Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Slagte høns  (Læst 2750 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hønsirødovre

• Passiv bruger
Slagte høns
« Dato: 09 Maj , 2013, 10:45 »
Jeg vil gerne gøre klar til hvis nogle af mine høns engang har tænkt sig at gå på skruk.

Så spørgsmålet er: hvilke høns skal man vælge til slagtning. I forhold til etik, smag og størrelse?
Havde tænkt lidt på sussex, maraner.... Men hvad er jeres holdning?

Jeg har 1 hane gående mellem 12 høns.
Er det for mange høns i forhold til hanen?
Tror i at jeg vil kunne bruge mine egne høns æg? I forhold til rugning?

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Slagte høns
« Svar #1 Dato: 09 Maj , 2013, 10:55 »
Der er mange gode slagteracer. Fx brahma, sussex, maran, la bresse m.fl.

Du kan sagtens samle æg sammen fra din egen flok og ruge ud.

12 høns til en hane er passende.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 09 Maj , 2013, 11:28 »
Brahma kan selvfølgelig godt slagtes og spises, men i tilvækst er den ikke den bedste.

Der er mange racer, som er kombiracer (kød og æg).

Hvis man vil avle slagtedyr, så skal man (uanset hvilke høns det er) vælge nogle avlsdyr (haner og høner), som har en god kropsform (lang, bred, dyb). Mange af de store racer bliver alt for trekantede og fladbrystede- og dette er vel ikke ønskværdigt. (med mindre det selvfølgelig ER en race, som skal have denne kropsform).

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 09 Maj , 2013, 12:12 »
Et andet aspekt er også krydsningfrodigheden (heterosis) som opstår ved krydsning med ren race på ren race eller ren race på blanding. Dette bruges især i industrien, hvor der krydses to stærkt indavlede linier med hinanden, så afkommet i første generation (F1) bliver bedre end forældre dyrene (specifik æg eller kød)
.
Denne krydsningsfrodighed forsvinder ved videre avl med F1 generationen.

Det kan endvidere også være et lotteri, hvis man avler krydsningshøns på krydsningshøns. Her vil man altid opnå et bedre resultat ved at krydse renrace på sine blandinger. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 09 Maj , 2013, 12:13 »
Og så en ting mere, slagtedyr, skal have protein for at sætte kød. Så ordentligt foder er et must. Så man ikke skal fodre i "100 år" for at få en steg. Så her nytter det (desværre) ikke at være nærig. ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline alex1981

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 09 Maj , 2013, 12:30 »
hvis man vil har nogle gode slagte dyr skal man overvejer nogle industri plymo kyllinger. sidste år havde jeg dem oppe på 7½ kg i 5 måneder. det gi en rigtig go steg.