Først og fremmest tillykke med fødselsdagen

Jamen pille-pille-ned.

Jeg vil også bidrage med lidt erfaringer.
Du skal nok ikke vaske æggene, i bedste fald gør det ingen skade i værste fald, forringer det resultatet, skulle du have meget snavsede æg, som er så vigtige, at de skal ruges, kan du skrabe skidtet af med en sløv kniv.
Det er sjovt at lyse, og jeg tror såmænd ikke, du har decideret skadet æggene, hvis lampen ikke er varm, hønen går jo også af reden hver dag, så der bliver de afkølede. Har du "normalt" rene hænder, behøver du heller ikke handsker, men det er nok alligevel en god idé at nøjes med at lyse nogle få gange i forløbet, for de bliver trods alt vendt og drejet og håndteret i en udstrækning, som ikke ville forekomme, når hønen ruger.
Vælge bedste form og størrelse er en rigtig god ide.
Jeg må skuffe dig med at dels er Isa Brown ikke en race, men en æglægningshybrid produceret af industrien til at lægge flest mulige æg på mindst mulig foder, og dels bliver afkommet fra Isa Brown oftest høns, som ikke har forældrenes egenskaber, men oftest lægger væsentlig færre æg. Isa Brown er kønsvisende ved klækningen, det er deres afkom ikke.
Hvis du gerne vil have et godt rugeresultat, skal du egentlig blande dig mindst muligt, du skal selvfølgelig vælge gode, rene æg fra sunde og raske høns, som har fået noget godt foder, det giver en rigtig god befrugtning og stærke fostre, som klarer sig alle 21 dag og som har kræfter til at komme ud af æggene.
Du skal overholde rugetemperaturen ret nøje, 37,8
oC i en motorruger (med ventilator) og + 1 grad i en fladruger (uden ventilator). Omkring fugtighed er der mange meninger, jeg har opnået bedst resultat ved at ruge uden vand overhovedet indtil 19. dagen, hvor jeg lægger æggene i en klækker og hæver fugtigheden til ca. 55 %, en temperatur, der er en anelse for lav er mindre skadelig end en temperatur, der er for høj.
Når klækningen starter, skal du holde dig helt væk. Tag på weekend, gå i biografen eller noget. Der er glas i låget eller døren på rugemaskinen, nøjes med at bruge det. Lad meget gerne kyllingerne blive i maskinen, indtil alle er klækket, kyllingerne kan NEMT klare sig 1-3 døgn uden mad og drikke, man siger, at de har madpakke med. Man kan faktisk ødelægge klækningen for de sidste ved at åbne rugemaskinen i tide og utide.
Du skal ikke hjælpe kyllinger ud af skallen, oftest dør de af hjælpen, der kan sagtens gå 24 timer (endda længere) fra første hul til kyllingen er ude, og igen hver gang rugemaskinen åbnes forsinker/ødelægger man klækkeprocessen.
Kyllingerne kan nemt klække over et par døgn fra 1. kylling til sidste kylling er klækket.
Endelig er en skrukhøne nok der, hvor man får det allerbedste resultat.

Held og lykke med næste rugning, erfaring er jo en god lærermester