Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår må kyllinger flytte fra hønemor?  (Læst 908 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline emmajo

• Passiv bruger
Hvornår må kyllinger flytte fra hønemor?
« Dato: 25 April , 2013, 23:54 »
Syntes ikke lige, at jeg kan finde noget info om, hvor gamle kyllinger skal være, før de evt. tages væk fra skrukhønen.
Der er jo masser af salgsannoncer på daggamle samt lidt ældre kyllinger, men jeg formoder at de ofte er ruget ud i maskine. Kom dog til at undres, om der anbefales en minimum alder for de kyllinger, der går med en skruk?
(Ligesom der er for katte, hunde, kaniner mv.)
0.4 orange/sort båndet wyandotter - 0.1 guld/sortrandet wyandot - 1.3 dværgvædder kaniner - kat (ragdoll) - hund (griffon) - 3 skønne børn :-)

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvornår må kyllinger flytte fra hønemor?
« Svar #1 Dato: 26 April , 2013, 00:27 »
Oftest går kyllinger med deres mor til hun er træt af dem, 6-10 uger...
Jeg har dog haft et par skrukker der har gået med deres børn, til de til sidst selv er sivet væk  ;D
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 April , 2013, 00:38 »
Hvis du tænker på at sælge dem, så er det lige meget om de er ruget ud af en skruk eller i maskine. De kan tages fra skrukken med det samme, eller når du får dem solgt. (hvis du kan nænne det)
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 26 April , 2013, 06:27 »
Jeg ville ALTID lade kyllingerne blive hos deres mor, indtil skrukken selv mente, tiden var inde, jeg ville synes det var SYND at skille dem ad. Jeg har en enkelt gang haft en skruk, der døde, hun lå død ovenpå de små kyllinger en morgen, da jeg kom ud, kyllingerne var heldigvis dejlig varme under "dynen", men de pippede mere end normalt de første dage uden mor.
Er der tale om maskinudrugede kyllinger, er det en anden sag, de har jo aldrig haft en mor.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline emmajo

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 26 April , 2013, 09:20 »
Nej, det var ikke fordi, at jeg har nogen der skal sælges. Men det kunne jo ske senere hen, at man fx ender med en masse hanekyllinger  ;). Jeg undrede mig blot, idet der for de fleste dyr er en anbefalet alder, hvor ungerne/kyllingerne har fået gavn af at gå med moren i form af stærkere immunforsvar, afbalanceret adfærd mv.
Jeg vil også foretrække at lade dem gå med skrukhønen så længe som muligt. Både for stærke og sunde kyllinger, men også af hensyn til skrukhønen.  :)
0.4 orange/sort båndet wyandotter - 0.1 guld/sortrandet wyandot - 1.3 dværgvædder kaniner - kat (ragdoll) - hund (griffon) - 3 skønne børn :-)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 26 April , 2013, 12:15 »
Jeg tror ganske. bestemt, at det stresser både kyllinger og skruk, hvis de bliver skilt for tidligt, og stress er bestemt en faktor, man skal regne med i forhold til immunforsvaret :)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Olversdottir

• Passiv bruger
    • stutterihektor.com
« Svar #6 Dato: 26 April , 2013, 12:35 »
Jeg har kyllinge som blev ruget ud under skruk i start februar .. De går stadig med sin mor samt flere kyllinge som kom fra maskine og hafde varmelampe i starten .. Det går fint her .. Hønen begynte at lægge æg igen når kyllingene var omkring 5 uger og har lagt æg hver dag siden... Men hun passede sine kyller fint :)
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline emmajo

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 26 April , 2013, 19:16 »
 :) ja, det er dejligt, når man kan følge naturen gå sin gang uden for man blander sig for meget. Dog er det en tidsrøver at have skruk med kyllinger ... for man kan jo sidde hele dagen og nyde synet ;D

Offline frydensberg

• Passiv bruger
    • frydensberg-billing
« Svar #8 Dato: 26 April , 2013, 21:05 »
Min skruk blev træt af sine kyllinger da de var 5 uger gamle. Der fløj hun på pind og sov med de andre høns. Nu er hun helt ligeglad med kyllingerne.
Kyllingerne klare sig nu helt fint alligevel:-)
Mange hilsner
Lena Frydensberg-Holm
Nybegynder udi hønseri
En Dejlig husbond
2 Dejlige drenge børn
0,1 british shorthair kat, Karma
1,0 Vapset sort labrador hvalp, Kaos
5,5 dværgvædder kaniner, gulrød og satin
1,1 hermelin Rex kaniner
0,3 sort kobber maraner
0,2 lys sussex stor
3,6 store wyandot kyllinger