Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp  (Læst 5068 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maiken Jensby

• Passiv bruger
  • Har 3 havehøns... kyllinger på vej :-)
Hjælp
« Dato: 24 Maj , 2013, 19:28 »
Hej alle

Sikke et dejligt forum!!
Jeg er ny her på siden... oprettede mig sent igår aftes.

Jeg har 3 høner i min hønsegård.
2 af dem ligger på befrugtede æg i samme redekasse?? De har simpelthen delt æggene selv?? Det var kun den ene der var skruk til at starte med...

Nu har min mand bygget et redehus med 2 rum i.. så de kan få hver deres rede og kyllinger... men mine spørgsmål lyder...
kan de gå i samme indhegning, eller skal han dele indhegningen  i 2 også??
Hvis de kan gå i samme indhegning, hvad så med den sidste høne der ikke er skruk.. kan hun også være i samme indhegning??
Og skal vi vente med at putte dem i i deres nye redehus, indtil kyllingerne er kommet, eller skal de flyttes inden med æg og det hele (De ligger alt for højt nu, 50 cm over jorden)??

(Har skrevet dette indlæg et andet sted på forum også,men uden svar.. er det mon fordi der ikke er nogen der ved det? Eller fordi jeg har skrevet det forkerte sted?)
Venlig hilsen
Maiken 

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Hjælp
« Svar #1 Dato: 24 Maj , 2013, 19:46 »
Velkommen Maiken /o

Her i sommertiden er der ofte lidt færre medlemmer online om dagen - naturligt nok når vi gerne vil nyde det gode vejr, men du kan være sikker på, at du nok skal få svar på dine spørgsmål.

Du har også mulighed for at bruge søgefunktionen og i dette tilfælde skrive f. eks. "to skrukker sammen" eller lignende. Der har i den senere tid været mange tråde omkring dette emne.

Jeg har fjernet din anden enslydende post Helle/admin
« Senest Redigeret: 24 Maj , 2013, 21:30 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Maiken Jensby

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 24 Maj , 2013, 19:51 »
Tak for velkomst  :)

Glæder mig  til at være lidt med her.. og indhente inspiration!
Så søger jeg lidt.. og venter tålmodigt  :)
Hastede bare lidt med svaret, da min mand står midt i byggeriet.. hihi!!

Vh. Maiken

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
« Svar #3 Dato: 24 Maj , 2013, 20:13 »
Jeg syntes jo det ville være synd for den sidste høne, hvis hun skal til at gå alene. Så jeg ville prøve at lade hende gå i samme indhegning og se hvordan det går.

Jeg har selv flyttet mine skrukker inden æggene klækkede, og det er gået godt.

Og velkommen herinde... du spørger bare løs af hvad der måtte dukke op af spørgsmål. :)
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline mew.

• Passiv bruger
Hjælp
« Svar #4 Dato: 24 Maj , 2013, 20:33 »
Jeg har tre skrukker i hver deres bur.. De kan godt kludre i det hvis de ruger sammen. Kan du lave små indhegninger og kasser til dem i hønsegården? Så kan den sidste stadig se dem uden at de kommer til at få byttet rundt på æggene eller endnu værre få nye æg i reden?

Når du flytter dem er det vigtigt at det sker om aftenen, og vendt med at lukke dem ud af den nye kasse til op ad formiddagen.

Offline Maiken Jensby

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 25 Maj , 2013, 22:00 »
Tak for svar...  :)

Når du siger "kludre" i det hvad mener du så helt præsist?? Hihi...

Den ene høne der er tilbage har aldrig lagt æg.. hun er en gl. burhøne jeg har forbarmet mig over.

De 2 andre ligger i samme redekasse, men på hver deres æg (som de selv harfordelt imellem sig)

Min mand har bygget en ny redekasse til dem, med hver deres rum og fælles indhegning... (Kan de kludre i det?)

vi har ikke flyttet dem endnu. Æggene skal klække senest torsdag??

Hilsen Maiken

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 25 Maj , 2013, 23:43 »
2 skrukker på én redekasse giver ofte problemer, men det lyder til at det går fint i dit tilfælde (du er langt fremme i rugningen).

Normalt er det bedst at dele skrukkerne op fordi de har en tendens til at stjæle æg fra hinanden, hvorved æg enten går i stykker eller ender udenfor damernes skørter og derved dør.

Når du får kyllinger kan dine skrukker og deres kyllinger sagtens gå sammen med den 3. høne. Samme gård og samme hus. Det vil kun i meget sjældne tilfælde give problemer.

De ligger alt for højt nu, 50 cm over jorden

Højden er ikke optimal, men mine redekasser er i samme højde, og de gange en skruk har ruget her har det ikke givet problemer. Når tid er stiller skrukken sig under redekassen og kalder på kyllingerne, som så kaster sig ud i de 50 cm fri luft. Og som regel går det godt.
Mvh
Erik Andersen

Offline Maiken Jensby

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 26 Maj , 2013, 20:36 »
 /o /o /o /o

1000 tak for svar!!!

Nu har min mand bygget denne fine redekasse, hvor der er plads til 2 høner på æg.
Mine sidste spørgsmål lyder...
Skal jeg flytte damerne inden æggene klækker.. eller bagefter??
Og ved de godt selv, hvilke kyllinger der sover under hvilken mor-høne??

Hihi, ikke sådan at være nybegynder i kyllinger!!
Fik mine høns sidste år.. så vi kører på 2. sæson nu..så er stadig noget grøn.  :)

Vh. Maiken

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 26 Maj , 2013, 22:14 »
Nu har min mand bygget denne fine redekasse, hvor der er plads til 2 høner på æg.
Mine sidste spørgsmål lyder...
Skal jeg flytte damerne inden æggene klækker.. eller bagefter??

Jeg tror det er bedst hvis du gemmer den fine redekasse til næste gang. Hvis du begynder at flytte på dem så sent i rugningen kan det let gå galt. De to damer har nu ligget side om side i 17 dage. Deler du dem nu, risikerer du at den ene forlader sin rede for at lægge sig op til den anden i den anden redekasse.

Efter klækningen er det slet ikke sikkert at hønsene vil i redekasse. Oftest finder de en plads på gulvet hvor de kan putte med kyllingerne.

Og ved de godt selv, hvilke kyllinger der sover under hvilken mor-høne??

Det skal de nok selv finde ud af. Men da æggene jo ruges ud fælles af 2 høner, har alle kyllinger i princippet 2 mødre.  :)
Mvh
Erik Andersen

Offline Maiken Jensby

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 27 Maj , 2013, 11:06 »
Lige lidt billeder...

Skrukkerne ligger inde i det store hønsehus lige nu i redekassen... og planen er, at de skal ud og bo i den lille tilbygning..så længe kyllingerne er helt små.. Vi har 6 fuldvoksne hankatte, så tænker de er bedst beskyttet der...??
Vores katte plejer normalt at gå frit imellem hønsene i hele haven, når vi også er ude.. og det går helt fint.
I det lille  hus er der både plads  til at sætte en skillevæg op til "næste gang"...men lige nu er der bare ET rum derinde...
Det er lige knap færdig.. mangler hul og lille trappe.. samt net på låget.

Kan jeg flytte dem derover, når kyllingerne kommer så??
Eller kan jeg flytte begge skrukker derover i fællesrummet med æggene??

Har helt ondt af min søde mand hvis skidtet slet ikke skal bruges, nu han har bygget det...

Og er bange for kyllingerne kan komme ud af indhegningen i den store gård... og katte derind til dem også...samt andre uvelkomne kyllingespisere...(nabokatte m.m.)

Offline fle.bir

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 27 Maj , 2013, 11:57 »
jeg har altså flyttet på to skruk der lå i samme rede med æg og hele pivtøjet,
tog jo bare hele reden med haln og høner de gik fint så held og lykke med dem
håber alt går godt.
Birgit
Chaboer
Grønlægger
Kochin
New Hampshire