Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Andehus på pæle...  (Læst 5458 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mcquolle

• Passiv bruger
Andehus på pæle...
« Dato: 01 Maj , 2013, 08:15 »
Hej ærede forummedlemmer.

Har lige et lille spørgsmål.

For ikke at få gnaver-besøg hos ænderne (Moskus) overvejer jeg at lave et hus i stil med vores hønsehus som står på pæle og er hævet 60-70 cm over jorden. Men vil ænderne bruge det? Er der nogen af jer der har erfaringer med det? Vil de bruge en rampe op til huset? Rampen kan jo laves ekstra bred og evt. med sider. Måske som en "tunnel"?

Mit bygge-koncept til hønsehus virkede ret godt, så det ville være let at lave et andehus i samme stil. Gider bare ikke bruge pengene og tiden på det hvis det ikke passer kræene at bruge det.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Marita

• Bruger
Sv: Andehus på pæle...
« Svar #1 Dato: 01 Maj , 2013, 11:12 »
Jeg har ingen erfaring med moskus, men havde på et tidspunkt sidste år et mignon-par gående i en voliere, hvor deres hus var hævet over jorden ca. 50 cm, det virkede fortrinligt. (De gik separat, fordi jeg samlede æg fra netop det par).

Siden er de flyttet til et hus ved vores lille andedam, hvor huset står noget tættere på jorden. Men det var akkurat lige så nemt at få dem til at bruge "højhuset", som det er at få dem til at bruge det lavere hus.

« Senest Redigeret: 01 Maj , 2013, 11:15 Fra Marita »

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 01 Maj , 2013, 11:53 »
Jeg har heller ingen erfaringer med Moskus, men vi havde Sachsen og Cayuga ænder, og de gad bestemt ikke bruge huset til overnatning, så hellere ligge under neden eller inde i en busk  ::)
Æggene lagde de dog inde i huset.

I starten gennede vi dem ind/op, men opgav til sidst.

Jeg synes dog at have læst et sted at Moskus er nemmere at vænne til at gå i hus, så mon ikke det vil gå fint? :)

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline alex1981

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 01 Maj , 2013, 12:20 »
tror nok de vil bruge det. men kan være de forslå andre steder hvis de kan komme til det.

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 01 Maj , 2013, 12:26 »
Altså de er jo vant til et hus allerede, men da det er på jorden frygter jeg der kan blive problemer med gnavere. Så må vel bare lære dem at vrælte op på en rampe.  ::)
MvH
Morten

0,1 Hustru

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 01 Maj , 2013, 12:30 »
Bliver resten af indhegningen rovdyr sikret?

Jeg tror godt at de vil lægge æg og spise i huset men ænder sover sjældent i et hus om natten, hvis de selv kan vælge.
Dog kan de "opdrages" til dette men det kræver at man "jager/genner" dem ind en del gange, før de lærer det. Og det er altså ikke særlig nemt (læs: umuligt) at jage dem op af en rampe. Medmindre at der er høje sider på, og en sluse på jorden som fører hen til rampen...

Hvis du forsøger projektet så tror jeg det er vigtigt at de går nogen dage, eller en uge, oppe i huset inden der bliver åbnet for dem.

Og hvis du finder ud af at de ikke vil bruge det så har du jo plads til en stamme høns mere ;)

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 01 Maj , 2013, 13:15 »
Overvejede faktisk at lave rampen lidt "tunnel-agtig". Huset vil så blive omgivet af et rovdyrssikret voliere og så får de lov til at komme ud i resten af deres have-halv-del. Det er bare så man kan lade dem være i en sikret voliere hvis man f.eks. ved man kommer sent hjem og ikke kan nå at lukke inden Mikkels inspektionsrunde.
MvH
Morten

0,1 Hustru

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 01 Maj , 2013, 22:28 »
for et par år siden havde vi et lille andehus hævet 20-30 cm over jorden(stod på europalle og lidt jord omkring) bla.  da jeg havde ide at det ville være "bedre", ænderne sad ikke i den men gik ind for at ruge og lægge æg. problemet kom da ællingerne kom, jo de sad under huset og havde svært ved at komme ind i huset. det endte med at jeg lavede jordvold op til indgangen så de kunne komme op. jeg toro nok de vil kunne bruge dit hus men det er meget vigtigt med bred og stabil rampe
høns, ænder, hunde, katte...