Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hanegal slut i Roskilde?  (Læst 61257 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #90 Dato: 20 Marts , 2009, 19:18 »
En politiker fra Roskilde byråd er en krydsning imellem en hane og en struds.

En der galer op men alligevel stikker hovedet i busken...
Hvordan forbyder man den slags ? <A

Offline Katrine

• Passiv bruger
« Svar #91 Dato: 20 Marts , 2009, 20:23 »
Den galende høne fra artiklen er pludselig blevet meget syg over de sidste par dage, så nu skal man nok tage sig sammen og gøre en ende på det. Lidt symbolsk at det er her i disse tider.
Jeg tror æg-hønen Sally (Isa Brown) er blevet udbrændt. Hun har ellers ageret hane for de små dværg kochin. Jeg kan ellers godt lide det aktive og nysgerrige temperament, som ikke lader sig skræmme. Gad vide hvilken race Isa brown får det fra?

Jeg passer en larmende silkehane for tiden og har undskyldt over for naboer mens jeg kikkede dem i øjnene. Flere havde efter 3 uger ikke lagt mærke til det... Mangler dog en nabo, da de ikke har været hjemme.
Konklusion: hvis jeg havde spurgt om at anskaffe en hane ville de fleste blive nervøse, men faktum er at de ikke bliver generet. Nu har jeg fået gjort dem opmærksomme på at jeg til tider har haner, hvilket måske kan være en fordel ved dispensationsansøgning med nabohøring. Jeg ville jo gerne udruge en ny dværg kochin hane, som erstatning for den der blev spist af ræven sidste sommer.

Lidt suk fra Roskilde

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #92 Dato: 20 Marts , 2009, 21:51 »
Det lyder da godt, og sejt at Se og Hør går ind i det også :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #93 Dato: 20 Marts , 2009, 23:35 »
Tilykke. <M
Skide godt gået af DFfR og DFF.
Dette er et bevis for at det betaler sig at stå sammen og til tider bruge skrappe midler for at opnå et resultat. Uden denne indblanding er der ingen tvivl om at det havde været slut med hønseopdræt i Roskilde kommune.

Jeg har for et par dage siden bedt Dyrenes Beskyttelse om en kommentar til regler om at nogle kommuner kræver alle fugle indespæret i rum uden vinduer så der er mulighed for total mærklægelse fra solnedgang til kl. 7.00 og 9.00. Mange af vores fugle har så hurtig en omsætning af føden at de i de korteste perioder af året vil sulte.
Samtidig er det den periode hvor de på grund af kulde har mest brug for foder. Rent dyrplageri efter min mening, både for høns og fugle.
Samtidig er der sendt en meddelse til miljøudvalget med opdatering af de seneste opservationer omkring at det ikke er muligt at holde han fugle i nogle kommuner, netoverdækning, hævet bund mm.

Jeg har også forsøgt via. Kommunernes Landsforening at komme i kontakt med samtlige 90 kommuner. Svaret ladet dog vente på sig.

Vores mål i LDF er at lave et udkast til regulativ omkring fuglehold i bebygget område, der både tilgodeser fuglene, fugleholderen men også omgivelserne.

Det er i orden med regler der forlanger ordnede forhold, men det kommunerne har gang i, i øjeblikket har ikke noget med ordnede forhold at gøre, men en afskaffelse af vores hobby.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #94 Dato: 21 Marts , 2009, 11:08 »
Jeg har lige talt med min nabo over en kopp kaffe, som jeg på mange måder har et ok forhold til, men jeg blev alligevel rigtig ked af nogle bemærkninger hun kom med.
Hun ved, hvor glad jeg er for mine høns, og hun spiser gerne de æg, jeg kommer med.
Jeg fortalte om, hvordan nogle kommuner laver regler, der er det rene dyrplageri, jeg indledte selvfølgelig med at det var fint med regler, og at der skulle være ordnede forhold. Hendes kommentar var, at så måtte man jo lade være med at holde høns om vinteren. Da jeg sagde, at reglerne også gjaldt i landsbyer, syntes hun det var helt fint, hun kunne ikke se hvorfor, der skulle holdes høns i Danmark undtagen lige helt ude på landet. Jeg sagde at hønsehold havde været en del af den danske bykultur i de sidste 2000 år, men hun blev bare mere og mere ubehagelig. Riokonventionen gjorde heller ikke noget indtryk. Og ja, hun er født og opvokset på en gård i det vestjyske. Hun går også meget op i økologi, og er bryder sig ikke om sprøjtegifte, så man skulle jo tro, hun kunne se det fornuftige i havehønsehold.
Jeg forsøgte at holde samtalen på et niveau, hvor vi ikke blev uvenner, og kommenterede ikke det at holde store hunde, for jeg vil gerne bevare det gode naboskab.
Men nu sidder jeg her og er i rigtig dårligt humør, piv  :'(
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #95 Dato: 21 Marts , 2009, 11:16 »
Det kan jeg godt forstå Marianne, krammer til dig  :-*

Det var da også rigtig ubehageligt at samtalen kunne udvikle sig sådan. Nogle gange bliver man noget overrasket over folks holdninger til dyr.

Ved egentlig ikke rigtig hvad jeg skal sige eller råde dig til, jeg ville bare fortælle dig at jeg er ked af det på dine vegne  :'(
Knus fra lisbeth

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #96 Dato: 21 Marts , 2009, 11:39 »
Nåhr Marianne.....
Trøst dig med at vi er rigtig mange herinde som deler dine synspunkter og glæder ved at have høns.

Du kan tro at jeg også kender den følelse af at sidde tilbage og være ked af en samtale. I mine ører lyder det somom at du har talt pænt og kommet med nogle saglige udsagn, det værste ville være hvis det var sagt i en grim tone med høje stemmer.

Vi er jo ikke ens og finder glæde i forskellige hobbies, vores er høns.
At det ikke passer ind i det moderne fortravlede samfund er "bare ærgerligt Sonny boy"

Vi og specielt Du tager så meget hensyn som vi kan, alene det at du går med følelsen i maven af at hun ikke skal være irriteret over dit hønseri viser at det ligger dig på sinde.

Tag en dyb indånding søde Marianne og gå ud og kig en ekstra gang på dine skønne høns.
Lad ikke dette menneske som bare har andre værdier end dig ødelægge dit skønne smittende humør.

Rigtig god hønsedag fra Lene, der nu også vil tage sit havetøj på og gøre sig umage med ikke at ligne de andre, men opføre sig pænt alligevel.

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #97 Dato: 21 Marts , 2009, 13:25 »
Jeg kan så fortælle en lidt anden historie.
På et tidspunkt have vi nok noget der lignede 15-20 haner gående da både jeg min kone og min søn udstillede høns.
På et tidspunkt spurgte jeg vores nabokone om hun ikke syntes at der var vel meget larm om morgene fra de mange haner. Hendes kommentar var at hun syntes at det var skønt at høre hanerne gale om morgenen, så var det virkelig morgen og dette ville hun nødig undvære.

På et tidspunkt fik vi 10 Brune italiener haner hos min svigerfar til opfedning. Nu er det sådan at de store lette racer ofte har en meget genemtrængende og skarp galen og disse var ingen undtagelse.
En dag da jeg mødte hende stillede jeg spørgsmålet igen omkring de 10 haner. Denne gang syntes hun godtnok at deres galeri virkede lidt iriterende. Vi var også selv generet af deres galeri. Jeg lovede hende at de blev slagtet så snart der var det mindste kød på dem, så en lynopfedning gik i gang.
På et tidspunkt stod vores nabokone der var knap 80 år og smed nogle pære over til vores høns som hun så ofte havde gjordt, men hun havde ikke set at jeg stod inde i drivhuset. Jeg trådte lidt hurtig ud af døren i drivhuset og spurgte lidt højt. Hvad faen skal du smide sten efter hønsene. Der gik lige et par minutter før hun kom til sig selv igen og spurgte om det ikke var på tide hun fik hold i mig da hun syntes at jeg blev mere og mere fræk. Jeg kunne så oplyse hende om at hun på trods af at hun løb en tur hver dag, ikke kunne springe over hegnet der var 1,39 meter høj og inden hun kom rundt om huset og ind af lågen var jeg væk.

På et tidspunkt havde jeg en gammel udrangeret bil stående udfor mit hus. Det var ikke et kønt syn så den blev sat til salg. Jeg ville så prøvet at slæbe den igang og nåede hen foran naboen da bremserne blokerede og jeg ikke kunne slæbe den videre. Nabo manden kom som altid ud med piben i munden og hænderne i lomen det kunne jo være at der falt en øl af som han satte stor prise på.
Nabokonen kom også ud i forhaven for at se hvad det var vi havde gang i. Jeg spurgte hende om jeg ikke kunne lade skroget stå her da jeg ikke kunne slæbe den videre og nu havde vi set på den i et årstid, og det varede formentlig kun et år mere før jeg fik den solgt. Der blev hun rigtig arig og svarede med skarp stemme at det da ved gud jeg ikke kunne og hun ville meget gerne have den fjernet hurtigs mulig. Nabo manden sagde at han syntes at det var en god ide og den kunne sagtens stå her, som bevirkede at hun blev endnu mere arig. Vi kunne ikke lade være med at grine og fortælle hende at det kun var noget fis.
Vi har altid haft et særdeles godt forhold til vores naboer og acepteret at de somme tider har haft lidt rod liggende og da vi lige flyttede ind hentede grøntsager i vores have som de var vant til i forbindelse med at der boede en ældre dame i huset tidligere. Vi var også lidt trætte af var at når nabo konen smed hun sten fra hendes have og over i vores have. Men når vi så var i haven røj de tilbage igen.

På et tidspunkt kom naboen dog imeld med os. I forbindelse med at han uden at have spurgt og købte et hegn til skellet. Dette forlangte han godt og vel dobbelt pris for. Hvis han kunne lave en skilling til lommen var han ikke blev for dette uanset hvem der skulle betale.
På det tidspunkt var det ikke muligt for os at skaffe pengene. Efterfølgende slog har kun græset ude på vejen til vores skelpæl og ikke foran os som tidligere. Et efterår stormede det voldsomt og taget på hans skur fløj rundt omkring. Naboen blev svimel hvis han kom et trin op på en stige, så jeg tog en stige og værktøj og gik over og samlede pladerne op og kravlede op på taget og gjorde dem fast. Han kom ud og holdt ved stigen. Vi talte ikke sammen og jeg gik hjem da taget var gjordt fast. Efterfølgende har vi aldrig haft problemmer med naboen og var med til familiefest mm. Såvel som de hvert år var til Julefrokost hos os.
For et par år siden  blev der skiftede naboer i de tre andre huse der liger på vejen, da et par hold faldt væk på grund af alderdom.
I starten var nogle af de nye lidt skæptiske med mit fuglehold og evt. fugleinfluenza og de andre frygtelige ting de har hørt kan følge et fuglehold. Vi er dog ved at have det samme gode forhold til disse som tidligere naboer. De holder indimellem nogle gode fester til langt ud på morgenen og mine fugle larmer lidt om dagen. Bag husene har vi et nedbrydningsfirma der knuser bygge affald. Vi har en skole og en sportsplads som nabo og her larmes der til tider også. Vi har en landmand der køre gylde ud et par gange om året. Så hvis man ikke er af en speciel støbning kan man ikke bo her og det aceptere vi og vores naboer.
Sådan kan det også være at have naboer.

Offline Katrine

• Passiv bruger
« Svar #98 Dato: 21 Marts , 2009, 18:19 »

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #99 Dato: 21 Marts , 2009, 19:27 »
Det lyder lovende. Det er vist noget i stil med en kovending i forhold til hvad formanden tidligere har sagt.

Intentionen at lave et regelsæt, så der kun bliver skredet til handling i de tilfælde, hvor der er reelle naboproblemer. [..] Vi skal have justeret lidt på reglerne, så de ikke bliver så restriktive. Det skal være, så forvaltningen har et redskab at arbejde med, hvis der bliver klaget, men også, så folk kan leve med reglerne. Og jeg tror, vi fik lavet dem lidt for restriktive, siger Torben Jørgensen:

Kommunen har altid haft muligheden for at forbyde folk at holde både høns, katte og hunde og andre dyr, så det er der intet nyt i dette her. Hvis reglerne bliver som der er lagt op til i dette, så var det nøjagtig hvad der blev sagt inden byrådsmødet...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #100 Dato: 21 Marts , 2009, 19:31 »
@ Bjarne

Du lyder som en rigtig god nabo, som kan rumme mange forskellige personligheder! Flot tacklet med naboen og taget der røg af!  ;)

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #101 Dato: 23 Marts , 2009, 16:16 »
Mere om hanerne i Roskilde nu bliver det også et tema i kommunalvalgkampen
http://www.tv2lorry.dk/moduler/nyheder/news.asp?id=43779&

Og så kan man høre mig snakke om Roskilde og Lejre (hvor hønsene ikke må gå frit), i DR P4 Kbh. 12.30
http://www.dr.dk/p4/asx_seneste/mandag/kbh1230_seneste.asx
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #102 Dato: 23 Marts , 2009, 17:05 »
Hvorfor er det nu, at jeg lige kom til at nynne "Neverending Story" ? <H
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #103 Dato: 25 Marts , 2009, 13:05 »
Nu er der vist ved at være dømt totalt tilbagetog..

Venstre opgiver haneforbud
Gruppeformand Evan Lynnerup siger til Dagbladet Roskilde, at Venstre vil tilbage til det oprindelige regulativ, der dikterede én hane pr. hønsegård
Dagbladet
Vi vil bare gerne have den her sag afviklet, så vi kan komme til at diskutere mere væsentlige ting.

Og hvis de her byrødder bare havde været en lille smule opmærksomme i starten, så havde de (og os..) sluppet for alt det her cirkus

Der er vist efterhånden ingen tvivl om at det pres som er er lagt af mange forskellige personer/grupper er det som har medført dette holdningsskift blandt flertallet i Roskilde byråd.

Læren af dette her er at PRES og OPMÆRKSOMHED fra mange forskellige kanter nytter rent faktisk noget.... Det er værd at huske.
― Mahatma Gandhi

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #104 Dato: 25 Marts , 2009, 15:21 »
 <M
Så sejrede fornuften heldigvis alligevel.
Jeg håber at andre kommuner kan lære af dette.

En lidt sakastisk holdning var nok at forvente fra politikerne der ikke gerne indrømer deres fejltagelser.