høns har en tendens til at flyve??
Christina

Offline Ole Baun

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 26 Maj , 2013, 11:24 »

Hvad med hønsehus tegninger, er der slet ikke nogle på nettet man kan bruge?

Jo, der er garanteret mange  ;)

Du kan jo prøve at google "chicken coop" og vælge billeder / images hvis du mangler inspiration.
Mvh Ole Baun

0,3 Isa Warren (hybrid)
0,2 sorte skovhøns (hybrid)
0,2 tværstribede skovhøns (hybrid)
0,4 sølvhalsede dværg italienere
1,10 lys sussex

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #7 Dato: 26 Maj , 2013, 14:16 »
Tusind tak Ole
Christina

Offline P. Jakobsen

• Bruger
« Svar #8 Dato: 26 Maj , 2013, 14:34 »
Svarene vil være lige så mangfoldige som der er høns :) jeg startede selv med en dv. Orpington.. Hun er rigtig sød, og har absolut fart på når der er mad vel og mærke ;) de lægger ikke så store æg, men alligevel stabil. som sagt sød og rigtig hyggetante. Og flyver absolut ikke,er heller ikke den store skraber. Et mælkebøtteblad håndholdt af fodermesteren er absolut at foretrække for hendes vedkommende :)
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
Sv: Hvilken race er en god begynder høne?
« Svar #9 Dato: 26 Maj , 2013, 14:43 »
det er også orpington jeg lige nu hælder til, men vil jo lige høre alle jer fagfolk og råd  :)
Christina

Offline RandiL

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 26 Maj , 2013, 14:51 »
Vi lånte også den store hønsebog da vi skulle vælge race og endte med luttehøns som passede os godt; meget tilludsfulde, ikke for store, flyver ikke rigtig (vi har ikke lukket hønsegård), nøjsomme og nyder at kunne gå i hele haven, gode til æg men kan også spises etc etc. Men altså der er så mange spændende racer at vælge i mellem. I den store hønsebog er der også forslag til hønsehuse

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #11 Dato: 26 Maj , 2013, 15:05 »
Nu skriver du jeres hønsegård ikke er lukket, hva med havens fugle?? går de ikke i hønsenes mad??
Christina

Offline RandiL

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 26 Maj , 2013, 16:52 »
De har mad i hønsehuset og de rester de får fra vores husholdning gives i små portioner så de kan spise det med det samme (evt rester samles op)

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
Sv: Hvilken race er en god begynder høne?
« Svar #13 Dato: 26 Maj , 2013, 21:21 »
Hej Randil.. kan jeg få dig til at tage et billede af hønsehuset og hvor deres mad er henne?

Jeg suger alle tips til mig lige nu, så vi kan gøre det bedste for de fremtidige høns  :)
Christina

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 26 Maj , 2013, 22:18 »
På DFfR's (Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl) hjemmeside (link til højre) er der tegninger over forskellige hønsehuse, som kan downloades, de ligger under Begyndertips og så Vejledninger.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk