Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Maincoon opdrættere?  (Læst 13806 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Hørmand

• Passiv bruger
Maincoon opdrættere?
« Dato: 18 Maj , 2013, 20:36 »
Er der nogle herinde der er maincoon opdrætter så har jeg lige et spørgsmål ang dette. ?

Offline lilleholm

• Bruger
Sv: Maincoon opdrættere?
« Svar #1 Dato: 18 Maj , 2013, 22:16 »
Yepper  /o /o /o
Araucana (stor race) :
- 1.2 sorte (med tuffer).
- 1.2 sorte
- 0.2 splash
- 11.12 guld/sort hvedefarvet (kyllinger fra 2016)
- 7.10 hvid (kyllinger fra 2016)

dværg araucana (dværg race) :
- 1.2 vildfarvet (dansk baggrund)
- 2.1 guld/blå hvedefarvet (tysk baggrund, med tuffer)
- 2.3 vildfarvet (tysk baggrund, med tuffer)

dværg nøgenhals (dværg race)
- 6.10 sort
- 1.1 splash
Derudover har vi lidt Skånsk Blomsterhøne, Maran, & Brahma.

Offline Bolding

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 18 Maj , 2013, 22:56 »
Jeps også her

Offline Tantelaila

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 19 Maj , 2013, 17:37 »
Også her ;)
Mvh Laila

1.0 Blå Araucana
0.1 Gul/sort columbia dværg Wyandotter
0.2 Maran/kryds?
0.2 Engelsk Araucana, lyngfarvet
0.2 Hvid Sussex
0.2 Maran/Araucana
0.2 Australorps, Sort

2.1 Maine coon
2.0 Huskat

Offline Loan

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 19 Maj , 2013, 17:44 »
Dog ikke opdrætter, men går og venter på min første MCO med tavle :) En lille blå/hvid dame som skal ud-stationeres hos os :)
Loan Sørensen

1.1 Huskatte, snart ingen.

Nu uden høns da vi flytter i lejlighed uden have :'(

Offline Marianne Hørmand

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 19 Maj , 2013, 22:53 »
Dejligt. Maincoon er jo en fantastisk kat, både af sind og udsende.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 20 Maj , 2013, 06:14 »
Og hvad var så spørgsmålet til mainecoon-opdrætterne?
Måske har det også interesse for en siam-opdrætter??
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Hørmand

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 20 Maj , 2013, 06:35 »
Nej øv skrev en lang skrivelse i nat det er blevet væk eller også har jeg haft trykket forkert! Nå men prøver igen :-) for 1,5 år siden købte jeg af en opdrætter, en killing, pige. Jeg fik stamtavle mv og købte en dreng af anden opdrætter. Begge købt til avl. Da jeg kort tid efter var ved dyrelæge med min gamle maincoon til vaccination fortalte jeg dyrelægen om mine køb og intentioner. Hun sagde at hun havde problemer med den avler jeg havde købt min pige hos, der var problemer med tænderne, så hun synes jeg skulle få tjekket hende igennem inden jeg begyndte at avle på hende. Jeg slog det hen og tænkte at hun måske var uvenner med avleren. Da min pige skulle vaccineres valgte jeg en anden dyrelæge, som ikke kendte avleren. Og rigtig nok, den var helt gal. Hun havde tandproblemer, jeg fik hende røntgenfotograferet og i forbindelse med dette viste det sig at hun havde en polyp i indre øre og hjerne. Hun blev opereret og i samråd med dyrelægen, valgte jeg at sterilisere, da man jo ikke skal avle på en kat med disse sygdomme. Tandproblemerne som er en avelig autoimmun sygdom , hvor rødderne opløses, har vi nu forsøgt at forebygge med daglig tandbørstning g. I torsdags gik den ikke længere. Hun fik fjernet alle tænderne i overkæben og om en måned er det tænderne i underkæben. Hun er så syg. Opdrætteren vil gerne give mig en ny killing, men det har jeg ikke lyst til fra dette klatteri. Jeg synes egentlig kun at jeg burde få pengene retur, men ved ikke h ad mine rettigheder er???  Jeg har købt katten for 8000kr. Brugt indtil nu ca 24000kr i dyrelæge. Dertil kommer , at lysten til at avle maincoons er væk. Jeg har simpelhen ikke lyst til flere af disse katte. Men vigtigst af alt. Hvordan får jeg stoppet hendes avl på syge dyr. Hun er en seriøs avler i lokalområdet , der går til udstillinger i ind og udland. Mvh Marianne.

Offline Marianne Hørmand

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 20 Maj , 2013, 06:39 »
Og mangler endnu en operation til ca 7000kr om en måned. Det er så synd.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 20 Maj , 2013, 06:59 »
Marianne, den sygdom du taler om sikkert "Tandresorptioner", det er desværre et meget kendt problem hos flere racer og især hos Mainecoon ses det ofte i en meget ung alder.
Vi har det også i en vis udstrækning hos siameseren.
Den gode nyhed er, at hvis katten får fjernet tænderne, kan de have et langt og lykkeligt liv uden smerter, de kan sagtens spise tørkost, som de "tygger" med gummerne. Hvis man kan bevare de spidse hjørnetænder, er det godt, for dem bruger kattene meget lidt i retning af en pincet.
Jeg synes ikke, du kan bebrejde opdrætteren, og i forhold til købeloven står du dårligt, da du har købt kattene med henblik på avl, derfor vil du i forhold til købeloven blive betragtet som "ligemand" i forhold til sælger, og du derfor forventes at kunne vide den slags.
Jeg har lige færdiggjort Felis Danicas Diplomopdrætteruddannelse, og vi lærte bl.a. om tandsygdomme, men også om købeloven.

Der er en god artikel om tandsygdomme, som har været i et tidligere Kattemagasin, du finder den her:
http://www.felisdanica.dk/upl/files/0/420.pdf
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Hørmand

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 20 Maj , 2013, 09:16 »
Jeg håber bare hun kommer igennem det! Jeg kan ikke få hende til at spise. Hun blev opereret i torsdags. Jeg har købt specielmad og opblødt hendes sædvanlige mad. Enormt frustrerende.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 20 Maj , 2013, 09:32 »
Hvis hun ikke spiser, skal du tvangsfodre hende, ellers mister du hende, en kat kan i modsætning til f.eks. os IKKE tåle at faste, så får den leverskader, og det kan blive fatalt.
Du kan evt. ringe til mig så skal jeg nok forklare dig, hvordan og med hvad.
Sender PM med nummer.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Loan

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 20 Maj , 2013, 11:26 »
Gør mig ondt at høre du må dette igennem med din pige.
Krydser fingrene for hende, og dig.
Loan Sørensen

1.1 Huskatte, snart ingen.

Nu uden høns da vi flytter i lejlighed uden have :'(

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 20 Maj , 2013, 12:29 »
Fra Falke Dyreklinik har jeg sakset:

Det er meget vigtigt at man som katteejer reagerer relativt hurtigt når ens kat ikke æder, dvs der bør ikke gå mere end et par døgn inden den skal til dyrlæge.
Katte har, på nogen punkter et anderledes stofskifte end mennesker.
De tåler ikke at faste / sulte på samme måde som andre dyr.
De er rovdyr, kroppoen fortsætter med at forbrænde fedt og katte skal have tilført protein for at deres fedt skal forbrændes på normal vis.
Får katten ikke tilført protein, fordi den ikke æder, vil fedtet ikke kunne nedbrydes på normal vis, det ophobes i leveren, giver en fedtlever, leverceller fyldes med fedt, det giver nedsat leverfunktion og alment ubehag og kvalme hos katten. Disse katte kan være meget svære at få til at æde normalt igen, ofte kan der gå op til en måned eller mere inden de spiser med fuld styrke og helt af sig selv igen.
Dyrlægen starter med at lægge en venflon ( lille plastikkateter i en vene ) i kattens forben, så den kan få væske, det er meget vigtigt, og vil hurtig bedre kattens tilstand.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 20 Maj , 2013, 12:51 »
Købeloven gælder også ved køb af kæledyr. Men man skal naturligvis kontakte sælger omgående man opdager problemer. Har man ikke gjort det, så mister man nok retten til erstatning osv. Når nu det er en avlskat må det vist kaldes en væsentlig mangel som burde ophæve handlen... Så man enten får pengene tilbage eller en ny killing gratis. Når nu opdrætteren har problemer med sådan en sygdom, så ønsker du dig næppe en ny killing derfra.... Men lige maincoon burde det være relativt let at finde et andet sted.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/