Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Selforsynende - hvilken af disse race  (Læst 11285 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

lollipop

• Gæst
Selforsynende - hvilken af disse race
« Dato: 13 Februar , 2009, 10:34 »
Efter at have set operation x på tv2 er jeg ved at brække mig når jeg tænker på alt det kommercielle kylling jeg har spist.... for ikke at snakke om æggene.
Da jeg meget nødig vil være vegetar må jeg jo så blive selvforsynende i stedet :)

Vi havde høns da jeg var barn... men ellers er jeg begynder.
Har været på biblioteket og har brugt nogle timer på at læse om racer.
Mine krav er:
  • rimelig æglægger
  • god slagtehøne - godt kød og ikke for langsom vækst
  • rolig, helst ikke for flyvende da jeg gerne vil have dem løs i haven ind imellem
  • vil gernne have kyllinger, så gerne nogle med en ok befrugtning.

Altså er det en kombinationrace jeg er ude efter

Har kig på følgende:
  • New Hampshire - men lægger de æg nok?
  • Wyandotter - skulle lægge god æg med store blommer, også om vinteren
  • Plymouth rock
  • Faverolles - fantastisk kød-kvalitet siges det, men kan de lægge?
  • Orpington - passer det at de er lidt langsomt voksende?
  • Australorps

Hvilken af disse racer tror i passe mine behov bedst? Ellers kan det bedre betale sig for mig at have 2 racer - en æglægger og en slagte-race?

Mvh. En ret forvirret begynder

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
Sv: Selforsynende - hvilken af disse race
« Svar #1 Dato: 13 Februar , 2009, 11:09 »
Velkommen til  <I
Jeg ved ikke så meget om de racer du nævner her. Men jeg kan foreslå dig sussex høns. De ligger pænt mange æg, og er også godt kød. Jeg plejer at slagte haner lige inden de når 6 mdr alderen og plukket og renset vejer de ca 1500 g. Mine går frit og de flyver ikke.
Men jeg ved der er andre herinde der har de racer du nævner som sikkert kan svare på dine spørgsmål.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Kurt Jensen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 13 Februar , 2009, 11:16 »
Velkommen til

Med de krav som du stiller ville det passe med Sussex som samtidig er en meget rolig race
Kurt Jensen

Faverolles
Wyandotter Dværg

lollipop

• Gæst
« Svar #3 Dato: 13 Februar , 2009, 11:20 »
Med hensyn til sussex.
Jeg ved den passe til mine krav, men vi har før haft en sussex-hane der var meget agggresiv. Jeg ved det sikket var et "en ud af hundrede" tilfælde, men mavefornemmelsen er bare ikke rigtig  :)

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #4 Dato: 13 Februar , 2009, 12:04 »
Hvis du vil høre min mening, så syntes jeg Brahma er et godt valg, mine lægger stort set et æg hver, hverdag, og det har de gjort siden de begyndte d.25-12. Og så er de jo store, så de fylder godt i en gryde, jeg kender så ikke til smagen, da jeg ikke har slagtet endnu. Derudover er de fantastiske dyr, rolige, tillidsfulde og flyver ikke. Og så fåes de i et væld af flotte farver, kig evt. på hjemmesiden Brahma i Ballerup, det er Lars Erik Bobsins side, den er helt kanon.

Mine Wyandotter er også ganske fredlige, men jo knap så store. men de lilgger også rimeligt med æg.
Og enelig er der jo hybriderne, som jo skyder æg til den helt store guldmedalje, til gengæld er jeg ikke sikker på at der er ret meget kød på dem, min ser ihvertfald lidt klein ud, men den går jo også sammen med de store Brahmaer.  men en ide kunne jo være at købe en enkelt eller to hybrider og så nogle gode store kødfyldte Brahma/plymouth Rock, eller lign.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

lollipop

• Gæst
« Svar #5 Dato: 13 Februar , 2009, 12:49 »
Tak for svar. Jeg vil kigge nærmere på brahma :)

Jeg vil ikke have hybrider... med mindre jeg kan købe dem fra at opdræt jeg kan stå inde for.

Min samvittighed tillader mig simpelt hen ikke at støtte de store fjerkræ-farme.
Det er jo netop grunden til at jeg vil have selv. Jeg vil ikke støtte den dyremishandling der er blevet hverdag i fjerkræ-industrien.

Mvh. Helle

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #6 Dato: 13 Februar , 2009, 12:58 »
ok :) jeg har mine hybrider fra en frilandsopdrætter, og nå ja, det er jo stadig industrihøns kan man sige, men de kunne da baske med vingerne ude i solen :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #7 Dato: 13 Februar , 2009, 13:09 »
Med hensyn til sussex.
Jeg ved den passe til mine krav, men vi har før haft en sussex-hane der var meget agggresiv. Jeg ved det sikket var et "en ud af hundrede" tilfælde, men mavefornemmelsen er bare ikke rigtig  :)
Hej og velkommen,
jeg vil tilslutte mig koret og sige sussex - og tilføje at ingen af mine mange sussex-haner har været aggresive... kun over for hinanden, lige inden jeg får slagtet overskudet.
tværtimod bliver mine haner (dem der får lov at overleve) meget tamme og spiser gerne af hånden.
så jeg synes det ville være ærgeligt helt at se bort fra sussex pga. en enkelt "mandags-model" ;)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #8 Dato: 13 Februar , 2009, 13:42 »
Hvis du vil høre min mening, så syntes jeg Brahma er et godt valg
Jeg kender naturligvis ingen Brahma Putra-høns personligt, men jeg ved dog, at de regnes for at være direkte efterkommere af de asiatiske hønsetyper, der sidst i 1800-tallet fortrængte de fleste af vores europæiske landhøns. Man kan sige, at de har skærpet interessen omkring racehøns, men de rigtige produktionshøns blev avlet ud fra dem.

Det betyder, at Brahma aldrig har været en egentlig produktionshøne, mere end Danske Landhøns har været det. Hvilket kunne tyde på dårligere æglægning såvel som kødkvalitet end f.eks. racen Sussex, der til dels blev avlet ud fra Brahma.

Eller sagt kort: Jeg tror Sussex egner sig bedre.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 13 Februar , 2009, 15:17 »
Mine wyandotter (ganske vist dværg) har lagt æg hele vinteren igennem, der har kun været ganske få dage uden æg, jeg har fire voksne høner, og en stor kylling, der lige er begyndt med at lægge æg for en uges tid siden. Pt. får jeg ml. 2 og 4 æg om dagen. Mine høns har intet kunstigt lys overhovedet, men de er meget ude.
Wyandotter hører til de såkaldt svære racer.
De er meget rolige om omgængelige, spiser f.eks. gerne af hånden.
De flyver stort set ikke, mine er fritgående i haven hele dagen.
Ud af 8 æg jeg lod dem udruge i august, kom der 7 kyllinger, det er da vist en ok bebrugtningsprocent.
Desuden er de gode skrukker og kyllingeførere.
Nå ja, så er de også utrolig kønne  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #10 Dato: 13 Februar , 2009, 15:43 »
Velkommen

Jeg har Australorps, både til æg og kyllinger. De lægger rigtig mange æg, men er vel knap så gode til kyllinger som eksempelvis Sussex eller  New Hampshire. Hermed mener jeg at de vokser lidt langsommere, men smager ganske udmærket.

De fleste store racer som er egnet til kyllinger, flyver heller ikke så der er mange muluigheder, det vigtigste er nok hvilken race der tiltaler dig
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Eva

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 13 Februar , 2009, 16:09 »
Hej og velkommen.
Ja vi har alle racer som vi foretrækker.
Jeg har haft australops, og som Finn skriver er de rolige og smager godt. Æggene er store. Hvis du er bekymeret for aggresive haner er australops kendte for at hanekyllinger kan gå sammen uden at hakke hinanden. Jeg havde 14 gående sammen lige til de blev slagter som 7 mdr. og de sloges ikke.
Sussex kender jeg ikke, men det er da lige før jeg får lyst til et par med den ros de opnår i denne tråd.
Venlig hilsen
Eva

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 13 Februar , 2009, 16:39 »
Jeg havde 6 haner gående sammen til de var ca. 6 mdr. Så blev de slagtet. Lige nu har jeg den gamle hane Georg og en unghane Gilbert på omkring 7 måneder gående sammen. Georg viser Gilbert hvem der bestemmer, men ellers er han aldrig aggressiv. For et par dage siden så jeg at de begge to blødte fra halsen, ikke meget men de har tydeligvis haft fat i hinanden. Så Gilbert prøver nu at tage magten, så derfor har jeg solgt ham. Han bliver hentet i morgen.
Ellers lidt trist for han spiste af hånden og ville gerne aes på ryggen, men vil ikke ende med to døde haner.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #13 Dato: 13 Februar , 2009, 19:49 »
Jeg har Brahma og som skrevet før ,stor og rolig race, der ikke flyver. De lægger okay med æg, men de kan ikke fodres hurtigt op,  de vokser først meget i højde og derefter i drøjden.
De er faktisk først udvokset som toårs.

Der er combi racer som Sussex, New Hampshire, Australorps, R.I.R, Plumouth Rock, Wyandotter.

Jersey Kæmper har jeg også og synes nok at den er af vores kæmperacer som er den bedste til kød og æg.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 13 Februar , 2009, 19:53 »
Jeg vil sige Plymoth rock... Alle de kyllinger vi har spist sidden august er af denne race. De smager super lækkert og når utroligt hurgtigt op i vægt! Jeg har selv haft dem i dværg, og de spyttede altså 2-3 æg ud om dagen fra 3 høner det første leveår, så det må da siges at være ret godt ;)...
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.