Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Oplysninger om rugemaskine  (Læst 42451 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #60 Dato: 28 Marts , 2009, 12:39 »
Jeg ved godt det er frås, men jeg havde en bestilling på 4 silke, jeg kom 6 æg i maskinen jeg havde desværre ikke flere på det tidspunkt, 2 var ikke befrugtet, men de resterende 4 klækkede fint, glæder mig til at få maskinen fuld omkring den 1 april, så se hvordan det går, en skam jeg ikke har en fugtighedsmåler i maskinen så jeg kan vidergive den til jer, jeg synes det er en skam at det ikke lykkes så godt, men som Lene skriver man må bare prøve og prøve igen  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #61 Dato: 28 Marts , 2009, 20:35 »
http://www.indigoegg.us/BlueJerseyGiants.html

Sikken en side med nogle Jersey Kæmper - Ja de ser store ud - men de er ALT for korte i ryggen og sikken nogle forfærdelige store og grimme kamme og hagelapper.

Fodsålerne kan man jo ikke se om de er gode nok, såååå
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #62 Dato: 29 Marts , 2009, 10:21 »
Jeg er ikke gået hjemmefra men det snerper der henad  ???

Try and try again ........................ osv.

Der er ikke andet at gøre ! Dry and dry again..... osv.   ;)

Lige et bette links omkring tør-rugning :

http://www.backyardchickens.com/LC-DryIncubation.html


Sikken en side med nogle Jersey Kæmper - Ja de ser store ud - men de er ALT for korte i ryggen og sikken nogle forfærdelige store og grimme kamme og hagelapper.

Fodsålerne kan man jo ikke se om de er gode nok, såååå

Jeg talte med en gut der tager til mange udstillinger bla. i England, han fortalte at deres Jersey kæmper derovre var 20% større derovre end i danmark, det var vel nok værd at overveje lidt dyr eller rugeæg derfra...

Om de er for korte i ryggen kan jeg ikke snakke med om, det kender jeg for lidt til at udtale mig om
( endnu  ;) ) men jeg syntes da ikke at deres kam og hagelapper er grimme, men større end de danske er de da... ( Er da glad for at JEG ikke skal udstilles !! jeg holder vist heller ikke standarden  ::) ::) )

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #63 Dato: 29 Marts , 2009, 18:43 »
Jeg har også sådan en, dog kun med pind der skal skubbes eller trækkes. I starten vendte alle æg ikke ens, men jeg har nu lagt en skridsikker måtte, dem man kan købe i små ruller til 10-20 kr. (Med huller) så luften stadig kan cirkulere. og nu vendes alle æg ens ;)

Herligt at høre om den erfaring Patricia.
Jeg tænkte i de samme baner sidste år og forestillede mig også at et sådan skrid underlag ville være en god ide.
Det må prøves når der skal ruges engang.
MVH Lene

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #64 Dato: 30 Marts , 2009, 06:51 »
Det forrige hold æg, jeg skulle have klækket, gik ikke så godt som det plejer - kun 14 kyllinger kom ud af 23 æg.

Jeg tænkte og tænkte over, hvad der kunne være grunden til, at det pludselig ikke gik bedre. Det var jo de samme forældre høns og min rugemaskine står fast fuldstændig samme sted som altid.

Pludselig slog det mig - jeg havde talt forkert i kalenderen og havde flyttet æggene til klækkebakken 1 dag før jeg plejer. Det var simpelthen det eneste, jeg kunne komme på, jeg havde gjort anderledes, end jeg plejer.

Her i weekenden skulle der så klække æg igen og jeg talte i kalenderen mange gange inden æggene blev flyttet til klækkebakken i onsdags. I fredags var der prikket hul i de første æg og lørdag var der klækket 26 kyllinger ud af 27 æg. <L <L <L <L

Jeg tæller altid den dag æggene bliver lagt i, som dag 0.

Er der andre, der har erfaring med, om det virkelig er så frygtelig vigtigt, at det er den rigtige dag æggene kommer over i klækkebakken/klækkeren?


 
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #65 Dato: 30 Marts , 2009, 08:26 »
Er det så dag 18. eller 19. du flytter æggene?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #66 Dato: 30 Marts , 2009, 08:39 »
Det er dag 18 - det seneste hold blev lagt i rugemaskinen d. 7/3.

7+18=25/3 Flyttet til klækkebakke

7+21=28/3 Alle klækket (ja - altså pånær den ene, der ikke kom ud)
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

gernsö

  • Gæst
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #67 Dato: 30 Marts , 2009, 23:02 »
Hemmel, america er samme maskine, men de har forskellige navne beroende på vem der selger dem. Danki säller dem også, min er der fra men om man åbner den så ser man ett andet namn.

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #68 Dato: 17 April , 2009, 20:43 »
Jeg har læst nogle forskellige kilder (blandt andet Hilbert Jensens "Havehøns" og Americas gratis rugevejledning) som dels påstår, at det er meget vigtigt at rumtemperaturen er over 20 grader Celsius, dels fremhæver vigtigheden i, at rummet er uforstyrret af gennemtræk, smækken med døre, sol og store temperatursvingninger.

Alt i alt udelukker dette hvereneste æg i huset, måske med undtagelse af min broders lidt rodede, halvforladte værelse (han arbejder på praktik: ikke hjemme undtagen i weekenden).

Hvad siger I til dette? Er rumtemperaturen virkelig så vigtig? Eller kan jeg også bruge et uforstyrret rum med kun 17 Celsius?
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #69 Dato: 17 April , 2009, 22:03 »

Hvad siger I til dette? Er rumtemperaturen virkelig så vigtig? Eller kan jeg også bruge et uforstyrret rum med kun 17 Celsius?

@ Magnus
Jeg ville mene at 3 grader udenfor rugekassen tilhører de små marginaler og at det derfor ikke kan gør en større forskel.

Jeg har problemer med fugtigheden i min rugemaskine.
Jeg "tør" simpelthen ikke at tørruge men lige så snart at jeg sætter flasken i min rugekasse, og den er vel og mærke ikke hævet for højt over bunden, ja så stiger fugtigheden til 60-70 %
Når jeg så kigger på skemaet over fejlrugninger er der heldigvis ikke så mange negative bivirkninger ved for høj fugtighed.
Hvad sker der ved at fugtigheden svinger ?
Rugemaskinen er en
 http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=661

Er der nogen der har det gyldne råd til hvordan jeg holder fugtigheden konstant på de foreskrevne 50 % ? *t

Det er jo næsten ligesom at være gravid !!! *e
Man bekymrer sig jo om udfaldet med de æg man så møjsomligt passer.
MVH Lene

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #70 Dato: 17 April , 2009, 23:33 »
Luftfugtigheden stiger eftersom det bliver varmere i vejret, i min stue er luftfugtigheden 44%, så vand i maskinen er ikke nødvendigt før klækning, ved for høj luftfugtighed fordamper væsken i ægget ikke nok, kyllingen bliver for stor og har svært ved at komme ud.

Jeg har lige fået et digitalt hygrometer fra america, jeg havde et i forvejen samt tre af de små runde hår-hygrometre som sidder i mange rugemaskiner, når jeg lægger de fem hygrometre op på en række får jeg målinger fra 31 til 52 %, så hvad er det rigtige  :-\  Det eneste rigtige må være at gå efter luftlommens størrelse i ægget, på 18 dagen skal luftlommen fylde 1/3 del af ægget.

Jeg regulere min Matador-maskine dels med vand, og dels med de små huller i toppen af maskinen, lige over blæser-motoren, med små stykker tape kan man lukke hullerne for mere fugt, eller lade dem være åbne for mindre fugt, der skal dog altid være et hul åbent... det lille hul ved dreje-knappen på termostaten skal altid være åbent, det er "indsugningen" af frisk luft.
« Senest Redigeret: 17 April , 2009, 23:42 Fra Bjørn Nielsen. »

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #71 Dato: 18 April , 2009, 00:45 »
Nu kan det godt være at dette lyder dumt, Bjørn.
Men at luftfugtigheden er 44 % i din stue er da ikke ensbetydende med at den vil være det i rugekassen. ???
Når blæseren og varmen går daler fugtigheden da.
Jeg har også kun det lille runde der sad i maskinen fra starten. Må nok hellere købe et bedre.

Er det sådan et du har ?
http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=1082

Har den en føler der kan placeres i rugekassen, så ikke hele himstregimsen skal ned i kassen ?

Nu har jeg taget flasken op og holder så bare nøje øje , selvom at fugtigheden nok falder i løbet af natten.
MVH Lene
« Senest Redigeret: 18 April , 2009, 00:49 Fra Lene, Rungsted »

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #72 Dato: 18 April , 2009, 02:39 »
Hej Lene.

Nej jeg syntes ikke det lyder dumt  :)

Det jeg mener er AT varm luft kan indeholde mere fugt end kold luft, for en måned siden var fugtigheden 31% i min stue nu er den 44%, fugtigheden stiger i takt med at udendørs temperaturen stiger, din fugtighed i rugemaskinen stiger også når fugtigheden i omgivelserne stiger, men fugtigheden i rugemaskinen behøver ikke at være den samme som i omgivelserne af den grund.
Grunden til at fugtigheden er lavere er at maskinen blæser fugten ud af hullerne, og det skal den også hvis du skal kunne fordampe fugt fra æggene, hvis du lukker alle huller vil fugtigheden stige til over omgivelsernes fugtighed, da luften i maskinen også får tilført fugt fra æggene, det er derfor et samspil mellem vand i maskinen, regulering af luftspjæld og kontrol af luftlommen i ægget ( Nøjagtig som når man bager en kage og bruger en strikkepind, for at se om kagen er færdig  ;) ) plus den rette temperatur der bestemmer om man får en vellykket rugning, her har jeg så intet nævnt om kvalitet af rugeæg osv.

Ja det er det termometer/fugtighedsmåler jeg har fået, der er ingen føler på så den skal hel i maskinen, jeg havde bare håbet på at den målte nøjagtigt, men det tror jeg ikke den gør, de små som sidder i maskinen er lige så gode, de giver et fingerpeg men heller ikke mere.

Hvis du tager flasken af maskinen skal du tildække hullet, ellers får du et pænt stort temperatur-dyk...

MEN jeg syntes også at alle de små ting der kan gå galt ved rugning, gør at det er lidt sjovt at ruge...
Ingen af os skal jo leve af det, så der er rigeligt plads til et par fejl-rugninger, det gør det jo så også bare rigtigt sjovt når det lykkes, men kun øvelse kan gøre en Mester-ruger  ;)

Mvh. Bjørn.
« Senest Redigeret: 18 April , 2009, 02:40 Fra Bjørn Nielsen. »

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #73 Dato: 18 April , 2009, 09:12 »
Tak for svar Bjørn, så tror jeg at jeg vil forsøge med at lukke hullerne.
Jeg syntes jo at det er guldæg  ;) der ligger der i brummer i maskinen.

Jeg har lagt sådan en skridmåtte ned under æggene for at de vender bedre som Patricia foreslog. Det ser ud til at virke.

Det er så pudsigt... før i tiden har jeg bare ruget derud af i maskinen men efter at jeg læser så meget forskelligt herinde får jeg helt præstationsangst.

MVH Lene, der skal ha udnyttet tiden inden at arbejdet kalder kl. 15.30 !

Maysan

  • Gæst
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #74 Dato: 18 April , 2009, 11:59 »
Hej alle I dygtige fugleinteresserede!

Nu er det sådan at jeg står med et stort problem; i går nat gik min fuldautomatiske Miracle motorrugemaskine i stykker midt i en udrugning af 30 hønseæg og da jeg kom ind om morgenen var æggene næsten kolde. Grunden så ud til at være en sammenbrændt ventilator som kørte på under halv kraft og som jeg derefter klippede bort fra "systemet", hvorefter det så ud som om maskinen fungerede igen. -meeen,  desværre varede det kun nogle få timer og temperaturen kom aldrig op på det den skulle igen selvom jeg tålmodigt ventede og kiggede på termometeret. Satte til og med flere termometre ind for at tjekke, men tilslut viste det sig at varmelegemet ikke rigtigt varmede op til den temperatur, det skulle, slukkede af og til.

Stor ulykke - børnene og jeg havde glædet os vildt til disse specielle kyllinger i år, så nu er gode råd dyre...

Det er ellers bestemt ikke fordi jeg har været utilfreds med min rugemaskine (som købtes i 1999), men den har nu altid været alt for uisoleret, hvorfor det ofte har været svært at holde temperaturen konstant og nu har jeg så - efter desværre at have kasseret mine fine grønne, blå og mørke rugeæg - taget den drastiske beslutning at NU vil jeg simpelthen bygge min egen rugemaskine. Ikke mindst for at spare på udgifterne i disse krisetider.

Jeg har et gammelt køleskab, jeg har nogle treglas-vinduer, jeg har også materialer til at bygge en frigolit-isoleret kasse og jeg er, selvom jeg er pige, ganske "handy", MEN: jeg mangler basale kundskaber for at kunne gennemskue, hvordan jeg skal bygge de elektriske ting sammen med en evt. kasse eller køleskab og hvor de lempeligst skal sidde - bedst hvis de sidder udenpå kassen og ikke ødelægges af fugt måske??..men det véd I eksperter som læser dette sikkert bedre end jeg.

Og rugemaskinen behøver absolut ikke at være fuldautomatisk - jeg vil faktisk hellere have plads til nogle flere æg, hvis jeg skal vælge.

Og så véd jeg ikke rigtigt, hvad jeg skal forsøge at skaffe hjem af elektrisk isenkram som kan fungere. Jeg vil jo gerne have en vis nøjagtighed på bl.a. termostaten for at få fine kyllinger, så hvilken skal jeg vælge, mærke/kriterier? Og hvilken varmekilde osv.?

Det jeg har brug for er ganske enkelt nogle gode råd, opskrifter og idéer fra Jer som har prøvet det før og som véd, hvilke problemer som kan opstå under bygningen.

På forhånd tak - Jeg glæder mig til at høre nogle forslag - og så vil jeg ønske alle I ideelle fugleejere et rigtigt dejligt fugle-forår.

Mange Hilsener Maysan//