Jeg har to dejlige kalkundamer, CalleBella og CalleSamba. De har begge lagt en masse ubefrugtede æg, som vi nyder som blødkogte.
Så lagde CalleBella sig skruk, hun fik 5 store hårdkogte æg at muntre sig med, og dem passede og plejede hun.
Jeg var fast besluttet på, at hun skulle have nogle af mine kyllinger, så jeg har nu lidt erfaringer, som jeg gerne vil dele.
Jeg lagde klækkende æg samt en enkelt klækket kylling under hende. DET var en fejl, de klækkende æg blev mast og kyllingerne døde, mens den klækkede klarede sig fint. Hun fik resten af de klækkede kyllinger fra samme kuld, deriblandt en meget
lillebitte bantamkylling.
Hun fik i alt 8 kyllinger incl. den første, og hun passer dem fint.
Dvs. første gang hun gik ud fulgte kyllingerne ikke med, så de skulle lige bæres hen til "mor", men så gik det fint, hun holder dem fint varme, men klukker ikke hele tiden på samme måde som en høne, hun plukker glad og gerne store græstotter af til dem, hun viser dem også fint den mad, jeg kommer med, men hun går ikke og skraber i jorden hele tiden, som en høne ville gøre.
Hun går ikke fra kyllingerne, og når hun flytter på sig, er hun omhyggelig med dels at sætte sine kæmpefødder forsigtigt uden at træde på kyllingerne og dels sørger hun fint for, at alle 8 er med. Indtil videre har hun fået hjælp til at komme ind i huset til aften.
Jeg tror ikke, at nabokattene skal have noget klinket her.
Jeg tror, hun bliver en forrygende mor, især hvis hun og kyllingerne får lidt hjælp de første par uger, og sikke mange kyllinger, der er plads til.
Mit job vil være at sørge for, at der er mad indenfor rækkevidde, så skal Bella nok klare resten.
Hvis det fortsætter, på samme måde vil jeg helt sikkert satse på at bruge hende en anden gang, især fordi hun er meget tam og rigtig blid.
http://youtu.be/Oargbc-T1i4