Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Er disse et godt køb?  (Læst 2793 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Er disse et godt køb?
« Svar #15 Dato: 02 Maj , 2013, 13:29 »
Det er en ven, der har lavet mine redekasser, så jeg kan ikke hjælpe med pris på pladerne.
Alternativ til den redekasse du viser, kunne så være de lukkede kattebakker, de er af plast og nemme at gøre rene, de fås ofte på tilbud til omkring kr 100/stk.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
« Svar #16 Dato: 02 Maj , 2013, 13:48 »
Øøj Marianne- nu har jeg lige været inde i dit galleri og set Gokhingkam Palace....... WOW  /o

Det med kattebakker er en god, billig løsning, men jeg tror alligevel, det ender med en to el. firerumskasse- de er lidt mere charmerende af udseende  :D Vi skal jo bare have lidt hyggehøns, og både de selv og alt med hus osv. må gerne være lidt charmerende.......

Jeg har nu læst en del i andre tråde også....... kan man bare blande racer på kryds og tværs, eller skal der helst være min. 2 af hver? Er de racister? Jeg har haft et problem med at mine islændere mistrivedes med andre racer og spørger af samme grund!
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Tantelaila

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 02 Maj , 2013, 14:08 »
Nogen siger at høns er racister, men her går de sammen uden problemer, dværghøns, maran, sussex, austrolorps og en Araucana hane  :)
Mvh Laila

1.0 Blå Araucana
0.1 Gul/sort columbia dværg Wyandotter
0.2 Maran/kryds?
0.2 Engelsk Araucana, lyngfarvet
0.2 Hvid Sussex
0.2 Maran/Araucana
0.2 Australorps, Sort

2.1 Maine coon
2.0 Huskat

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 02 Maj , 2013, 14:13 »
tilføjelse: lyder det utopisk at have Orpington, Kæmpe Jersey, Araucana, Australorps og evt Brahma sammen i en harmonisk flok? Hvad hvis der er to af hver?- eller er det ligegyldigt? De får meget plads i både hus og gård og vil jo komme ud i den store indhegning dagligt.

Vi køber redekassen med 4 rum for en sikkerheds skyld  :-[ :-[ :laugh: Min mand påstår, at jeg nu er udstyret med hønsehjerne  :laugh: Han forstår ikke helt min facination af de forskellige racer endnu  ::) , men det skal nok komme ved nærmere bekendtskab. Min grund til at ønske den blandede flok er netop muligheden for ligeså stille at lære de enkelte racer at kende......... efterhånden som de enkelte dør af alderdom, har vi helt sikkert fundet en favorit og står så med plads til miniavl, hvis nu...........  :laugh: :laugh:
www.DFfR.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #19 Dato: 02 Maj , 2013, 14:14 »
Tak Charlotte, jeg er også rigtig glad for mine huse, jeg har selv tegnet det store, og fået det lige præcist, som jeg gene ville have det. *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 02 Maj , 2013, 14:18 »
Så lyder det jo ikke helt håbløst Tantelaila  :) Tak for svar!

@Marianne- jeg kan sagtens forstå din glæde og stolthed   ;D
www.DFfR.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #21 Dato: 02 Maj , 2013, 16:55 »
Hej Charlotte,

Spændende med hønsene /o. De racer du foreslår kan sagtens gå sammen, men araucanaerne er en del mindre end de andre, og de eeeelsker at flyve over hegn og undersøge verdnen. Araucanaerne er lige lovlig små hvis du vælger en hane af tung race fx brahma eller orpington.

Redekassen hos mig er en gammel bogreol, som jeg fik gratis da den skulle kasseres. Der er godt med plads i den. Min mand har skruet en plade foran hver hylde, så redematerialet bliver inde, og så har jeg selv sat gardiner for. Hønsene finder redekasserne langt mere attraktive når der er lidt mørkt i kassen.

Jeg har fundet en stump kraftig bassinfolie (gummi) og skåret ud så det passer til hvert rum. Det er så nemt at tage "måtterne" ud og rengøre dem, når der i ny og næ bliver knust et æg. Jeg bruger også savsmuld i kasserne og drysser altid med lidt tørret lavendel. Det giver en dejlig duft og skulle efter sigende holde utøj væk :).

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 02 Maj , 2013, 18:46 »
Dejligt tip med lavendel  :) Ja det er jo netop de mere flyvske små, der bekymrer lidt- de er bare så smukke og tanken om de smukke æg frister altså  ;) Jeg tænkte at måske med de "tunge damer" som første beboere, at et par mere flyvske vill holde sig til den allerede etablerede flok?? Er ret uerfaren og spørger måske lidt dumt af og til..........
 Vores nabo har selv høns lige udenfor soveværelset- hanen overlevede tre døgn med morgengal :'(- vi skal IKKE have en hane, medmindre naboen har sagt ok............. vores høns kommer til at bo over 50m. fra deres soveværelse, så måske, men det er ikke planen foreløbigt...........
www.DFfR.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #23 Dato: 02 Maj , 2013, 21:22 »
Dejligt tip med lavendel  :) Ja det er jo netop de mere flyvske små, der bekymrer lidt- de er bare så smukke og tanken om de smukke æg frister altså  ;) Jeg tænkte at måske med de "tunge damer" som første beboere, at et par mere flyvske vill holde sig til den allerede etablerede flok?? Er ret uerfaren og spørger måske lidt dumt af og til.
Spørg endelig. Jeg havde også tusind spørgsmål da jeg fik høns for tre år siden ;).

Nix, du skal ikke regne med, at en nysgerrig, let høne, bliver sammen med flokken. Jeg har en hollandsk dværghøne på bare 400 g og et gadekryds af maran og araucana, der er ekstremt lille i størrelsen. De to lusker af, under hegnet (dværghønen går da bare imellem firkanterne i havehegnet ;D ), så snart de kan se deres snit til det. Græsset ER bare grønnere på den anden side. ::).

Araucana er også ret sky. Jeg er meget glad for min flok, men der skal meget til at vinde deres tillid, og selv om flokken på 15 har været her i snart tre år, så er der stadig tre af hønsene der laver hjulspor for at komme væk, når jeg kommer for tæt på dem. Til gengæld er dem der er tamme så også meget tillidsfulde og meget underholdende at være i nærheden af. De har personlighed så det batter og vil følge dig i alt hvad du laver.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 03 Maj , 2013, 14:22 »
Vi starter vist bare med færdigkøbt: http://www.sbhandel.dk/shop/hoensehus-med-hoensegaard-231p.html Det er ikke voldsomt stort, men burde være ok til 2 -3 stks Orpington? Min mands venstre hånd driller efter en seneoperation, så vi er ude i en færdig løsning....... inden august har jeg nok til et mere magen til om nødvendigt.....  :) Der sker vel ikke noget ved at flokken vælger soverum frit og kun går sammen i haven i dagtimerne?

Ingen har svaret på det med liljekonvaller og taksbær?? Kan nogen hjælpe?
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
 :laugh: :laugh: Jeg spammer da lige min egen tråd igen............

Det hønsehus med gård jeg linkede til er altså bare for småt- nu efter at have fået de indvendige mål på selve huset er det droppet. Denne model er vist mere passende til de store damer: http://www.dyrenesnetto.dk/shop/hoensehus-med-skraat-tag-1513.html - altså den store model! Vi fik snakket lidt om det, og to af den lille type bliver for dyre samlet set- vi kan ligeså godt sørge for ordentlig plads fra starten.........
 Min mands hånd driller jo lidt, men mon ikke vi i fællesskab kan konstruere et solidt sokkelstativ, så huset kommer en halv meter op fra jorden. Den delvist overdækkede gård må så vente lidt, men jeg kan da lave et støvbad under selve huset på den måde  :P Der er for øvrigt også altid knastørt under de to oldgamle, næsten væltede fyrretræer i hjørnet af hønsenes have- laget af nåle er dog meget dybt, så der er langt ned til sandjorden.!??
  Vi har en solid hvalpekasse på 1x1 m. stående, som kan laves om til 4 rederum, og jeg har noget gammelt bassingfolie til bunde og gardiner. Lidt genbrug/hjemmegjort bliver det altså til alligevel, nu hvor huset bliver lidt dyrt  :)
 Den ultimative drøm hønsemæssigt er nu:
0,2 Orpington: 1 blå, 1 gul/sortsømmet (håber på Rudys hjælp der :)
0,2 Jersey Kæmpe: 1 blå randtegnet, 1 spættet el. sort
0,2 Maran: 1 kobberfarvet, 1 gøgespættet 

(sådan lidt efter lidt, men helst inden efteråret) )

Er farvebetegnelserne korrekte? Jeg har kigget enormt meget i Leksikon men er lidt forvirret over racebeskrivelserne, fordi der i galleriet er vist nye farvevarianter....... Hvor ER der dog mange smukke racer  *p Vi er gået efter størrelse, skønhed og ikke for stor flyveglæde- nogle af de oprindelige favoritter er nu sorteret fra pga sidstnævnte.... jeg har ikke mod på flyvske høns her i midtbyen- vores skal kunne gå frit rundt i egen havedel i dagtimerne og meget gerne blive der *b De må også gerne kunne bæres om i forhaven jævnligt, så et fredeligt/roligt gemyt er også vigtigt- vi kender jo kun Amerikanerne fra tidligere, og de var klappe- og skødedyr........
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 04 Maj , 2013, 14:32 »
http://youtu.be/Jpx32htQflU og fås de da vist ikke smukkere  <.

I det hele taget er legbar nok favoritfarve(r?)  *p
www.DFfR.dk

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #27 Dato: 04 Maj , 2013, 15:01 »
hvis det skal være 100%korrekt hedder maran farverne sort-kobber og gråstribet. Men det bliver hønsene jo ikke anderledes af  :)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 04 Maj , 2013, 15:57 »
Ok tak- jeg vil jo gerne lære  :) Selvom jeg ikke har avlsplaner, ender det jo alligevel med rene racehøns- bare i blandet flok. Det mindste jeg kan gøre er da at lære de korrekte betegnelser...........  ;D
www.DFfR.dk

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 04 Maj , 2013, 16:38 »
der er jo også Blå-kobber i maranen.
Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor