Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Overraskende rugning  (Læst 932 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
Overraskende rugning
« Dato: 25 Maj , 2013, 10:58 »
Jeg står lige og er temmelig imponeret og bliver vist nød til at dele..

"Omkring" 1. Maj lagde jeg æg i min rugemaskine. De var efter de Maran høner Thor, Jørn og jeg hentede i Tyskland i 2011
 ( http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=16048.0 ) og efter Hanen som jeg fik af Norbert Weinberg i oktober 2012.
Ret mørke og flotte blanke prikkede æg.
De havde desværre de odds imod sig at de nok var lidt gamle. Mine høns har desværre fået smag for egne æg så vi kappes om dem.

Der skete uheldigvis en eller anden kortslutning i min tidsregning . Jeg plejer altid at ha et rugeskema ved min maskine men det var glippet denne gang.
Resultatet var at jeg kom til at ligge æggene til klækning for tidligt.

En hel dag gik med at ærge sig men kom til resultatet af det måtte bare gå som det kunne....

De poppede i den nederste bakke , ikke så mange i den øverste. Hmmmm.... Undre undre..

Endte op med 15 klækkede. 2 har jeg aflivet. 1 pillede jeg ud i går aftes da jeg hørte en aftagende pippen, den er 2 døgn yngre end den ældste !!! Troede ikke at den ville være i live her i morges men jo sørme så.

De sidste 18 æg i maskinen regnede jeg med ville indeholde døde kyllinger som ville tage ophold på min samvittighed .
Nu er jeg efterhånden så hard core at jeg kan slå dem itu af nysgerrighed for at finde en evt. Ruge fejl.

Nu står jeg så tilbage uden døde kyllinger på samvittigheden for der var æggemasse i de 18 æg !!
Enkelte kunne jeg se havde været lidt igang..

Do I feel lucky ???  Mon ikke og temmelig overrasket og glad for mine 13 små i kyllingemoderen.

Offline KRISTINA

• Passiv bruger
Sv: Overraskende rugning
« Svar #1 Dato: 25 Maj , 2013, 11:51 »
Tillykke med de små :)
1.3 sort/sølv dobbeltrandet barnevelder, 3 isbukke og 1 dejlige grå schæfer.

Offline Trines

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 25 Maj , 2013, 11:54 »
Tillykke... dejligt at du har heldet med dig denne gang...!
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #3 Dato: 25 Maj , 2013, 21:02 »
Tak,  ja en pudsig rugning når jeg nu troede at jeg havde slået dem ihjel.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 26 Maj , 2013, 07:42 »
Dejligt, du fik noget ud af dem /o
Jeg slår som regel også "døde" æg ud, når jeg er 110 % sikker på, at der ikke kommer flere levende, for jeg synes, det er lærerigt, at se hvor langt fostret er kommet, og også om min "diagnose" fra lysning har holdt stik.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Brahmsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 26 Maj , 2013, 07:59 »
Tillykke med det relativt flotte resultat  ;)
Jeg gør også altid som Marianne, slår de sidste æg ud som regnes for døde. Også for at lære, men også for at sikre at evt. liv ender i skraldespanden  :-\
Æg er mange gange stærkere end vi tror....