Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mange spørgsmål vedr. hold af hane?  (Læst 3396 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Line86

• Bruger
Mange spørgsmål vedr. hold af hane?
« Dato: 09 Maj , 2013, 18:25 »
Hej. Jeg overvejer at købe en hane til mine 5 dværg wyandot høns hvis jeg får lov af naboerne.. Jeg har dog en masse spørgsmål vedr. Hold af hane: 1: kan man bare sætte en hane ind til 5 høns? 2: mit hønsehus har 4 vinduer.  Hvis jeg dækker dem til om aftenen så hønsehuset blir helt mørkt vil han så lade vær at gale kl rø... ? 3: Kan man spise hønsens æg almindeligt selvom man har en hane der parre hønsene? 4: Hvis en hane befrugter nogle æg og en høne ligger sig skruk, kan man så lade den ruge kyllingerne ud i hønsehuset sammen med de andre høns?
Mvh Line

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Mange spørgsmål vedr. hold af hane?
« Svar #1 Dato: 09 Maj , 2013, 18:37 »
Hej. Jeg overvejer at købe en hane til mine 5 dværg wyandot høns hvis jeg får lov af naboerne.. Jeg har dog en masse spørgsmål vedr. Hold af hane:
1: kan man bare sætte en hane ind til 5 høns? Ja en voksen hane vil passe super fint ind uden problemer.
2: mit hønsehus har 4 vinduer.  Hvis jeg dækker dem til om aftenen så hønsehuset blir helt mørkt vil han så lade vær at gale kl rø... ? Nej det er der ingen garanti for, men det vil hjælpe på dit (lille) problem
3: Kan man spise hønsens æg almindeligt selvom man har en hane der parre hønsene? Ja, men de skal samles ind fra rederne hver dag.
4: Hvis en hane befrugter nogle æg og en høne ligger sig skruk, kan man så lade den ruge kyllingerne ud i hønsehuset sammen med de andre høns? Ja. Men det er bedst at reden er nede på gulvet, ellers falder de små ned/kan ikke komme op til deres mor igen. Det er også somme tider et problem at de andre høns vil lægge æg i hendes rede og så kan der nemt blive uro i hendes rugning. Så har du et lille sted hvor hun kan være for sig selv ville det nok være nemmest for alle parter
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Line86

• Bruger
« Svar #2 Dato: 09 Maj , 2013, 18:48 »
Mange tak for svar :) det med galeriet er med hensyn til naboerne
Mvh Line

Offline Line86

• Bruger
« Svar #3 Dato: 09 Maj , 2013, 20:44 »
Mange tak for svar :) det med galeriet er med hensyn til naboerne
sætter man bare hanen ind til hønsene eller skal det gøres på en bestemt måde/bestemt tidspunkt?
Mvh Line

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 09 Maj , 2013, 21:13 »
Når det er en voksen hane, kan han fint komme ind når du syntes.  /o
Klart at du lige holder et øje på dem, så du ved at alle har det godt. Lidt hak vil han nok dele ud, han skal jo vise damerne hvem der er kommet som herre i huset. ;)
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok

Offline Line86

• Bruger
« Svar #5 Dato: 09 Maj , 2013, 22:43 »
Når det er en voksen hane, kan han fint komme ind når du syntes.  /o
Klart at du lige holder et øje på dem, så du ved at alle har det godt. Lidt hak vil han nok dele ud, han skal jo vise damerne hvem der er kommet som herre i huset. ;)
okay, mange tak for svar :) hvor stor gård er mindstemål for 5 dværg wyandot og 1 hane? Skal lige se om jeg bør udvide :p
Mvh Line

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
« Svar #6 Dato: 10 Maj , 2013, 08:38 »
Det har jeg lidt svært ved at svare på, da mine har Masser af plads  ;D
Det kommer også lidt an på om de kun går i hus og gården eller om de kommer helt ud.
Her må en anden byde ind med lidt ca mål  <A
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #7 Dato: 10 Maj , 2013, 09:35 »
En god fingerregel for store høns, er ca 1m2 pr stor høne indendørs, og de kan sagtens nøjes med mindre, så længe de kan gå ud hver dag evt i haven, men hvis der kommer tider, som enten sne i store mængder, eller lovmæssigt pga. af evt. fjerkræsygdomi landet, ja så er det skidt med meget lidt plads, fordi hønsene ikke kommer ud.
Man kan nok have dværghøns på 0,5- 0,75 m2, alt efter hvilken dværg vi taler om.

Udendørs hønsegård, kan aldrig blive for stor, med mindre man på forhånd ved at hønsene får hele haven med, men igen ved indetider er det jo dejligt med en overdækket hønsegård i god størrelse.

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn