Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål om avl  (Læst 5640 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Line86

• Bruger
Spørgsmål om avl
« Dato: 21 Maj , 2013, 16:16 »
Hej. Jeg har 5 høns og en hane (dværgwyandotter) og kunne godt tænke mig at prøve det der med kyllinger :) er det forsent at lade dem få kyllinger iår? Hønerne er fra sidste år og begyndte at ligge æg for 2 måneder siden .. Er de for unge? De har et hønsehus med 3 reder (store sorte malerspande)... Er det forsvarligt at lade kyllinger blive udruget der? Sammen med de andre høns i huset? Og nok det største spørgsmål af alle .. Hvordan gør jeg? :p lader man bare vær at samle æg ind og lader dem ligge og så blir en af hønerne skruk? Eller skal man købe snyde æg for at gøre hønen skruk?
Mvh Line

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
Sv: Spørgsmål om avl
« Svar #1 Dato: 21 Maj , 2013, 17:25 »
Hønen ruger på æggene i 3 uger, så det kan sagtens nås med kyllinger i år  ;D
Hvis man vil udstille sine dyr ønsker man at få kyllinger først på året så de når en vis str inden udstillingerne i efterår/ vinter, men ellers er det jo uden betydning.
Hvis hanen befrugter æggene kan du sagtens bruge dem, selv om hønsene er unge.
Hvis ikke kyllingerne kan falde ud af murespanden, men den er på gulvet, så er det ok at de bliver ruget ud der.
Der er forskellige måder at gøre det på. Du kan købe snydeæg, eller bruge golfbolde, eller bare lade æggene ligge ( og så mærke dem der skal ruges på, da de andre høns kan blive ved med at lægge æg der hvor en skruk ruger , og så vil der pludselig være rigtig mange æg i forskellige aldre , hvilket ikke er godt )  :police:
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Line86

• Bruger
« Svar #2 Dato: 21 Maj , 2013, 17:31 »
Tak for svar:) hvor mange æg skal der mindst til før en høne kunne blive skruk? Jeg forstår ikke helt hvordan jeg undgår æg i forskellige aldre? Hvad skal en skruk fodres med? Hun forlader vel selv reden for at spise?
« Senest Redigeret: 21 Maj , 2013, 18:58 Fra Line86 »
Mvh Line

Offline Line86

• Bruger
« Svar #3 Dato: 21 Maj , 2013, 19:35 »
Håber nogen kan forklare det nærmere :)
Mvh Line

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 21 Maj , 2013, 19:45 »
det nemmeste for dig er og anskaffe nogle snydeæg eller golfbolde, 5-8stykker. Dem lader du ligge i redekassen og samler de rigtige æg ind. Når så du er sikker på at en høne er skruk lægger du nogle af de indsamlede æg under hende, og fjerner snydeæggene. De æg du ligger under hende skal du tegne en ring rundt om så du kan kende dem. Når skrukken er ude og strække ben mm vil de andre høns gerne lægge æg hvor hun er. De æg du ikke har tegnet på skal fjernes. Skrukken skal ikke fodres anderledes end de andre høns, og hun skal nok selv komme ud og spise, pudse fjerene og lægge en ordentlig klat. Håber det var forståeligt.

Det er ikke nogen selvfølge at en høne bliver skruk med denne metode, men den kan skubbe lidt til sagerne
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Line86

• Bruger
« Svar #5 Dato: 21 Maj , 2013, 19:59 »
De æg jeg samler ind.. Hvordan opbevares de indtil de skal ligges under hende? Hvor længe kan de opbevares? Gør det noget at æggene der samles ind er fra forskellige dage hvis bare jeg sørger for at de alle ligges under skrukken samme dag, så rugningen starter samtidig for alle? Vil de så ikke blive ruget ud samme dag?
Mvh Line

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #6 Dato: 22 Maj , 2013, 10:08 »
de æg du samler ind lægger du i en æggebakke med spidsen ned. Æggebakken stiller du på en sten eller andet så den ene ende er hævet. 2gange i døgnet vender du bakken så den modsatte ende er hævet. Det gør ikke noget at æggene er lagt forskellige dage, så længe de bliver lagt under samme dag. Jeg opbevarer mine rugeæg i bryggerset, hvor der er ca 15gr, de kan bruges indtil de er ca 10-12 dage, derefter falder chancen for kyllinger en del
S-K+B-K maran
Mookee i brun

Offline karoline

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 22 Maj , 2013, 10:56 »
Hvis ikke der er nogen der har lagt sig skruk, når æggene er 10-12 (14) dage gamle, kan i bare spise dem (de fejler ingenting, selvom de ikke har været i køleskab).
Husk de må ikke komme i køleskabet hvis de skal ruges ud.
Husk at skrive dato på  :)

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Line86

• Bruger
« Svar #8 Dato: 22 Maj , 2013, 11:27 »
Tak for jeres svar :) er det meget vigtigt hvor meget æggebakken er hævet? Skal det være en bestemt højde? Og det rum hvor æggene står. Skal temperaturen være konstant eller må det godt svinge 1-2 grader i løbet af dagen?... Ligger man bare æggene ind under hønen når hun ligger på reden? Blir hun ikke gal? .. Og sidst... Hvor mange æg er passende for en dværg wyandot høne? 10 stk?
Mvh Line

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #9 Dato: 22 Maj , 2013, 11:49 »
Små udsving i temperatur hvor rugeæg opbevares har ingen betydning. Tænk på hvordan det foregår i naturen, hvor det er varmere om dagen end om natten  ;)
Æggebakken hæves kun for at få bevægelse i blommen når der drejes, det kommer der ikke hvis den står fladt. Så om det et 8, 10 eller 12 cm er underordnet.
Hvor mange æg en høne kan dække er forskelligt, nogen kan dække mange andre ikke så mange. Så det er vigtigt at få mærket efter om hun kan varme dem alle, og er den en eller få kolde så fjern dem straks, for husk på at en skruk ruller rundt med æggene for at vende dem, og så skiftnes de jo til at være kolde. Det giver ikke et godt resultat  /d
Alternativt skal man også huske at rede skal være skålformet og ikke helt flad, stop evt. halm totter i hjørner, så den bevarer sin runde facon, så har en skruk meget nemmere ved at holde styr på sine æg.
Og jo, når man rører ved en skruk så bliver hun som reglen rigtig gal, sådan skal det være, for eller er det ikke en ordentlig skruk, som senere vil forsvare sine kyllinger.

Offline Line86

• Bruger
« Svar #10 Dato: 22 Maj , 2013, 12:58 »
Okay :) reden er en murespand der er hængt op på væggen (med bunden ud af hvor der er skåret lidt mere end det halve væk) helt nede ved gulvet .. Så tænker at den da ikke er for flad :) hva var det rum temperaturen til rugeæg skulle være? Skal jeg vente til skrukken har forladt reden, når jeg skal putte de rugeæg ind.. Eller bare være ligeglad med hun blir sur?.. Skal man lyse æggene igennem for at se om de er befrugtede eller er det kun noget man gør i en rugemaskine? ... Kan se man kan købe snydeæg i plastik hos America Thisted.. Dur de også til dværghøns?
« Senest Redigeret: 22 Maj , 2013, 13:13 Fra Line86 »
Mvh Line

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #11 Dato: 22 Maj , 2013, 13:49 »
Rum temperatur som Jes længere oppe nævner er helt fin, men skulle der være udsving, så helst indenfor 12-17 gr. anses vist som ganske optimalt.
Der er ingen grund til at vente på at hun går af reden, bare skift snydeæg ud med rugeæg når det passer dig. Kan du ikke li at hun hakker dig, for det gør hun sikker, så fjern hende og byt æg, og se til at hun af fri vilje går på reden, for det skal fungere de næste 3 uger.
Lyse efter en lille uge, for så kan du fjerne ubefrugtede æg, således at hun med lethed og uden besvær varmer dem med kylling i.
En skruk undrer sig ikke over str. på æg, blot det ikke er Strudseæg ;D
« Senest Redigeret: 22 Maj , 2013, 13:51 Fra Rudy »

Offline Line86

• Bruger
« Svar #12 Dato: 22 Maj , 2013, 14:07 »
Mange tak Rudy :)
Mvh Line

Offline Line86

• Bruger
« Svar #13 Dato: 24 Maj , 2013, 19:44 »
det nemmeste for dig er og anskaffe nogle snydeæg eller golfbolde, 5-8stykker. Dem lader du ligge i redekassen og samler de rigtige æg ind. Når så du er sikker på at en høne er skruk lægger du nogle af de indsamlede æg under hende, og fjerner snydeæggene. De æg du ligger under hende skal du tegne en ring rundt om så du kan kende dem. Når skrukken er ude og strække ben mm vil de andre høns gerne lægge æg hvor hun er. De æg du ikke har tegnet på skal fjernes. Skrukken skal ikke fodres anderledes end de andre høns, og hun skal nok selv komme ud og spise, pudse fjerene og lægge en ordentlig klat. Håber det var forståeligt.

Det er ikke nogen selvfølge at en høne bliver skruk med denne metode, men den kan skubbe lidt til sagerne
forresten.. Når du skriver hun ikke skal fodres anderledes.. Vil det sige det er ok hun får æglægningsfoder, køkkenrester, grønt og 3 slags korn? .. Jeg har idag lagt 8 plastic æg i en af rederne.. Så blir det spændende :)
Mvh Line

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #14 Dato: 24 Maj , 2013, 21:04 »
forresten.. Når du skriver hun ikke skal fodres anderledes.. Vil det sige det er ok hun får æglægningsfoder, køkkenrester, grønt og 3 slags korn? .. Jeg har idag lagt 8 plastic æg i en af rederne.. Så blir det spændende :)

Lige præcist
S-K+B-K maran
Mookee i brun