Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æggehandel er en tillidssag?  (Læst 974 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bente E.

• Bruger
Æggehandel er en tillidssag?
« Dato: 28 April , 2013, 11:15 »
Det er højsæson for udrugning af æg, og kan man ikke umiddelbart skaffe rugeæg i den race man ønsker, skal postvæsenet måske ind over. Det betyder så også, at man måske ikke altid har set det sted, som dyrene kommer fra - eller forældredyrene, forholdene de holdes under osv. Alt det er jo vanvittig interessant at vide.

Nu bestilte jeg så for en måned siden en mængde Faverolles-æg hos en avler, som bor ganske langt væk. Tre dage efter bestillingen kom pakken, nydeligt pakket i syntetisk vat og papirskugler, der var ikke noget at klage på.

Nu her, godt tre uger efter, klækker kyllingerne - nr. 1 er typisk faverolles, fætter Guf-kinder, fjer på benene, fem tæer, lysegul - bliver laksefarvet som voksen. Fint nok. Kylling 2 er mørkere - den ser nærmest blå ud - har IKKE fjer på benene og har kun 4 tæer, den mangler simpelthen nogle af de mest typiske racekendetegn for faverolles. Den er rigtig sød, men det var jo ikke det, det handlede om - jeg ville have faverolles ud af det.

Hvad ville I gøre, hvis det skete i jeres rugemaskine? Jeg venter spændt på resten af kuldet, de ligger og pipper i skallerne endnu,,,,
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Æggehandel er en tillidssag?
« Svar #1 Dato: 28 April , 2013, 11:34 »
Normalt skal man kunne stole på hinanden.

MEN sælger kan jo være ny, uvidende eller (DET VÆRSTE) komplet ligeglad med det som sælges.

Der er også mange krydsninger som ligner den "ægte vare" og hvor man så får "chokket" når der avles videre på dem. Snyd sker der desværre (ubevidst, som bevidst).

Men det er da altid noget at æggene var pakket godt ind. Jeg fik engang tilsendt 15 æg kun i en æggepakke sat ind i bobleplast kuvert og sendt som brev, så den var flere dage undervejs.
De fleste æg var smadret ved ankomst og der blev 1,2 kylling ud af det, og de viste sig at være blandinger. En god ting alligevel, var dog at der så kun blev 3 kyllinger, nu når de alligevel var blandinger.  ;)

Et andet dilemme kan også være "Skal køber betale før æggene afsendes eller når æggene er modtaget". For sælger vil jo selvfølgelig gerne være sikker på at få pengene og køber vil selvfølgelig gerne være sikker på at få æggene. 

Men jeg tror, at de fleste købere og sælgere klarer det og begge parter bliver tilfredse. Trods alt.

Men en konklusion må være at det bedste nu er at hente æggene selv, hvis og såfremt der er mulighed for det.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 28 April , 2013, 11:39 »
Jeg ville personligt aldrig købe rugeæg, uden at ha set billeder af dyrene. Men vær også opmærksom på om der er sat "lånte" billeder ind på annoncen..det er nærmest det værste man kan gøre, efter min mening.

Har man pæne og racerene dyr, skal man da sætte billederind af sine egne dyr..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 28 April , 2013, 12:14 »
Når alt er klækket færdigt vil jeg selvfølgelig tælle op på resultatet og skrive tilbage til avleren. Sætte billeder ind af kyllerne, både de 'rigtige' og de 'forkerte'. Så kan han reagere på det - og så er det måske bare sådan at næste gang jeg køber æg, så bliver det hos en anden.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 28 April , 2013, 12:15 »
Men det er svært at gennemskue om billederne er "lånte".

Og billeder er nu alligevel heller ikke en 100 % garanti.

Men selvom det er æg fra dygtige og seriøse avlere, så skal man ikke regne med at samtlige kyllinger alle bliver topdyr. Men racerene burde de trods alt være.

Der er også meget forskel på kvaliteten på de forskellige racer/variteter alt efter hvor "nemme" de er at avle med og hvor mange opdrættere der er af dem.

Uden at vide det, så vil jeg tro at Faverolles hører til de lidt sværere racer at lave "rigtige". 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #5 Dato: 28 April , 2013, 12:20 »
Så bliver jeg alligevel nysgerrig, det er jo en lotterikylling! Den har ret store fødder og kraftige løb og virker bredskuldret i det - den kunne ligne noget der bliver ganske stort  med alderen. Nu hvor den er tør kan man se at den har en lidt udvisket vildttegning, striber på ryggen som man ser det ved fx. gammel dansk-kyllinger - i blåligt og brunt. Køn lille fyr.