Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger i rugemaskine- hjælp ønskes  (Læst 5667 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lizette

• Passiv bruger
Kyllinger i rugemaskine- hjælp ønskes
« Dato: 15 Maj , 2013, 13:25 »
Hej med jer
Jeg er ny her og ny med kyllinger i rugemaskine. Har læst diverse henvisninger til kyllingepasning men synes ikke der er svar på lige mit spørgsmål ::) Sidst klarede vores høne det, men desværre har vi ikke nogen tilbage der vil lægge sig.
Nu er kyllingene ved at poppe ud af æggene til trods for jeg hen af vejen fandt ud af vi havde gjort en masse forkert. Så selvom æg har stået for varmt inden de blev lagt i og de er blevet vendt på hovedet og tilbage igen, så kan de klække ;D Vi har kørt med konstant 50-55 i fugtighed og vidste ikke der skulle hæves ved klækning så det blev der først da den første var på vej ud.
Nå til mine spørgsmål, manden vi har lånt maskinen af sagde de kunne være i maskinen indtil den sidste var klækket, men hvis det er 3 døgn der kan være i forskel så er det vel for længe for den første at være der inde uden mad og vand. Der kan næsten ikke stå noget på nettet for så falder de vel i det og et vandtrug er der ikke plads til. Det er en America motorruger med plads til 60 æg. Vi har lagt 30 ind. Når jeg kommer hjem vil jeg sætte en kasse med sand og varmelampe op, men i skriver at de skal kunne gå væk fra varmen og spise, men så duer en flyttekasse ikke vel? Eller kan jeg bare skære den en ene ende ud? Har et lavt bur med fint net som de skal over i når de skal ud i stalden, hvornår kan jeg gøre det?, med varmelampe selvfølgelig. Tænker bare at det jo stadig halvt efterår derude og når de har været inde i varmen den første tid. Ja, man vil så gerne gøre det hele rigtigt og måske er det slet ikke så kompliceret som min hjene vil gøre det til lige nu. Håber i kan finde rundt i spørgsmålene  8) Det drejer sig nok mest om hvor skal jeg gøre af dem nu...indtil alle er ude.
Bedste hilsner fra Hønemor  ;)
1 Australop blandingshane, 2 brune landhøns, 2 La Bresse, 2 Lyse Sussex, 4 Favarolle, 12 kyllinger af Australop hanen og de brune landhøns 7,5. 2 Connemaraponyer, 1 blandet pony, 1 D/S gårdhund, 4 marsvin, 2 kaniner, 2 katte, 3 døtre og 1 mand

Offline madsen

• Passiv bruger
Sv: Kyllinger i rugemaskine- hjælp ønskes
« Svar #1 Dato: 15 Maj , 2013, 13:35 »
Mine kyllinger kommer direkte fra maskinen, og ud i stalden under varmelampen.
En stor kasse/skab med høje sider, så der ikke trækker på dem, jeg bruger en løbegård til kaniner, og hænger håndklæder på nettet, så de ikke får træk.
Jeg sætter dem løbende ud, når de er godt tørre og friske.  Pøj Pøj
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 15 Maj , 2013, 13:45 »
Et rum som en flyttekasse, kan være fint nok, men til det antal du kan forvente, så er den kun stor nok de første 3-4 dage.
Jeg tager også straks mine ud i opdræts-stalden under varmelampe, når de kommer ud af rugemaskinen.
Dog er et rum på 20 m2 lige stor nok i starten, så her bør afskærmes.

Offline Lizette

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 15 Maj , 2013, 13:48 »
Hej med jer

Tusind tak, det er jo netop sådan en de skal ud i bagefter, altså løbegården. De kommer derud, gør de, så mit bryggers igen kan blive bryggers. Må der kun komme sand i bunden eller må de også få noget halm at hygge i?

Tak for hurtigt svar, nu jeg helt rolig igen  /o
1 Australop blandingshane, 2 brune landhøns, 2 La Bresse, 2 Lyse Sussex, 4 Favarolle, 12 kyllinger af Australop hanen og de brune landhøns 7,5. 2 Connemaraponyer, 1 blandet pony, 1 D/S gårdhund, 4 marsvin, 2 kaniner, 2 katte, 3 døtre og 1 mand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 15 Maj , 2013, 14:04 »
Jeg vil fraråde sand, da det bliver drønvarmt under varmelampen, så kyllingerne kan brænde fødderne, prøv om du kan få noget EasyStrø eller evt. spåner.
Jeg ville vente med at tage kyllingerne ud til stort set alle var klækket.
Held og lykke med dem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lizette

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 15 Maj , 2013, 15:05 »
Okay der kan man se. Der står sand mange steder, men det lyder da logisk at det bliver varmt. Jeg deler den op i strøelse under lampe og sand uden for lampen så får de da lidt af hvert når de begynder at rende mere rundt.

Tak til jer alle  /o

Offline Olversdottir

• Passiv bruger
    • stutterihektor.com
« Svar #6 Dato: 15 Maj , 2013, 15:29 »
Hos mig kommer de ud af maskinen når de er nogenlunde tørre .. Jeg opner maskinen lige kort øjeblik til at snuppe et par kyller at gangen ..
Der kommer de over i et gammelt fiskebur med gammel håndklæde eller klud og bunden og varmelampe til alle er kommet ud .. De har undulatfoder og vand deri ..  Bare hold øje med fugtigheden fordi den kan forsvinde hvis man opner maskinen mens de er ved at klække ..
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline alex1981

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 15 Maj , 2013, 15:44 »
jeg har dem op til 48 time i maskinen og når jeg ved at der er flere på vej ud så vendte jeg gerne 12 time mere før de komme i en store kasse i stalden med halm spånder eller lige det jeg har i nærheden på bund

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 15 Maj , 2013, 18:39 »
Jeg kan kun fraråde, at tage kyllingerne ud lidt efter lidt, dels mister man faktisk meget fugt, hver gang man åbner, dels stimulere de klækkede kyllinger de uklækkede til at komme ud. /o
Når der mistes fugt, kan det betyde, at der er færre kyllinger, der klækker, en del vil dø inden de kommer ud. :(
Men det er selvfølgelig op til enhver at vælge, hvordan det skal foregå. Jeg synes bare det er rigtig ærgerligt, at miste kyllinger på den bekostning, og når man nu har ventet ca. 20-21 dage, kan man vel også vente lidt længere.
Hvis der er et problem, f.eks. hvis en æggeskal har lagt sig udenom et klækket æg, åbner jeg selvfølgelig og fjerner, men jeg åbner så vidt muligt ikke, før alle er klækket.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lizette

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 15 Maj , 2013, 19:01 »
Vi har taget de tørre første 5 ud og der er 5 derinde som er klækket, de får lov at blive til sidste æg. Nu er der også mere plads til de sidste. Fugten går kun ned i få minutter men det måske lige der det kan gå galt. Skal dog fylde vand i fugt karrene så fugten holdes men må skynde mig. Min datter er bekymret over den ene puster lidt men ikke drikker vand, men har læst herinde at de godt kan klare sig uden og pusten er normalt. De pipper sødt og ser friske ud. Der er både sorte gule ig brune og hold da op de er søde  ;D

Offline Lipu

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 16 Maj , 2013, 09:36 »
Jeg hopper også lige med her. Ihh hvor jeg glæder mig til vores kommer omkring 24. maj (hvis alt går godt da..) Vi har ikke rugemaskinen hos os selv, så jeg kan ikke rigtig 'lure' så meget...

Mht. fodring, anbefaler I så undulatfoder og en lille skål vand og hvor længe? Hvornår begynder man at give dem kyllingestarter hvis det er næste trin?
Mange hilsner Liselotte

Broget flok af rød amerikaner, guld/sort-randet wyandot, guld/hvid-randet wyandot, blå wyandotter og 'snegle-dræbere' alias hvide moskusænder.