Jeg har lige talt med min nabo over en kopp kaffe, som jeg på mange måder har et ok forhold til, men jeg blev alligevel rigtig ked af nogle bemærkninger hun kom med.
Hun ved, hvor glad jeg er for mine høns, og hun spiser gerne de æg, jeg kommer med.
Jeg fortalte om, hvordan nogle kommuner laver regler, der er det rene dyrplageri, jeg indledte selvfølgelig med at det var fint med regler, og at der skulle være ordnede forhold. Hendes kommentar var, at så måtte man jo lade være med at holde høns om vinteren. Da jeg sagde, at reglerne også gjaldt i landsbyer, syntes hun det var helt fint, hun kunne ikke se hvorfor, der skulle holdes høns i Danmark undtagen lige helt ude på landet. Jeg sagde at hønsehold havde været en del af den danske bykultur i de sidste 2000 år, men hun blev bare mere og mere ubehagelig. Riokonventionen gjorde heller ikke noget indtryk. Og ja, hun er født og opvokset på en gård i det vestjyske. Hun går også meget op i økologi, og er bryder sig ikke om sprøjtegifte, så man skulle jo tro, hun kunne se det fornuftige i havehønsehold.
Jeg forsøgte at holde samtalen på et niveau, hvor vi ikke blev uvenner, og kommenterede ikke det at holde store hunde, for jeg vil gerne bevare det gode naboskab.
Men nu sidder jeg her og er i rigtig dårligt humør, piv