Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sølvgrå sussex kyllinger  (Læst 7842 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JanR

• Passiv bruger
Sølvgrå sussex kyllinger
« Dato: 16 Februar , 2009, 21:18 »
Der kom detsværre kun 2stks Sølvgrå sussex kyller ud af den første rugning..
Den ene ligner det den skal.. men den anden er gul!!..

Er det noget med hane/høne?? Jeg har jo aldrig set dem som kylling før jo :).

Offline Bettina

• Bruger
Sv: Sølvgrå sussex kyllinger
« Svar #1 Dato: 17 Februar , 2009, 08:50 »
Sådan er det også med mine tværstribede plymouth rocker, måske det er sådan med de grå, men de gule bliver kokke og det kan de mørke nu også godt finde på at blive tror jeg nok. har aldrig holdt helt øje med det. :)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 17 Februar , 2009, 22:11 »
Nu er jeg ikke lige så stærk i arveligheds lære men kunne det tænkes at der tidligere har været krydset eks. lys sussex ind i stammen?

Ikke for at undervurdere dig men kunne du ved en fejltagelse have taget fejl af et æg fra en af dine andre racer?
Eller har de gået sammen med nogen af dine andre haner? Evt. udenfor hønsegården?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 17 Februar , 2009, 22:28 »
Her bliver de tværstribede altså helt samme farve dog med en lille ændring i pletten i nakken ;).. Både haner og høner har denne dragt... Har aldrig set det gule ved dem :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline JanR

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 17 Februar , 2009, 22:30 »
Om der er krydset lys sussex ind over ved jeg ikke. Men tanken har strejfet mig Danny..
Ham jeg købte dem af havde kun sølvgrå og røde sussexèr.. Men det kan vel sidde længere tilbage i generne ???..

Men jeg ved jeg ikke har taget fejl af æg fra nogen af de andre høns :).. Og når de går løs i haven går de kun sammen med de sorte dværg wyandotter. Da det er de eneste haner der kan enes.. Og den sorte hane får ikke love og røre hans damer.. Men det stemmer jo så heller ikke overens med en gul kylling??..

Offline Lars Erik Bobsin

• Passiv bruger
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
« Svar #5 Dato: 18 Februar , 2009, 07:43 »
Jeg tror der på et tidspunkt er krydset lys sussex indover den stamme du har dyrene fra, på et tidspunkt vil der altid falde en lys ud, ligesom at der kan falde sorte ud i en hvid stamme wyandotter.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #6 Dato: 18 Februar , 2009, 08:22 »
Her bliver de tværstribede altså helt samme farve dog med en lille ændring i pletten i nakken ;).. Både haner og høner har denne dragt... Har aldrig set det gule ved dem :)
Okay, det ku godt være jeg skulle prøve en ny kok på et tidspunkt.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.

Offline JanR

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 18 Februar , 2009, 17:50 »
Ja så er der jo nok lys sussex i dem.. Men hvis man nu vælger og lader de lyse havne i fryseren og ikke avler videre på dem.. Og kun bruger dem der har den rigtige farve. forsvinder det så med tiden ???..

Og det lyse kan vel osse stamme fra en høne?.. Det er vel ikke bare hanen der giver det videre?.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #8 Dato: 18 Februar , 2009, 19:00 »
Mit problem er bare at mine 2 lyse allerede er ved et ligne de andre :-\ Så kan nok ikke kende dem når de bliver store nok.
 Er din stadig helt gul jan?
Mvh Bettina.

Offline JanR

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 19 Februar , 2009, 20:03 »
Arh den er ved og få lidt grå på vingerne. Men de andre havde godt nok været onde ved den idag.. Da jeg kom hjem fra arbejde blødte den fra begge øjne. Og den har det godt nok ikke godt. jeg har isoleret den fra de andre nu med tråd imellem dem, Så den stadig kan se og høre de andre. Men får den det ikke bedre i løbet af en par dage.. Så tror jeg den har bedst af at blive aflivet :'(.. Det er sku synd hvis den skal gå og lide..
« Senest Redigeret: 19 Februar , 2009, 20:05 Fra JanR »

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 19 Februar , 2009, 20:17 »
Ej det var ikke godt da :(...

Skriv hvordan det ender med den lille :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #11 Dato: 22 Februar , 2009, 12:27 »
Det er svært at avle det lyse ud, men det burde kunne lade sig gøre. Jeg vil umiddelbart tro at den lyse columbia er ressecivt(staves?) og derfor kan poppe op nu og da. Både hanen og hønen må være bærere af det lyse for at det kommer til udtryk i afkommet.

Men jo du kan putte de lyse i fryseren eller sælge dem som almindelige lyse, deres kyllinger vil ikke give sølvgrå.

Jeg vil i hvert fald tro at det forholder sig sådant.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #12 Dato: 22 Februar , 2009, 14:45 »
Hej

Jeg ved at en avler på sjælland har sat lys sussex på sine sølvgrå. det er for at forbedre farven og det er lykkes så meget at tyskerne spørger efter avlsdyr hos personen, det er også noget med benfarven men det har jeg ikke helt tjek på.

Hvis nogle har et LU katalog så kan i finde ham der.

Tommy