Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Bedre held 2 gang :-D  (Læst 4832 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline sandie86

• Passiv bruger
Bedre held 2 gang :-D
« Dato: 29 April , 2013, 08:14 »
Så er mit 2. udrugningsforsøg snart slut, og man må sige at det gik væsentlig bedre denne gang end første gang   /o

Første gang fik jeg kun 3 levende kyllinger ud af 20 ilagte æg og 16 der var befrugtede... 2 døde under klækning og 5 døde i skallen uden at nå at lave hul...

Siden har jeg studeret.. Og ja jeg lavede mange begynder fejl den første gang... 1. jeg vaskede ikke æggene... 2. jeg lyste på dem faktisk dagligt fra dag 7 og til klækning (det var jo såååå spændende).. og 3. jeg vaskede ikke fingre når jeg skulle lyse dem... 4. jeg valgte bare nogen noget nær tilfældige æg og smed i   /d  alt i alt mange begynder fejl...

Denne gang har jeg taget alle forholds regler, og vasket æggene, udvalgt dem med bedst form og størrelse, KUN lyst dem dag 7, 12 og 18...

Idag er dag 21... Igår kom 3 kyllinger til verden, og i nat er der kommer 4.. Så selvom i "proff verden" 7 kyllinger måske ikke er meget, så er det jo over det dobbelt af sidst :-P

Der er stadig 5 æg i maskinen... 2 af dem tror jeg tog ikke er noget (på dag 18 var jeg i tvlvl, da de ikke var nær så udviklede som de andre, men de fik chancen)... Så nu ser vi om der sker noget med de 5...

Seeeeee lige mine små baby kyllinger   /o

https://www.facebook.com/video/video.php?v=10200902777912690&saved

De er af racen Isa Brown... Moder hønsene er mellem 2½ og 3½ år gammel, og det samme er hanen... Så synes jeg nu at de gør det meget godt   :angel:

(hønsene er nogen jeg har fået med en gård vi har købt min kæreste og jeg... og jeg ruger nye kyllinger, for at de gamle kan komme "videre i systemet", da de er for dyre at fodre på med den alder de har)

Offline fle.bir

• Passiv bruger
Sv: Bedre held 2 gang :-D
« Svar #1 Dato: 29 April , 2013, 08:23 »
 <I
Birgit
Chaboer
Grønlægger
Kochin
New Hampshire
blåpandet amasone gøjer

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 29 April , 2013, 08:25 »
Tillykke med fødselsdagen. Du får nok et endnu bedre resultat, hvis du ikke vasker æggene.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline sandie86

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 29 April , 2013, 08:32 »
Har bare læst mig frem til at jeg skulle vaske æggene  ??  (eller rettere, har bare skyllet dem i lunkent vand)...

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 29 April , 2013, 08:37 »
Der er ikke ret mange der vasker deres hønseæg da det umiddelbart ikke gør resultatet bedre. Det er primært æg fra svømmefugle, der kan have gavn af at blive vasket.
Jeg har aldrig selv vasket hønseæg og har mellem 95% og 100% klækning i de bedste rugninger. Aldrig under 80% på egne æg.
Medmindre at æggelyseren varmer æggene meget op, under gennemlysning, så sker der heller ikke noget ved at eks. gennemlyse æggene hver dag. Jeg vasker heller ikke hænder inden jeg gennemlyser æggene men selfølgelig skal man ikke have diverse lort, olie og andet på hænderne.

På forhånd undskyld. Men jeg tror ikke at dine tiltag har påvirket resultatet :D

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline sandie86

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 29 April , 2013, 08:49 »
Ha ha aaaargh tis os, nu troede jeg lige jeg var god   /o

Offline Olversdottir

• Passiv bruger
    • stutterihektor.com
« Svar #6 Dato: 29 April , 2013, 08:58 »
Jeg vasker ikke æggene .. Og jeg er meget sparsom med at lyse .. Men jeg bruger bomuldshanske når jeg hånterer æggene ..
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 29 April , 2013, 09:57 »
Først og fremmest tillykke med fødselsdagen <I
Jamen pille-pille-ned. :D
Jeg vil også bidrage med lidt erfaringer.
Du skal nok ikke vaske æggene, i bedste fald gør det ingen skade i værste fald, forringer det resultatet, skulle du have meget snavsede æg, som er så vigtige, at de skal ruges, kan du skrabe skidtet af med en sløv kniv.
Det er sjovt at lyse, og jeg tror såmænd ikke, du har decideret skadet æggene, hvis lampen ikke er varm, hønen går jo også af reden hver dag, så der bliver de afkølede. Har du "normalt" rene hænder, behøver du heller ikke handsker, men det er nok alligevel en god idé at nøjes med at lyse nogle få gange i forløbet, for de bliver trods alt vendt og drejet og håndteret i en udstrækning, som ikke ville forekomme, når hønen ruger.
Vælge bedste form og størrelse er en rigtig god ide.
Jeg må skuffe dig med at dels er Isa Brown ikke en race, men en æglægningshybrid produceret af industrien til at lægge flest mulige æg på mindst mulig foder, og dels bliver afkommet fra Isa Brown oftest høns, som ikke har forældrenes egenskaber, men oftest lægger væsentlig færre æg. Isa Brown er kønsvisende ved klækningen, det er deres afkom ikke.
Hvis du gerne vil have et godt rugeresultat, skal du egentlig blande dig mindst muligt, du skal selvfølgelig vælge gode, rene æg fra sunde og raske høns, som har fået noget godt foder, det giver en rigtig god befrugtning og stærke fostre, som klarer sig alle 21 dag og som har kræfter til at komme ud af æggene.
Du skal overholde rugetemperaturen ret nøje, 37,8oC i en motorruger (med ventilator) og + 1 grad i en fladruger (uden ventilator). Omkring fugtighed er der mange meninger, jeg har opnået bedst resultat ved at ruge uden vand overhovedet indtil 19. dagen, hvor jeg lægger æggene i en klækker og hæver fugtigheden til ca. 55 %, en temperatur, der er en anelse for lav er mindre skadelig end en temperatur, der er for høj.
Når klækningen starter, skal du holde dig helt væk. Tag på weekend, gå i biografen eller noget. Der er glas i låget eller døren på rugemaskinen, nøjes med at bruge det. Lad meget gerne kyllingerne blive i maskinen, indtil alle er klækket, kyllingerne kan NEMT klare sig 1-3 døgn uden mad og drikke, man siger, at de har madpakke med. Man kan faktisk ødelægge klækningen for de sidste ved at åbne rugemaskinen i tide og utide.
Du skal ikke hjælpe kyllinger ud af skallen, oftest dør de af hjælpen, der kan sagtens gå 24 timer (endda længere) fra første hul til kyllingen er ude, og igen hver gang rugemaskinen åbnes forsinker/ødelægger man klækkeprocessen.
Kyllingerne kan nemt klække over et par døgn fra 1. kylling til sidste kylling er klækket.
Endelig er en skrukhøne nok der, hvor man får det allerbedste resultat. *p
Held og lykke med næste rugning, erfaring er jo en god lærermester /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline sandie86

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 29 April , 2013, 12:35 »
tak for lyk'ønskningerne   /o   (har faktisk selv fødselsdag idag også hi hi)...

Ja der er godt nok en som har skrevet til mig at Isa Brown ikke er en race - my bad.. troede at "isa brown var isa brown" lige gyldig hvad   :-\  Men pyt - det har nu været et spændende projekt alligevel :D

Jeg DRØMMER om at købe rugeæg af andre race høns, som også egner sig til at spise - og så ruge dem.. For jeg synes det er fantastisk spændende at ruge :-D

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 29 April , 2013, 13:38 »
Det var skam også din fødselsdag, jeg ønskede dig tillykke med :D
Du kan se et lille lagkagestykke ved din profil, det får man på forum, når man har fødselsdag, og du kan roligt nyde det, for det er aldeles kaloriefrit *f
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 29 April , 2013, 14:13 »
Tillykke Sandie  ;D

Du er jo blevet ramt af den "farlige" med alligevel dejlige hønsefeber. /o

Og du skal nok finde en race eller måske flere, som vil passe dig. Og bare rolig det bliver ikke nemt, for der findes et hav af dejlige racer, med hver deres udseende og egenskaber. ;)

Besøg evt. www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk for der er RIGTIG mange fotos af racer og variteter.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub