Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: En bekendelse  (Læst 12226 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
En bekendelse
« Dato: 06 Maj , 2013, 23:33 »
Jeg har tidligere argumenteret mod at bruge for mange penge på at redde et enkelt sygt dyr.

Den argumentation kommer lidt til skamme efter lørdag aften.

Ved 2130-tiden hvor jeg så småt var ved at lukke alt ned for dagen hørte jeg at min GD (Grand Danois), som stadig var udenfor, opførte sig unormalt. Jeg kaldte ham til mig, og kunne se at han ikke havde det godt. Hænderne ned rundt hans mave for at føle efter, og desværre, ganske rigtigt, kunne jeg mærke en meget svulmet mave. Mavedrejning/mavevending.

Øjeblikkelig opringning til nærmeste dyreklinik og aftale om konsultation. Og de bekræftede hvad jeg selv havde konstateret (har prøvet det én gang tidligere med en anden GD så jeg er 'erfaren'). Pga den hurtige reaktion fra min side mente dyrlægen at der var gode chancer for at redde hunden uden at den fik mén.

Da det var min højt elskede GD, på knapt 5 år, det drejede sig om, bad jeg dem sætte igang. De advarede mig om at det blev dyrt - og det havde de sandelig ret i.

Jeg kunne helt sikkert have fået to nye GD hvalpe for den pris jeg kom til at betale.

Men jeg har stadig min knapt 5 år gamle GD. Både han, og især jeg, er glade for at han stadig er i live.

Mvh
Erik Andersen

Online Helle K.

• Administrator
Sv: En bekendelse
« Svar #1 Dato: 07 Maj , 2013, 05:09 »
 *y god bedring til ham.

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline wicki

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 07 Maj , 2013, 06:40 »
ikke alt, heldigvis, kan / skal gøres op i penge
dejligt hunden klarede sig igennem  :)
Mvh Wicki

0.1 Gråstribet Dv. Maran
0.1 sort kobber maran
0.1 gul sort colombia sussex/austrolops blanding
0.4 isa'er
0.2 maraucaner
0.0.5 engelske araucanaer
0.1 Fransk bulldog
0.1 Dv Hoppe
1.0 Skøn kæreste
2.0 Dejlig søn

Offline Brahmsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 07 Maj , 2013, 07:26 »
Fortsat god bedring til ham. Og din tegnebog  ;)
Jeg elsker at høre om standpunkter der ændres. Verden er ikke bare sort/hvid  ;)

Offline jeanniejuul

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 07 Maj , 2013, 07:32 »
 *h Godt for jer, at det endte godt
Bedste hilsner Jeannie

Oasen midt i byen, med høns, ænder og to dejlige labradore :-)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #5 Dato: 07 Maj , 2013, 07:39 »
Uh, sikke dog en forskrækkelse :o, men godt reageret og godt at din GD har sådan en go' "far"  ;) <I. God bedring med ham!
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tove

• Bruger
« Svar #6 Dato: 07 Maj , 2013, 07:44 »
Der er jo også forskel på vores forhold til de forskellige dyr, vi omgiver os med. God bedring med ham - jeg ville have gjort det samme, selv om jeg nok ellers er enig med dig  ;)
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #7 Dato: 07 Maj , 2013, 08:06 »
Uff Erik, det har jeg prøvet, dog med en kedeligere udgang, og det, skønt jeg også havde set det før.. Det var der en klog dyrlæge lærte mig, at når man åbner hunden og vender maven, så skal mavesækken sys fast, så det ikke sker igen..
Det er en frygtelig tid, mens man venter på resultatet..

Rigtig mange gange god bedring med den store hund  *b
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Vad

• Bruger
    • Vovseriet
« Svar #8 Dato: 07 Maj , 2013, 08:11 »
Jeg havde gjort det samme uden at tøve  :) I din situation var der nok heller ikke tid til at tøve.
God bedring til GD'en.
En lækker blandet flok fjer bestående af Maran, Wyandot, Araucana, Silke og en blanding af det hele. Hanen er Maran/Araucana.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #9 Dato: 07 Maj , 2013, 08:52 »
det med og bruge mange penge på og redde dyr, hænger vel også lidt sammen med hvilke riscici der er forbundet med en evt operation, og hvad chancerne for bedring er. Har selv haft en hund med mavedrejning, der ikke havde lykkelig udgang, og sjovt er det bestemt ikke
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline The Mother

• Mangler profiloplysninger
« Svar #10 Dato: 07 Maj , 2013, 09:09 »
desværre ser man tit, at de hunde som bliver opereret for en mavedrejning, dør af følge sygdomme inden for et halvt til et helt år efter operationen.
Husk på, at når maven har vendt sig, så er blodtilførselen til alle de vitale dele stærkt reduceret.

Men god bedring til hunden.

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 07 Maj , 2013, 09:27 »
God bedring til din GD. Det kan være en svær beslutning, når uheldet er ude.  *k
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 07 Maj , 2013, 21:46 »
Godt du reddede ham, Erik /o
Jeg har selv betalt for at få en kat opereret, jeg kunne nok have fået 3 nye killinger for samme pris, men heldigvis tænker vi også med hjertet ind i mellem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 07 Maj , 2013, 23:29 »
Mange tak for de trøstende/støttende beskeder. Dem sætter jeg stor pris på.

Til orientering blev hunden slet ikke opereret - ????

Dr Dyr var meget dyr, men også meget dygtig. Den ros skal de have på klinikken.

De brugte en noget anderledes metode.

Under bedøvelse, lykkedes det dem at føre en sonde ned i mavesækken, og via denne, at spule maven tom. Herefter vendte maven af sig selv på plads. Processen tog knapt 2 timer.

Ifølge dyrlægerne, skyldes de fleste mavevendinger/drejninger for stor indtagelse af føde, og især tørfoder, der har det med at svulme op. Når volumen i maven bliver for stor så 'tilter' maven. Det er især hunde med meget dybe brystkasser der er i risiko.

Så nu er hunden på 'streng diæt', hvilket indebærer flere, men mindre måltider. Samlet fodermængde skulle gerne blive nogenlunde uændret.

Hunden forstår selvfølgelig ikke hvorfor han pludselig spises af med et beskedent aftensmåltid, men sætter til gengæld pris på den 'snack' han så får lidt senere på aftenen.

Mvh
Erik Andersen

Offline The Mother

• Mangler profiloplysninger
« Svar #14 Dato: 08 Maj , 2013, 09:07 »
Der er også den mulighed, at lade fodret stå hele tiden ved hunden, så spiser den selv kun lidt af gangen ( det kan man faktisk godt lære en gammel hund)
Det er ikke kun store hunde der kan få en mavedrejning, det kan små hunde også.
Som regel, så sker det hvis hundene render rundt og leger / tumler efter indtagelse af store mængder mad uanset om det er tørfoder eller opblødt mad. Maven kommer i svingninger, og kan derved vende en omgang, maven kan også skubbes på plads igen, af en erfarende dyrlæge.
En anden god ting for at undgå mavedrejninger, er at man fodre signe hunde i en foderstativ, som passer i højden til hunden, så den ikke skal bukke sig efter maden.
Der findes mange gode råd, men intet er sikker her i verden.