Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønse-hustru-vold  (Læst 1662 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Liv

• Bruger
Hønse-hustru-vold
« Dato: 23 Maj , 2013, 09:42 »
Siden min søn (nu 5½ år) fik sine 1,1 Serama sidste efterår har jeg ofte set at hanen har været aggressiv over for hønen. Han jagede hende rundt i hønsegården og bed hende i nakken. Han gjorde ikke antaster til at parre hende, han jagede hende bare rundt og hakkede hende og blev ved lang tid af gangen, indtil hønen gemte sig i en busk. Her i foråret rugede Seramahønen en La Bresse/Barnevelder kylling ud. Hanen var fra begyndelsen enormt kærlig og beskyttende over for kyllingen, han opførte sig som han var kyllingens mor. Lå i reden med hønen og varmede kyllingen, op opvartede den med alt det lækre mad han fandt. En kærlig opførsel jeg ikke har set ham have over for Seramahønen på noget tidspunkt. Hans aggressive holdning og opførsel over for hønen blev ikke mindre, da kyllingen kom til, nærmest værre og jeg har derfor gået og overvejet om hanen skulle udskiftes med en anden, men min søn ville ikke have det (så jeg blev ved overvejelserne, da det jo er hans høns) Her til morgen fandt jeg den smukke Seramahønen død  :'( . Hun var kun et år gammel, og jeg frygter at hanen har stresset hende for meget, så hun til sidst ikke kunne holde til det. Min søn har to unge Serama høner gående et andet sted end de andre høns. Jeg har ikke sat dem sammen med de gamle Serama, da jeg frygtede at hanen også ville være voldlig over for dem. De er meget tamme og min søn elsker dem, så de må ikke komme til skade.

Hvad skal jeg gøre? Hvis det var min hane havde jeg udskiftet ham for længe siden! Mit problem er, at det ikke er mine høns og at min søn er meget glad for dem. Skal jeg gøre mit bedste for at overbevise min søn om at det vil være fantastisk sjovt og interessant at prøve at lave en lille Serama-steg ud af hanen (noget jeg godt tror at vi kunne gøre til en god oplevelse, da min søn elsker at lave mad og har været med til at slagte haner før) eller skal jeg forsøge at sætte de to unge Seramahøner ind til hanen og håbe på at han synes de er fantastisk dejlige?

Venlig hilsen
Liv

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Hønse-hustru-vold
« Svar #1 Dato: 23 Maj , 2013, 09:49 »
Selvfølgelig kan en hane være mere frembrusende end normalt. Men oftest klares det med at justere antal høns til ham. En enkelt høne er ofte alt for lidt hvis hane går hos hende konstant (altså avls med par) bruges dog undertiden hvis man har en smal avls-linie, men i sådanne tilfælde bør hanen kun gå ved hønen f.eks. hver 3. dag

Offline Lone

• Bruger
Sv: Hønse-hustru-vold
« Svar #2 Dato: 23 Maj , 2013, 10:20 »
Som den voksne ville jeg nok have taget ansvaret og lade hanen dø en 'naturlig død', som sønnen så måtte acceptere som en del af livet med dyr. Nu blev så i stedet hønen, der måtte lide en mindre naturlig død, og det er sønnen velsagtens mindst lige så ked af? Som hønseejere - og forældre - har vi det overordnede ansvar, både for egne dyr og børnenes, lige som vi også har ansvaret for vores børn.
Jeg havde nok aflivet hanen i ly af mørket (efter sønnens sengetid) og fortalt sønnen, at jeg havde fundet hanen død af naturlige årsager.

Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)