Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Virkon S - mod Mareks  (Læst 6236 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Virkon S - mod Mareks
« Dato: 08 Maj , 2013, 23:50 »
Jeg skal til at klargøre hesteboksen, som er indrettet til kyllingeopvækst, med dertil hørende sikringer mod indtrængning af rovdyr, til næste hold kyllinger.

Ved seneste anvendelse af hesteboksen, som var sidste år omkring samme tid som nu, oplevede jeg et tilfælde af Mareks, som kostede mig 3 af 4 indkøbte engelske Araucana kyllinger.

Jeg vil gerne undgå en kedelig gentagelse, så nu behandler jeg med Virkon S, inden kyllingerne sættes i boksen.

Men hvor meget af boksen skal jeg behandle? Gulvet naturligvis, og en del af væggene. Men skal væggene, i hele boksens højde, samt loftet også behandles??

Mvh
Erik Andersen

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: Virkon S - mod Mareks
« Svar #1 Dato: 09 Maj , 2013, 01:47 »
Hej
Har du noget belæg for at Virkon S virker mod Mareks,så kan det jo ikke betale sig at vac.
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Olversdottir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 374
    • stutterihektor.com
Sv: Virkon S - mod Mareks
« Svar #2 Dato: 09 Maj , 2013, 06:26 »
Nu blander jeg mig lidt ind i den tråd .. Undskyld ?
Men hvornår skal kyllinge vaccineres mod Mareks og hvor kan man få vaccine ?
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Virkon S - mod Mareks
« Svar #3 Dato: 09 Maj , 2013, 06:39 »
Kyllingerne vaccineres mod Marecks lige når de er klækket og tages ud af maskinen. Og vaccinen købes, som  al andet medicin/vaccine igennem dyrlægen,

Men det er de færreste, som vaccinerer og det er heller ikke alle racer, som er disponeret for Marecks.

I industrien vaccineres alle høns mod bla. Marecks og også New Castle Disease (lovpligtigt for private også, hvis hønsene skal samles, evt. markeder og udstillingerne).
« Senest Redigeret: 09 Maj , 2013, 06:46 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Daisy Cluck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Virkon S - mod Mareks
« Svar #4 Dato: 09 Maj , 2013, 09:06 »
God formiddag!
Ude til venstre under "General Articles" findes en beskrivelse af Virkon s´velsignelser.
Vi bruger det til bistader og det er højt besunget inden for biavlen. Men jeg ved ikke, om midlet er tilstrækkeligt virksomt i dybden, hvis det anvendes på porøse, sugende overflader?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Virkon S - mod Mareks
« Svar #5 Dato: 09 Maj , 2013, 12:44 »
Jeg har aldrig vaccineret mod mareks hos mine maraner, det har aldrig været et problem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Virkon S - mod Mareks
« Svar #6 Dato: 09 Maj , 2013, 13:04 »
@Erik mener du om det kan være der hænger gamle smitstoffer fra sidste år som de nye kyller risikere at modtage?

I så fald er jeg ret sikker på Virkon S over det hele ihvertfald er nok, frem for en vactination.
Hvis det er svært at komme ind med virkon S så hæld det i en forstøverflaske og sprøjt det på. Lade det sidde nogle minutter og spul det af med f.eks. en højtryksrenser.  Sådan anbefaler vores dyrlæge at bruge produktet. Dyrlægen bruger det sådan hvergang der tages et dyr ud fra en box, netop for at slå baterier, virus og svampe ihejl, så der ikke smittes vidre.
Iøvrigt fik vi det også anbefalet af vores bikyndige på begynder kursus, netop pga. alt smitte dræbes så nye bifamilier ikke overtager gamle sygdomme.
Så jeg ville da ikke selv være et sekundt i tvivl om dyre-profferne ved hvad de laver.
 
Ulempen ved at vactinationen er at det er levende vactinationsmateriale, så i teorien giver du fremtidige kyller risiko for at modtage sygdommen, hvis ikke de også straks får samme behandling.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: Virkon S - mod Mareks
« Svar #7 Dato: 09 Maj , 2013, 14:13 »
Hej
Det skulle ikke være en diskussion for eller imod vac. jeg ville bare gerne vide om der er belæg for at det OGSÅ virker mod Mareks,for hvis det var så let at komme denne frygtelige sygdom til livs,kan jeg ikke forstå den findes endnu,(spørg de små fodbefjerede)
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Virkon S - mod Mareks
« Svar #8 Dato: 09 Maj , 2013, 14:39 »
Er dyrene smittet, nytter det naturligvis ikke at desinficere omgivelserne.
at desinficere omgivelserne, er så raske dyr ikke bliver smittet, forudsat syge dyre er isoleret/fjernet inden desinfektionen påbegyndes.
 Sådan forstået at Virkon S jo ikke er en kur, men til at undgå at nye nye overtager smitten ;)
« Senest Redigeret: 09 Maj , 2013, 14:41 Fra hønehuset »
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Virkon S - mod Mareks
« Svar #9 Dato: 09 Maj , 2013, 23:29 »
Det gav ikke mig svar på mit simple spørgsmål. ;)

Men jeg kan se at mit indlæg genererede andre spørgsmål.

Ja - Virkon S skulle være effektivt også til at desinficere mod Mareks virus.

http://www.neogen.com/AnimalSafety/pdf/ProdInfo/Tech_Bulletins/VirkonS.pdf - side 2
« Senest Redigeret: 10 Maj , 2013, 22:46 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Virkon S - mod Mareks
« Svar #10 Dato: 10 Maj , 2013, 22:50 »
Undskyld jeg bliver ved. :)

Men der må da være mange andre der har desinficeret hønseområder med Virkon S.

Jeg gentager lige åbningsspørgsmålet:

Hvor meget af boksen skal jeg behandle? Gulvet naturligvis, og en del af væggene. Men skal væggene, i hele boksens højde, samt loftet også behandles??
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Virkon S - mod Mareks
« Svar #11 Dato: 11 Maj , 2013, 06:31 »
jeg ville give det hele en gang med Virkon S, mareks findes i støv og støv findes overalt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Virkon S - mod Mareks
« Svar #12 Dato: 11 Maj , 2013, 09:20 »
Undskyld jeg bliver ved. :)

Men der må da være mange andre der har desinficeret hønseområder med Virkon S.

Jeg gentager lige åbningsspørgsmålet:


Jeg har ikke kommenteret på Virkon S, da jeg ikke bruger produktet. Derimod bruger jeg ofte Stalosan som strøes ud over tør bund, gerne nogle dage efter rengøring, og inden ny strøelse og dyr kommer ind. Jeg strøer løbende Stalosan i strøelsen. Stalosan eliminerer vira/bakterier i et ret betydeligt omfang. Ved dog ikke om der kan drages paralel til Virkon S.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Virkon S - mod Mareks
« Svar #13 Dato: 11 Maj , 2013, 23:41 »
Lene og Rudy.

Jeg takker.

Jeg vil give så meget som muligt en omgang uden at bringe eget helbred i fare. Så vidt jeg har kunnet læse mig til er det noget man skal omgås med største forsigtighed, da det er særdeles giftigt.

Er der nogen der ved om man efter behandling med Virkon S, skal vaske det hele ned igen så kyllingerne ikke kommer i kontakt med gift? Eller 'dør' de aktive stoffer efter en kort periode?

Der er masser af advarsler at finde om stoffet, men hvordan det bruges er ikke specielt detaljeret på de sider jeg har fundet.
Mvh
Erik Andersen

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Virkon S - mod Mareks
« Svar #14 Dato: 12 Maj , 2013, 09:03 »
Både vores dyrlæge og de bikyndige har sagt man altid skal spule grundigt efter med vand.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"