Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Oplysninger om rugemaskine  (Læst 42719 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #45 Dato: 15 Marts , 2009, 15:54 »
Og så snakker jeg med folk, som BARE lige har fået en eller anden maskine forærende og de "fatter ikke en bjælde" om hvordan man gør, men kyllingerne "sprøjter" bare ud.

Ja, misundelse er en grim ting  ;D

 ;D ;D ;D En skøn beskrivelse Lene...

Jeg er også ved at ruge med en ny maskine for  første gang, maskinen står indendørs på stuebordet (det kan man godt når man er singel  ;) ) fugtigheden ligger på ca 31%, men jeg vælger at se stort på fugtigheden, og lader luftlommen i ægget bestemme om der skal vand på eller ikke, efter 18 dagen skal der selvfølgelig vand på.

For 25 år siden havde jeg et par af de gamle runde fladrugere fra America, de har ruget mange kyllinger ud den gang, tænkte på og finde en af dem frem, og se om den kunne bruges som klækker, der skal jo nok en ny termostat i, men det er vel til at overskue... men det er dejligt med den nye maskine med aut. vending...

Håber at i alle, også Lene ! får held til at "sprøjte" kyllinger ud...   :D
« Senest Redigeret: 15 Marts , 2009, 16:22 Fra Bjørn Nielsen. »

Offline Brian Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 80
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #46 Dato: 17 Marts , 2009, 15:25 »
Nu har jeg lige smidt 33 æg fra lys sussex i stor race i rugemaskinen. Det er en en fladruger fra America, jeg prøver at køre uden vand i maskinen de første dage for at afprøve det uden vand. Jeg skal nok gi svar tilbage når jeg har resultatet...
Brian S Jensen

1.10  lys sussex, 0.1 Dansk Svensk gårdhund, 0.2 huskatte, plus masser af akvariefisk, 0.1 hustru og 1.2 dejlige børn

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #47 Dato: 17 Marts , 2009, 20:13 »
Tænk, jeg har fået præstations angst mht. at ruge nu !!

Jeg er da helt i tvivl om det med vandet fra start af. :-[
Jeg har heller ikke nærstuderet luftlommen så meget før.
 
Jeg købte ny rugemaskine sidste år da min "den buttede blå" http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=1148
var revnet i låget.

Istedet købte jeg sammen med min veninde denne her:
http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=661
Er det den du også har Brian ?
MVH Lene
« Senest Redigeret: 17 Marts , 2009, 20:19 Fra Lene, Rungsted »

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #48 Dato: 17 Marts , 2009, 20:25 »
Den er magen til den jeg køre med lige nu, jeg syntes bare at æggene har det med at ligge lidt "filtret" sammen på midten af maskinen, når den aut. ægvending køre, har du de samme problemer Lene ?

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #49 Dato: 17 Marts , 2009, 20:38 »
Ja, nogen gange kunne jeg godt være i tviv om de nu også bliver vendt.

Jeg tegner (med blyant) en vandret streg på den ene side og en lodret på den anden af ægget, så jeg kan se hvordan de vendes. Det var smart da jeg havde den halvautomatiske og selv stod for at vende men nu i den fuldautomatiske vender stregerne ikke ens dermed vendes de åbenbart heller ikke lige meget.
Det lyder lidt rodet... Håber at du forstår.

Glæder mig at du også bruger sådan en så kan vi udveksle erfariner. Har du så vand i nu ?

MVH Lene

Offline Brian Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 80
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #50 Dato: 17 Marts , 2009, 20:40 »
Hej Lene..

Nej den er ikke magen til min. Min er en therbo med manuel vending:

http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=654

Jeg plejer heller ikke at gå efter luftlommen, men nu prøver jeg altså uden vand..
Brian S Jensen

1.10  lys sussex, 0.1 Dansk Svensk gårdhund, 0.2 huskatte, plus masser af akvariefisk, 0.1 hustru og 1.2 dejlige børn

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #51 Dato: 17 Marts , 2009, 20:48 »
Jeg lagde 30 æg i min i lørdags, og har ikke kommet vand ved... jeg vil lige se luftlommens størrelse når jeg lyser første gang inden jeg gør noget, men regner med at køre uden til 18 dagen...
Jeg syntes altså også at ægvendingen er lidt noget rod med det der slædesystem  ::)

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #52 Dato: 17 Marts , 2009, 20:51 »
Glæder mig til at høre om jeres resultater..
Tror ikke at jeg er modig nok til at prøve at ruge uden vand.
Har I hygrometer i kassen så I alligevel kan følge fugtigheds% ?
MVH Lene
« Senest Redigeret: 17 Marts , 2009, 20:59 Fra Lene, Rungsted »

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #53 Dato: 17 Marts , 2009, 21:01 »
Ja, jeg har 31% i stuen og 27% i maskinen, jeg skriver alt op, fugt og temp morgen og aften, men jeg lader helt luftlommen afgøre om der skal fugt til eller ej.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #54 Dato: 19 Marts , 2009, 17:31 »
Hvis man ikke er så god til at kikke på luftlommer, kan man veje ægget ! Et æg skal fra 1 dagen til 19 dagen "tabe sig" mellem 15 og 18%, ægget taber sig mindst i slutningen af perioden, men så har man da noget fast at gå efter, for hvornår er en luftlomme lille og hvornår er den stor, med en vægt har man et tal at gå efter, et par stikprøve vejninger burde jo være nok.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #55 Dato: 21 Marts , 2009, 17:17 »
Jeg har lige lyst æg her på 8 dagen  :( ud af 30 æg, var 12 ubefrugtede, 2 på mistanken... de sidste 16 skulle være ok lige pt. men jeg kan se at fosteret ligger ude i den ene side af ægget, gad vist om maskinen vender dem ordenligt ! må nok til at håndvende lidt. Luftlommen ser ud som den slet ikke er svundet, så tilsætning af vand kommer slet ikke på tale lige nu, men som jeg tænkte i starten, kan jeg bare få fem kyllinger... og det kan nås endnu.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #56 Dato: 27 Marts , 2009, 22:27 »
Jeg er ikke gået hjemmefra men det snerper der henad  ???

Første forsøg var med 72 æg i klækkeren og ud kom 16 kyllinger, surt og derfor skrev jeg om råd. Der havde jeg 50% i fugtighed under rugningen.

Anden gang var med 55 æg i klækkeren og ud kom 19 kyllinger, bedre tja ?? men stadig ikke godt nok  :o
Der havde jeg ikke vand i rugemaskinen og fugten var 25 % .

Try and try again ........................ osv.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #57 Dato: 28 Marts , 2009, 08:38 »
Istedet købte jeg sammen med min veninde denne her:
http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=661
Er det den du også har Brian ?
MVH Lene
Jeg har også sådan en, dog kun med pind der skal skubbes eller trækkes. I starten vendte alle æg ikke ens, men jeg har nu lagt en skridsikker måtte, dem man kan købe i små ruller til 10-20 kr. (Med huller) så luften stadig kan cirkulere. og nu vendes alle æg ens ;)
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #58 Dato: 28 Marts , 2009, 09:53 »
Jeg har også sådan en, dog kun med pind der skal skubbes eller trækkes. I starten vendte alle æg ikke ens, men jeg har nu lagt en skridsikker måtte, dem man kan købe i små ruller til 10-20 kr. (Med huller) så luften stadig kan cirkulere. og nu vendes alle æg ens ;)

Smart  ;D  Det skal lige afprøves, mener det er "lagervare" et eller andet sted i huset  ::)
Jeg går ud fra at siderne i bunden er fri, så plastik gliderne køre på selve metalbunden... Men æggene vil gerne dreje mod den spidse ende når de vendes, så æggene kommer til at låse hinanden... tænkte på at skære nogle stykker plexiglas magen til gliderne, som så kunne sættes på som siderne er sat på, sådan at hvert æg havde hvert sit lille rum at ligge i  ::)

Har lige lyst æg igen her på 15 dagen, 3 æg mere måtte ud af varmen  :'( men håber på der kan blive lidt ud af de sidste 15 æg... (Hende lestat skal have lidt modstand vedr. de Jersey kæmper  ;) )

Side med Jersey kæmper :

http://www.indigoegg.us/BlueJerseyGiants.html

("\(*v*)/")
« Senest Redigeret: 28 Marts , 2009, 13:56 Fra Bjørn Nielsen. »

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Oplysninger om rugemaskine
« Svar #59 Dato: 28 Marts , 2009, 12:20 »
@Lestat
Jeg bruger ikke klækker, men har klækkebakke i rugemaskinen. Min ligner jo din til forveksling og der er idag klækket 26 ud af 27 æg.

Kan det måske være din klækker, der er problemet og slet ikke rugemaskinen?
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr