Hej.
Vi er glade nybegyndere med høns. Jeg har et par spørgsmål til jer mere rutinerede folk!...
Var så heldig at få 1,6 Wyandotter. Vi har haft dem siden medio marts. 1 af hønerne er knapt 3 år og (vi fik hende med fordi hun sidste år rugede kyllinger ud og det ville vi gerne prøve), 3 er ca 1 år gamle og 2 er fra sep. 2012. Altså burde alle være i gange med at lægge æg...Jeg har ret sikker på alderen da de har fast ring og vi købte dem hos en vi fik anbefalet fra wyandotte-klubben på fyn...
Så kan det virkelig passe at vi "kun" får 2-4 æg dagligt? Jeg er helt med på at "gamle lotte" ikke lægger æg hver dag mere.. men burde de andre ikke være i fuld gang?
Alle dyr er smukke og raske. jeg kan dog ikke rigtig vurdere om de er "for fede" men umiddelbart vurdere jeg dem ikke til at være "fede". De får fuldkost og køkkenaffald (alt det grønne), samt har adgang til græs...
mit næste spørgsmål går på nogle ca 6 uger gamle maran kyllinger.
Jeg har læst indlægget om `hvordan man ser kønsforskelle`, men da jeg INGEN erfaring har, har jeg heller intet grundlag at vurdere ud fra. Hvor gamle skal de være for man med SIKKERHED kan se forskel? Har studere nettet men syntes ikke jeg bliver klogere...
Jeg har købt 4 maran kyllinger (sort kobber), de 2 har helt sikkert længere fjer bag til og syntes måske en anelse større end de andre, 1 har stort set ingen halefjer, den sidste er midt i mellem. Alle er i fuld gang med at sætte de rigtige fjer... Men syntes ikke der er meget forskel på kammen.
Lyde som Lene beskriver i hendes indlæg har jeg heller ikke kunne vurdere. Har "kun" købt dem i håbet om en dag at kunne hente smukke brune æg, har ingen intensioner om avl.
hvis nogen har et "hane-typisk billede" og en "typisk høne" - 6-7 ugers? kunne jeg måske blive klogere!?