Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: afkøling af kalkunæg  (Læst 1626 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline todda

• Bruger
afkøling af kalkunæg
« Dato: 09 Maj , 2013, 23:18 »
Er der mon nogen herinde,der har erfaring med rugning af kalkunæg.Æggene har i dag ligget i maskinen i 10 dage.Desværre har jeg ikke skænket det en tanke ,at de skulle afkøles og fugtes hver dag.
Rugemaskinen er en Avitec motorruger,og jeg har tørruget de 10 dage,mon de har taget skade af behandlingen? Har i aften lyst og der var 1stk blankt æg,resten så ud til at være i  udvikling,men om det var nok er jeg lidt i tvivl om. :(
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline alex1981

• Passiv bruger
Sv: afkøling af kalkunæg
« Svar #1 Dato: 10 Maj , 2013, 08:18 »
jeg er også ny i det med kalkunæg men jeg ruger dem tør uden nedkøling
de skal klække på onsdag.

Offline todda

• Bruger
« Svar #2 Dato: 27 Maj , 2013, 12:20 »
Så er rugningen afsluttet med 10 sunde kyllinger.1 æg havde en sprække og 1 blankt.
Der blev hele tiden tørruget,på nær efter at der var 4 æg med stjerner,så blev fugten sat op til 65,men da klækningen tog fart røg fugten op på 75 af sig selv.
Sluttede vending 3 dage før forventet klækning,men alle var ude på 27 dag,og det gik utrolig hurtigt ca 8 timer fra første til sidste kalkunkylling var ude.
Der var sådan fart på,at man skulle tro de var bange for at drukne i æggene ;D
De fleste rugevejledninger siger fugt fra første dag,men det er så helt unødvendigt.
Maskinen stod i et alrum.
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline alex1981

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 27 Maj , 2013, 12:29 »
har du kølet æggene?
jeg har ruget på 50% da jeg også havde ændeæg i det gik super.
i en anden maskine har jeg ruget tør og der var 3 æg hvor hinden var så tyk at kyllingen ikke ku komme igennem men hele skallen var banket løs. den har jeg haft lidt hjælp fra mig.

Offline todda

• Bruger
« Svar #4 Dato: 27 Maj , 2013, 19:09 »
Nej,jeg rørte ikke æggene før de blev fyttet over i klækkeren.
Har 2 rugemaskiner ,så den ene bliver brugt til rugning,så kan jeg lægge æg i fortløbende.
3 dage før klækning ,bliver de lagt i den anden
uden vending efter det.