Jeg spammer da lige min egen tråd igen............
Det hønsehus med gård jeg linkede til er altså bare for småt- nu efter at have fået de indvendige mål på selve huset er det droppet. Denne model er vist mere passende til de store damer:
http://www.dyrenesnetto.dk/shop/hoensehus-med-skraat-tag-1513.html - altså den store model! Vi fik snakket lidt om det, og to af den lille type bliver for dyre samlet set- vi kan ligeså godt sørge for ordentlig plads fra starten.........
Min mands hånd driller jo lidt, men mon ikke vi i fællesskab kan konstruere et solidt sokkelstativ, så huset kommer en halv meter op fra jorden. Den delvist overdækkede gård må så vente lidt, men jeg kan da lave et støvbad under selve huset på den måde

Der er for øvrigt også altid knastørt under de to oldgamle, næsten væltede fyrretræer i hjørnet af hønsenes have- laget af nåle er dog meget dybt, så der er langt ned til sandjorden.!??
Vi har en solid hvalpekasse på 1x1 m. stående, som kan laves om til 4 rederum, og jeg har noget gammelt bassingfolie til bunde og gardiner. Lidt genbrug/hjemmegjort bliver det altså til alligevel, nu hvor huset bliver lidt dyrt
Den ultimative drøm hønsemæssigt er nu:
0,2 Orpington: 1 blå, 1 gul/sortsømmet (håber på Rudys hjælp der

0,2 Jersey Kæmpe: 1 blå randtegnet, 1 spættet el. sort
0,2 Maran: 1 kobberfarvet, 1 gøgespættet
(sådan lidt efter lidt, men helst inden efteråret) )
Er farvebetegnelserne korrekte? Jeg har kigget enormt meget i Leksikon men er lidt forvirret over racebeskrivelserne, fordi der i galleriet er vist nye farvevarianter....... Hvor ER der dog mange smukke racer

Vi er gået efter størrelse, skønhed og ikke for stor flyveglæde- nogle af de oprindelige favoritter er nu sorteret fra pga sidstnævnte.... jeg har ikke mod på flyvske høns her i midtbyen- vores skal kunne gå frit rundt i egen havedel i dagtimerne og meget gerne blive der

De må også gerne kunne bæres om i forhaven jævnligt, så et fredeligt/roligt gemyt er også vigtigt- vi kender jo kun Amerikanerne fra tidligere, og de var klappe- og skødedyr........