Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Volierenet uden på hønsetråd?  (Læst 10722 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Line86

  • Bruger
  • Indlæg: 218
Volierenet uden på hønsetråd?
« Dato: 30 April , 2013, 16:47 »
Min hønsegård består af 180 m højt hønsenet men det er jo ikke rigtig sikkert mod ræven. Hvis jeg skal købe noget voliernet at sætte uden på, hvor højt skal det så gå op? Vil så sætte fliser langs kanten hele vejen rundt også.
Mvh Line

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Volierenet uden på hønsetråd?
« Svar #1 Dato: 30 April , 2013, 19:37 »
Jeg tror en meter ca. Du kan også vælge at trække en strømførende tråd ca. 35 cm over jorden. Det kan ræven heller ikke lide. Har du overdækning på din gård? Ræven kan godt forcere 180 cm hvis den er meget sulten :-\.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Line86

  • Bruger
  • Indlæg: 218
Sv: Volierenet uden på hønsetråd?
« Svar #2 Dato: 30 April , 2013, 19:54 »
Jeg tror en meter ca. Du kan også vælge at trække en strømførende tråd ca. 35 cm over jorden. Det kan ræven heller ikke lide. Har du overdækning på din gård? Ræven kan godt forcere 180 cm hvis den er meget sulten :-\.
er det med strøm ikke dyrt? Har kigget på det før men synes det lød så indviklet.
Mvh Line

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Volierenet uden på hønsetråd?
« Svar #3 Dato: 30 April , 2013, 20:06 »
er det med strøm ikke dyrt? Har kigget på det før men synes det lød så indviklet.
Det behøver det ikke at være. Et bundt hegnspæle, en rulle hegnstråd, en strømgiver, et jordspyd og en forlængerledning. Jeg har i vinter postet en god portion penge i et nyt hegn rundt om 7000 m2. Til sammenligning med en hønsegård, tror jeg, at du kan slippe med ca. 500-1000 kroner inkl. alt (det er strømgiveren der er dyr, men den kan du helt sikkert finde billigere på den blå avis fx).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Line86

  • Bruger
  • Indlæg: 218
Sv: Volierenet uden på hønsetråd?
« Svar #4 Dato: 30 April , 2013, 20:27 »
Det behøver det ikke at være. Et bundt hegnspæle, en rulle hegnstråd, en strømgiver, et jordspyd og en forlængerledning. Jeg har i vinter postet en god portion penge i et nyt hegn rundt om 7000 m2. Til sammenligning med en hønsegård, tror jeg, at du kan slippe med ca. 500-1000 kroner inkl. alt (det er strømgiveren der er dyr, men den kan du helt sikkert finde billigere på den blå avis fx).
ved du om der er et sted man kan få det hele ok billigt?
Mvh Line

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Volierenet uden på hønsetråd?
« Svar #5 Dato: 30 April , 2013, 21:04 »
ved du om der er et sted man kan få det hele ok billigt?
Til "gør det selv" eller "sat op af en hegnsmand"?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Fam. Hedegaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
Sv: Volierenet uden på hønsetråd?
« Svar #6 Dato: 30 April , 2013, 21:12 »
Hvis der allerede er en gård hvor der bare skal ræve sikres ville jeg bare sætte hegnsklokker på det eksisterende og så lave 2-3 strømtråde. 15/35/55 cm over jorden og så en række fliser rundt ved den eksisterende tråd så tror jeg det er mere end sikkert... Og det der skal købes ind kan fås i harald Nyborg eller jem og fix. Bare en smuttur til Silkeborg så har du det hele. Harald har også strømgivere hvis du vil have en ny.
Mvh  Allan
 
Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Line86

  • Bruger
  • Indlæg: 218
Sv: Volierenet uden på hønsetråd?
« Svar #7 Dato: 30 April , 2013, 22:11 »
Hvis der allerede er en gård hvor der bare skal ræve sikres ville jeg bare sætte hegnsklokker på det eksisterende og så lave 2-3 strømtråde. 15/35/55 cm over jorden og så en række fliser rundt ved den eksisterende tråd så tror jeg det er mere end sikkert... Og det der skal købes ind kan fås i harald Nyborg eller jem og fix. Bare en smuttur til Silkeborg så har du det hele. Harald har også strømgivere hvis du vil have en ny.
altså til gør det selv :) synes bare det lyder så indviklet :( hegnsklokker er det sådan nogle? : http://www.p-lindberg.dk/Katalog/Mark_og_stald.aspx?GroupID=143&ArticleID=41524 hva mangler jeg så
Mere?
« Senest Redigeret: 30 April , 2013, 22:14 Fra Line86 »
Mvh Line

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Volierenet uden på hønsetråd?
« Svar #8 Dato: 01 Maj , 2013, 07:25 »
Nu er jeg ikke nogen ørn til gør det selv, overhovedet, så vi fik sat hegnet op af en hegnsmand. Uden at have spor forstand på opsætning af stødhegn (jeg håber nogen der har forstand på det, vil rette mig, hvis jeg skriver noget sludder), så mener jeg at du skal bruge:

Hegnspæle. Isolatorer/klokker. Et jordspyd. Noget jordkabel. Noget hegnstråd. En strømgiver. Du skruer isolatorerne på hegnspælene, trækker tråden på. Forbinder jordspydet/jordkablet med strømgiveren. Forbinder strømgiveren til stødhegnet. Så er det strøm på. Tror jeg nok <A.

Det dyreste er helt sikkert strømgiveren. De koster fra ca. 1000 kroner og opefter fra nye, men du kan måske finde en god brugt en i den blå avis, til en billigere penge. Jordspydet koster vist et par hundrede kroner. Hegnstråden, pælene, isolatorene vel 300-600 kroner sammenlagt (meget løse prisgæt).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: Volierenet uden på hønsetråd?
« Svar #9 Dato: 01 Maj , 2013, 09:16 »
altså til gør det selv :) synes bare det lyder så indviklet :( hegnsklokker er det sådan nogle? : http://www.p-lindberg.dk/Katalog/Mark_og_stald.aspx?GroupID=143&ArticleID=41524 hva mangler jeg så
Mere?

Jeg ville vælge denne model isolatorer http://www.p-lindberg.dk/Katalog/Mark_og_stald.aspx?GroupID=143&ArticleID=41551 som du også kan få i Harald Nyborg (de ligger mange steder i DK)

God fornøjelse med projektet  /o Vi har islandske heste på marken og en islænder i vinterpels kræver "skrald på hegnet" så jeg tror faktisk jeg kunne sætte et "hjertestarter-skilt" op ude ved vejen med det hegn vi har - så voldsomt behøver det nok ikke være til en ræv, men når vi skal have høns bliver det nu samme spænding (11000 volt og vist 9000 joule, men her er jeg lidt på gyngende grund ???)
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Volierenet uden på hønsetråd?
« Svar #10 Dato: 01 Maj , 2013, 09:33 »
MOK>> 11000V skal nok passe men hvis der er 9000 Joule på jeres hegn så bliver det grillet islænder! Der er MAKS 9 joule på hegnet.  ;)
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: Volierenet uden på hønsetråd?
« Svar #11 Dato: 01 Maj , 2013, 09:36 »
MOK>> 11000V skal nok passe men hvis der er 9000 Joule på jeres hegn så bliver det grillet islænder! Der er MAKS 9 joule på hegnet.  ;)

Tak Morten - det er jo selvfølgelig det displayet viser - den ligger og bølger mellem 8,7 og 9,0 undtagen når der ryger en tråd på jorden  :-\ så falder den til 7,6 (gad vide hvor mange volt der så egentlig er med tråden på jorden ?) det må jeg vist hellere få målt - jeg går bare ud fra at der stadig er næsten "fuld skrald" selvom der ligger en tråd på jorden (vi har haft lidt problemer i starten med - formentlig - rådyr, der var vant til at gå over marken og nu rev hegnet ned)
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Volierenet uden på hønsetråd?
« Svar #12 Dato: 01 Maj , 2013, 09:41 »
Man kan få nogle moduler som man sætter imellem trådene, så hvis en tråd står under vand eller ligger på jorden, så bliver den tråd slået fra og de andre har fortsat fuld styrke. Ganske smart egentligt.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Line86

  • Bruger
  • Indlæg: 218
Sv: Volierenet uden på hønsetråd?
« Svar #13 Dato: 07 Maj , 2013, 21:39 »
Hvor mange watt skal hegnet være på? Har også katte og de må ikke komme til skade hvis de får stød... Harald har nogle forskellige strømgivere? : http://www.harald-nyborg.dk/10130/elhegn
Mvh Line

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Volierenet uden på hønsetråd?
« Svar #14 Dato: 07 Maj , 2013, 21:43 »
Elhegn regnes i joule og ikke i watt. Effekten på hegnet kommer helt an på længden af tråden og mængden af græs og grene som rører ved tråden. Hvis det er et lille hegn vil jeg mene en spændingsgiver på 2-3 joule burde være alt rigeligt. Selv om du vælger det kraftigste elhegn der findes, så tror jeg bare dine katte får en lærestreg. Tænk på at alm sunde og raske mennesker jo sagtens kan tåle at røre ved et elhegn.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/