Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad er det rigtige at gøre? (sammenføring af flok)  (Læst 3315 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mette Kleist

• Passiv bruger
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...

Vores første hold kyllinger (der er fra d. 19/4-13) er blevet større og nybegynder spørgsmålene står i kø…

Kyllingerne går p.t. med deres Brahma "mor" i et rum ved siden af de andre 1,2 Brahmaer (de kan se hinanden)

Men nu gider "mor" ikke rigtig kyllingerne mere og vil meget gerne ind til de andre. Hun hakker kyllingerne og "kommer til" at træde på dem. Hun er også begyndt at lægge æg igen.

Men jeg tør ikke rigtig lukke dem alle sammen. De er bare så små endnu (kun 4 uger)...

Brahmaernes boks i stalden er på ca. 12 kvadratmeter og om dagen går de på friland. Boksen hvor kylle-mor og kyller går er ca. 10 kvadratmeter.

Hvad skal jeg gøre nu?

1. Er jeg en kylling? Skal jeg bare flytte kyllinger og mor ind til de andre Brahmaer?
1.a. Hvis ja; hvad så når de kommer ud på friland. Tager vores rovfugle m.m. ikke bare de små i et snuptag?

2. Alternativt kan jeg sætte kylle-mor ind til de store Brahmaer og lade de små være alene til de er blevet større og kan sammenføres med Brahmaflokken.
2.a. Kan de holde varmen alene nu??

Håber på hurtigt svar. Jeg har lidt kylle-stress…  :-[

Mange glade hilsner
Mette

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvad er det rigtige at gøre? (sammenføring af flok)
« Svar #1 Dato: 17 Maj , 2013, 17:25 »
Jeg tror jeg ville lade hønemor komme tilbage til flokken, og beholde kyllerne inde til de har en mindre rovdyrsvenlig størrelse,,, hvis de er fuldfjerede kan de holde varmen, ellers må de have en varmelampe et stykke tid.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Miss Christina

• Gæst
« Svar #2 Dato: 17 Maj , 2013, 17:25 »
se min tråd
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=33014.msg292081#msg292081

ja du er en kylling  ;) velkommen i kyllinge klubben ;D

Offline Mette Kleist

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 17 Maj , 2013, 17:35 »
Åh tak for jeres hurtige svar. Jeg har flyttet "Mor" der er LYKKELIG.

Ina@ jeg er ikke så skrap til det endnu, så bær over med mig; er de fuldfjerede?

Mange glade hilsner og TUSIND tak for der altid er hjælp at hente her  *p

Offline Mette Kleist

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 17 Maj , 2013, 18:49 »
Ina@ jeg er ikke så skrap til det endnu, så bær over med mig; er de fuldfjerede?
Nu er jeg jo godt klar over, at de ikke har smidt alle deres dun og er helt færdige med at sætte fjer.
Men har de fjer nok til at holde varme uden "mor"??

Er spørgsmålet så dumt, at ingen vil svare?

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #5 Dato: 17 Maj , 2013, 22:08 »
århh jeg er først lige kommet til igen..
Der er absolut ingen dumme spørgsmål, og der kommer altid nogen med et svar, men sommetider kan det lige vare lidt.

Jeg kan se på billederne at de bestemt ikke er fuldfjerede, og jeg ville give dem en varmelampe at putte under, selvom det er sommer, så er det koldt om natten, selvom de ligger tæt.
Om kort tid kan de nøjes med varme om natten.
Fuldfjerede er når de har fjer over det hele, og ikke har flere kyllingedun  /o

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #6 Dato: 17 Maj , 2013, 22:12 »
Husk i øvrigt at varmelampe og sand, passer skidt sammen, da sandet kan blive gloende
Venlig Hilsen INA

Offline Mette Kleist

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 17 Maj , 2013, 22:13 »
Hej Ina,

Tusind tak for dit svar  <.

Jeg har ikke sat pladen op derude, da der var stille og de lå alle i en bunke oven i halmen.
Åh nu bliver jeg helt bekymret. For hvis jeg sætter pladen over dem nu, så ved jeg jo ikke om den bliver for varm for dem.

Skal jeg mon bare sætte den ved siden af deres halmbunke? Vil de så krybe derunder hvis de fryser? De har jo aldrig haft pladen hos sig...

Igen tusind tak <E *p
Mette

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #8 Dato: 17 Maj , 2013, 22:18 »
Hvis de ligger roligt i en bunke og sover, så klare de sig nok, bare de ikke er urolige og prøver at komme under hinanden, og pipper i en uendelighed... heldigvis har vi jo lune dage... varmeplade de ikke kender ved jeg ikke om de kan finde ud af, jeg har aldrig haft sådan en, og jeg ved ikke om den bliver så varm så sandet bliver for varmt
Der må nogle andre ind over
Venlig Hilsen INA

Offline Mette Kleist

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 17 Maj , 2013, 22:20 »
Tak Ina, jeg går ud igen og lytter til dem  <.