Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Race til nybegynder og alder?  (Læst 9869 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TrineD

• Passiv bruger
Race til nybegynder og alder?
« Dato: 13 Maj , 2013, 22:10 »
Man starter med at have et standpunkt til man bliver itvivl  :D

Oprindeligt var planen at få fire høner af racer der lagde "påskeæg", Maran, grünleger eller lign. Og helst i en alder hvor de lægger æg.

MEEENNNN.... Nu kommer tvivlen...

Er der andre mere egnede racer og hvad med en hane ?(hanegal er ikke et problem bor på landet med jord til = langt til naboer).
Skal de være daggamle og dermed måske blive mere tamme osv osv

Vi er to voksne og to små piger 5,5 år og 4,5 år, der er tale om ren hygge og bidrag til vores omeletter  ;)
Begge børn er vant til høns, da deres dagplejemor har hjernevasket dem med et stort løsgående hønsehold  ;D

Hvad vil I med jeres erfaring, råde til?

På forhånd tak.

Mvh. Trine

Offline martin s j

• Passiv bruger
Sv: Race til nybegynder og alder?
« Svar #1 Dato: 13 Maj , 2013, 22:55 »
Find en stamme inden på gul og gratis eller dba. Det ville jeg have gjort, der er masser af stammer på cirka i år

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 13 Maj , 2013, 23:31 »
Det er sjovt at følge kyllingerne fra små, og der er meget mere at vælge imellem lige nu, hvis man vælger kyllinger. Men man må jo vente et halvt års tid på æggene. Det er sundt for en lille flok høns at have et mandfolk i hønsegården, så jeg vil anbefale at få en hane med. De lidt tungere racer er de mest rolige, så jeg ville vælge blandt dem, når du har små børn. Først og fremmest skal du kunne stole på dem du køber fra, og der kan aviserne være lidt tricky. Men vær kritisk og du er ikke tvunget til at købe blot fordi du er kørt ud for at se på en flok høns eller kyllinger. Følg din mavefornemmelse.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline TrineD

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 14 Maj , 2013, 21:53 »
Nu kan det godt være jeg spørger dumt, men er der en oversigt over tunge/lette racer, sind mm?

Synes jeg på et tidspunkt så et link til en sådan liste, men an desværre ikke finde det.

Min yngste snakker vildt begejstret om en høne som ligner en fugleklat ;) (broget grå/hvid), og ret stor størelse. Nogen ideer til hvad det kan være?

Mvh. Trine

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 14 Maj , 2013, 21:58 »
Måske gråstribede?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Søren Roager

• Passiv bruger
Race til nybegynder og alder?
« Svar #5 Dato: 14 Maj , 2013, 22:00 »
Måske en Plymouth Rock?
Med venlig hilsen

Søren

Brun sort dobbeltrandet Barneveldere i stor
Mørkebrune Barneveldere i dværg

www.barnevelder.dk
www.hadstenfjer.dk
www.racefjerkrae.dk

https://www.facebook.com/#!/groups/600818969971561/

Har du Barneveldere eller påtænker at blive Barnevelder-ejer?
Så skriv til Ingrid på ingridlarsen@mail.tele.dk og få et gratis prøvemedlemsskab i Barnevelder-klubben!

Offline palleti

• Bruger
  • Livet er kort - spil bridge!
« Svar #6 Dato: 14 Maj , 2013, 22:24 »
Måske en sølv sort randet Wyandot - dem er vi selv lidt hooked på :)
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline TrineD

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 14 Maj , 2013, 22:45 »
Jeg har kigget lidt og jeg tror det er wyandot sølv sortrandede hun mener  :D

Hmmm, nu har jeg kigget og kigget og læst og bliver mere sikker på at jeg bare er møgbesværlig  :)

Kan simpelthen ikke finde nogen høns tilsalg i de racer, der kunne være interessante. (Wyandotter, orpington (ikke gule) eller kochin).

Tror jeg hælder mere til at gemme oplevelsen med de daggamle kyllinger til vi er lidt mere rutinerede. Er bange for at gøre noget galt, med de små.

Mvh Trine

Offline tanjamaj

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 14 Maj , 2013, 22:47 »
Jeg har en stor fredsommelig "fugleklat" på ca. 1 år, kunne det være sådan een?  ;D
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 14 Maj , 2013, 23:46 »
Synes jeg på et tidspunkt så et link til en sådan liste, men an desværre ikke finde det.

Her kan du i hvert fald finde en liste over diverse racer:

http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Leksikon/Racebeskrivelser

Jeg mindes også på et tidspunkt at have set en liste over lette/tunge racer men kan ikke lige komme på hvor jeg skal lede efter den. Jeg tror det var i en tråd herinde. Jeg tror listen i udgangspunkt fokuserede på æg størrelse og farve men var opdelt på lette og tunge racer.
Mvh
Erik Andersen

Offline palleti

• Bruger
  • Livet er kort - spil bridge!
« Svar #10 Dato: 15 Maj , 2013, 00:07 »
Jørgen Liljensøe har skrevet flere bøger om høns, bl a "DEN STORE HØNSEBOG" på 320 sider, hvor der er en udmærket og flot illustreret gennemgang af racerne, hvor hver enkelt får et helt 2-sides opslag. Han arbejder sig op gennem kiloene (lette/mellemsvære/svære): Starter med en lille fiks Norsk Jærhøne og slutter med en Jersey Kæmpe. Desuden pryd- og sportshøns, dværgracer, osv. -jeg har lånt den på biblioteket, men hvis nogen skulle have et eksemplar til salg ville jeg være interesseret  :)
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 15 Maj , 2013, 06:50 »
Eller hvis man vil se racer, så lån Den Skandinaviske Fjerkræ Standard fra 2004 på biblioteket, i den er der alle racer indenfor høns, dværghøns, ænder, gæs og kalkuner som er anerkendt i Skandinavien.

Ellers kig på www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk , der er mange billeder af forskellinger racer og varitetet. Og de er delt op, så store racer høns 1 er lette racer og store racer høns 2 er svære racer. Ligeledes med dværgene.
« Senest Redigeret: 15 Maj , 2013, 06:52 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline TrineD

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 15 Maj , 2013, 20:22 »
@Tanjamaj; ja det kunne det sagtens være. Jeg tror det er farvesammensætningen hun forbinder med det ;)

@pilegaarden; jeps den liste har jeg luret på, det er den i sammenhæng med galleriet på sydhavsøernes side + Jørgen Liljesøes bog som jeg har læst tynd :)

@palleti; glimrende bog, som jeg har været heldig at få forærende.

@Lene Lestat; du kan tro jeg har luret på den side, gode billeder må man sige :D

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #13 Dato: 15 Maj , 2013, 21:01 »
Takker  /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #14 Dato: 15 Maj , 2013, 22:10 »
ja wyandotterne er jeg jo glad for og de fåes i mange farvevariationer.

ærgeligt jeg lige har solgt kyllingerne. det er slet ikke så svært, men sjovt at følge dem vokse sig store :)
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.