Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rugemaskine ????  (Læst 3099 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Cirkeline Kyndesen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 68
  • begynder kylling...
Rugemaskine ????
« Dato: 13 Februar , 2009, 19:26 »
Hjælp hvordan gør man. Vi har været så heldige at falde over en convatuotto 120 den er super fed men hvordan skal æggene ligge i maskinen ? skal de ligge på langs eller på tværs. Vi har lagt dem på langs så de ruller over langsiden hvis i forstår det er den eneste måde jeg kan se at de ville ligge i reden hos hønen men er jeg helt galt afmacheret ?

Al hjælp modtages med kyshånd.

Cirkeline
0.3 gravhunde, ca 80.000 buckfast bier og 4.6. gul orpington, 1.3. blå orpington, 1.2 sort orpington og forhåbentligt en lille lab pige på vej...

Offline Kurt Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 94
Sv: Rugemaskine ????
« Svar #1 Dato: 13 Februar , 2009, 20:47 »
Hæld og lykke med den

Ja de skal likke på den lange side sådan at de kan trille med når du køre hånden under rullerne eller trækker bakken fra side til side

Husk at lave et lille kryds på ægene med en blyant så kan du se om de drejer
« Senest Redigeret: 13 Februar , 2009, 20:49 Fra Kurt Jensen »
Kurt Jensen

Faverolles
Wyandotter Dværg

Offline Cirkeline Kyndesen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 68
  • begynder kylling...
Sv: Rugemaskine ????
« Svar #2 Dato: 14 Februar , 2009, 19:48 »
Tusind tak for svaret. Jeg har forsigtigt skrevet dato på så vi kan se om der er nogle tendenser. Vi er lidt forvirrede. I bogen alt om høns står der at æg må være op til 8 dage hvis de skal i rugemask. men i instruktionen siger de 5 dage og at de helst skal indsamles hver time hvis der er køligt ?. Har i nogle erfaringer ?
Nu har vi ihvertfald skrevet dato på æggene så kan vi komme tilbage med resultatet når det foreligger, jeg er inde og kigge til dem flere gange dagligt dog uden at åbne er bare så spændt ?

Cirkeline
0.3 gravhunde, ca 80.000 buckfast bier og 4.6. gul orpington, 1.3. blå orpington, 1.2 sort orpington og forhåbentligt en lille lab pige på vej...

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Rugemaskine ????
« Svar #3 Dato: 14 Februar , 2009, 19:52 »
Cirkeline: Har du været inde og søge på "rugemaskine" her på forum?

Der er MANGE tråde vedr dette emne. Der kan du sikkert finde erfaringer fra andre brugere - eller også blive endnu mere forvirret ;)
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Teddy

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 129
Sv: Rugemaskine ????
« Svar #4 Dato: 14 Februar , 2009, 20:49 »
Ja jeg mener jo de skal stå op hvis det er muligt, men der er lige så mange meninger om rugning som der er fjerkræ folk.

Jeg har ihvertfald fået 95% succes i den første rugning.
Dommeraspirant med hang til svømmefugle.
Har Pt.selv Norske, Svane og Danske gæs. Ænder: Orpington, cayuga, Dansk and, Moskus, Aeyelsbury, Roun og så mine kære blå Andalusier høns i stor og dværg. På prøve er Pt. en stamme sorte Plymouth Rock.
www.minorkaklubben.dk

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Rugemaskine ????
« Svar #5 Dato: 15 Februar , 2009, 09:52 »
Du kan roligt samle æg over en 12-14 dages periode. Ingen problemer der men det er rigtig nok at de ikke har godt af frost. Jeg samler dog kun æg ind 1 gang om dagen (også på nuværende tidspunkt) og der kommer kyllinger ud af det alligevel.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Rugemaskine ????
« Svar #6 Dato: 15 Februar , 2009, 18:36 »
Jeg har som Danny samlet æg ind selv hvor der har været meget kold, jeg har sågar haft æg i frugtskuffen i køleskabet og der kom kyllinger,  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte