Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ringmærkede høns  (Læst 8870 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline sallow

• Passiv bruger
Ringmærkede høns
« Dato: 24 Maj , 2013, 21:34 »
Hej, vi har fået nogle hønd af en bekendt. der er mange forskellige racer og nogle af dem har ring med nummer. Kan man finde ud af hvad race, alder, avler eller andet når de ahr nummer på?

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Ringmærkede høns
« Svar #1 Dato: 24 Maj , 2013, 21:38 »
Du kan kun vide at de ikke er ældre den det der står på ringen  :D   Nogen sætter desværre også på krydsninger, selvom ringen oprindelig var tænkt til race-høns.
Ren-racede høns skal have ring på for at kunne komme på udstilling, + være vacc.

Offline karoline

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 25 Maj , 2013, 17:56 »
Hej.

Du kan i hvert fald få svar på hvilken avler der har ringet hønsene, hvis du kontakter DFfR (der er link til dem ude til højre på denne side)

Så kan du evt kontakte avleren og han/hun kan måske svare på dine spørgsmål om race, alder osv.

Alternativt kan du lægge billeder af dyrene her på siden, så kan nogen måske give et bud på racen.

Hvad nr står der på ringen?

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline sallow

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 Maj , 2013, 21:02 »
Hej har prøvet at oprette et album, men den kan jeg ikke, den vil have jeg skal vælge et album, og suntes ikke der er noget der passer lige i den kalgori.
Jeg kan ikke se noget link til DFR? Kun det der hedder Guide til DFF?
Sort ring DK 16 10 04652 (landrace hane)
Sort ring DK 20 16 05209 (sort høne)
Hvid ring Dk 18 09 (eller 60) 03347 (hvid dværg med fjer på fødder)
Gul ring DK 11 11 02673 (Vildt farvet dværg)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 26 Maj , 2013, 21:04 »
Mht. link, så se ude til højre, der står DFfR-racefjerkræ, og det er Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl

Offline bjarne m

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 26 Maj , 2013, 21:43 »
Hej sallow
du har lavet en fejl ved aflæsningen af sort ring,str 20,år 16-så langt er min kalender ikke kommet endnu.
ringfarverne er ens i hele europa,og skifter hvert år.
EE=europa
DK=Danmark
20=størrelse
13=årstal
xxxx=unikt nr
vh bjarne m

Offline sallow

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 27 Maj , 2013, 18:41 »
Ha ha ok så blev jeg så meget klogere...  Må lige prøve at få læst den igen. ;)
Vores hane´s ring sidder meget stramt, kan man gøre noget ved det. Den sidder imellem foden og sporen så den kan ikke lige skubbes op eller ned. :( Benet er lidt tykkere der hvor ringen sidder stramt, end det ben uden ring.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 27 Maj , 2013, 18:57 »
På haner skal ringen helst sidde over sporen. Mens de er halvstore, skal man hele tiden holde øje med, at den ikke rutsjer ned under sporen for pludselig er det for sent.
Når den sidder under sporen kan den godt klemme.
Det er sket for mig, og jeg klippede ringen af og satte den på over sporen, limede med en gang sekundlim. Selvfølgelig kunne nogen påstå, at der var fusket, men eftersom hanen boede hos mig og ikke skulle videre, og jeg vægter dyrevelfærden, var det den rigtige løsning for mig.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #8 Dato: 27 Maj , 2013, 18:59 »
Ring på hanen skal sættes op over sporen, inden sporen bliver for stor. Sidder den i spænd under sporen og/eller syntes for lille ifh. benets tykkelse, altså hvis ringen ligesom begynder at gro ind i benet, så bør ringen straks klippes af.
Sidstnævnte for at opfylde dyreværnsloven.

Mht. hvad race du har, så er det sikkert ikke race-rene dyr, idet de enkelte racer har ringstørrelser som passer og ikke strammer. Så med mindre opdrætter har sat forkert ring-str. på, må konkluderes at det ikke er en ren race.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #9 Dato: 27 Maj , 2013, 19:02 »
På haner skal ringen helst sidde over sporen. Mens de er halvstore, skal man hele tiden holde øje med, at den ikke rutsjer ned under sporen for pludselig er det for sent.
Når den sidder under sporen kan den godt klemme.
Det er sket for mig, og jeg klippede ringen af og satte den på over sporen, limede med en gang sekundlim. Selvfølgelig kunne nogen påstå, at der var fusket, men eftersom hanen boede hos mig og ikke skulle videre, og jeg vægter dyrevelfærden, var det den rigtige løsning for mig.

Henset til Dyreværnsloven, er det rigtig fint, det som du gør Marianne!

Men vi bør nok lige gøre opmærksom på, at hvis ringen har været klippet op (skønt den efterfølgende er limet) så kan dyret ikke æske præmie på en evt. udstilling.
Blot så evt. "nye" i faget udstilling af race-fjerkræ ikke misforstå noget.
NB: Dyret burde godt kunne udstilles, men altså uden deltagelse i præmierne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 27 Maj , 2013, 19:39 »
Det var egentlig også det, jeg forsøgte at skrive, Rudy, at den jo bare skulle bo hos mig, jeg ville alligevel gerne have ringen på, for det fortæller jo alligevel noget om dyrets identitet for mig.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 27 Maj , 2013, 19:56 »
Ringen kan sagtens blive for lille på haner, hvis den sidder mellem sporen og foden, selvom det er den rigtige ringstørrelse.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline sallow

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 28 Maj , 2013, 17:02 »
Jeg vil tro han er ægte landrace, og meget flot syntes vi selv, men hvad forstand har vi på det. ;)
Har ingen anelse om hvor han kommer fra, vi har fået ham af en, der ikke skulle bruge ham til flere kyllinger, da han var far til næsten alle deres høns, de havde vist fået ham af nogle andre.. Og vi ville faktisk meget gerne udstille ham, da jeg kan huske den landrace der fik præmie for flotteste fjer (eller noget I den stil på Herning landskue), der er vores dobbelt så flot.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #13 Dato: 28 Maj , 2013, 18:17 »
Jeg vil tro han er ægte landrace, og meget flot syntes vi selv, men hvad forstand har vi på det. ;)
Har ingen anelse om hvor han kommer fra, vi har fået ham af en, der ikke skulle bruge ham til flere kyllinger, da han var far til næsten alle deres høns, de havde vist fået ham af nogle andre.. Og vi ville faktisk meget gerne udstille ham, da jeg kan huske den landrace der fik præmie for flotteste fjer (eller noget I den stil på Herning landskue), der er vores dobbelt så flot.

En ting er fjerenes glans og om de er fine og selvfølgelig rene, en ganske anden er tegning og farve, samt type osv.
Men alt kan læses i Skandinavisk FjerkræStandard, som dommerne bedømmer ud fra, og her jeg du selv gennemgå hanen i mindste detalje, og se om den svarer nøje til Standarden.
Du kan også besøge racens div. møder.
NB: Racen som du mener din hane tilhører, hedder korrekt: Danske Landhøns.

Held og lykke med udstillings planerne!

Offline Soren82

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 29 Maj , 2013, 15:37 »
Super jeg lige faldt over dette emne :) Min hane har osse selv en ring på og der fik jeg lige kontaktet DFFR her idag de kunne ikke sige hvilken hane det er udfra nummeret men kunne se det udfra billeder så det var dejligt at jeg kunne få af vide hvilken hane jeg havde. Det er en stor kochin hane :)