Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hele processen omkring rugning og kyllinger.  (Læst 3470 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lui

• Bruger
Hele processen omkring rugning og kyllinger.
« Dato: 22 April , 2013, 09:33 »
Hej allesammen
Det er så dejligt at være herinde, endelig. Har været inde og læse mange gange, og nu har jeg så endelig fået lavet mig en profil. Jeg er i tvivl om nogle ting, og jeg synes ikke jeg har fundet helt klare svar på net og bøger...

Jeg har 4 dværghøns og en hane. De to af damerne har lagt sig på æg, den ene burde være færdig på fredag (hurra) og den anden om 2 uger. Da hende den første lagde sig, gav jeg hende en lille indhegning, så hun havde redekasse (der står 3 på række) for sig selv, samt lille stykke gård og vand+mad. Jeg tænkte hun havde særligt brug for ro, da hun er den laveste i hierakiet (ved ikke om jeg har ret i, at hun skulle passes mere på) den næste høne er den højest rangerende og hende har jeg bare ladet styre det selv. Hun har ikke egen indhegning, mad + vand. Men jeg har dog set, at de andre høner nogengang går ind til hende, og endda vil lægge æg hvor hun er.
Men bør jeg give hende egen indhegning? eller er det ikke så vigtigt?
Derudover...når kyllingerne kommer (hvis de gør) bør jeg så rykke høne og kyllinger for sig selv? eller skal de blive i flokken?
De bor lige nu i vores udhus, da vi fik dem i vinters, og hønsegården ikke var færdig. De har så hygget sig indendøre i to rum...Men nu da de kan komme ud, gider de faktisk ikke....lågen er åben, men de står og venter ved døren. Det forstår jeg faktisk ikke...troede de ville elske at komme ud....Jeg tror de venter på mad, og de har før været vant til bare at blive lukket ud af en ladedør...måske skal jeg bare nu kun fodre ude?

De to høner der får kyllinger, kan de evt gå sammen i et udehus rum for sig selv...?
Hvad skal jeg ellers huske med de nye små?
Jeg håber ikke, jeg har skrevet for meget....
jeg glæder mig til at høre jeres kommentarer...og gode råd !
Mange hilsner og tak (o:

sølv sort båndet brahma hane og høne, samt en hvid, sort og flere grå nuancer brahma høner

Stor flok af gl. danske landhøns.

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Hele processen omkring rugning og kyllinger.
« Svar #1 Dato: 23 April , 2013, 05:45 »
Velkommen på forum,

Jeg trækker lige dit indlæg forrest i dagens indlæg, da det ser ud til at være blevet lidt glemt i går ;).

Jeg er sikker på, at du nok skal få nogle svar - du kan også søge på " to skrukker sammen" el. lign. i søgefeltet. Der ligger flere tråde med samme problemstilling.

Jeg håber, at der kommer små kyller på fredag /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 23 April , 2013, 14:25 »
Velkommen Luise  <I
Den høne der stadig går (ligger) hos flokken kan du lade blive, også når der kommer kyllinger. skrukken plejer at være god til at passe på de små. Hvis de andre lægger æg hos hende, skal de samles fra dagligt.
Den anden som er for sig selv, kan have det lidt svært med at komme tilbage i flokken igen. Men prøv at lade dem gå sammen udenfor efter nogen få dage, og se om det går.
Spørg endelig igen, der kommer næsten altid svar.
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Lui

• Bruger
« Svar #3 Dato: 24 April , 2013, 13:23 »
Hej igen
Nej hvor er det dejligt at modtage kommentar til mine hønse-tanker herhjemme  :D mange tak :D
Uha nu bliver jeg helt bange for, at jeg har gjort den brune høne en rigtig bjørnetjeneste ved at give hende egen indhegning.... :-[
Men kyllingerne er jo ikke kommet endnu..skal jeg fjerne den lille indhegning så og bare lade hende klare sig med kyller i flokken?
Jeg var derinde idag, og så at den lille grå der også ruger var ude og finde mad. IMens havde en af de andre sneget sig op i reden...der lå 11 æg !! men nu ved jeg så ikke hvilke der bliver tilføjet. Måske jeg må ud og afkrydse med en blyant? og så fjerne dem der kommer løbende ? :D sikke mange overvejelser  :D
Kh Louise.
sølv sort båndet brahma hane og høne, samt en hvid, sort og flere grå nuancer brahma høner

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 24 April , 2013, 13:31 »
det er en rigtig god ide og mærke de æg, som skal blive til kyllinger ,op med et kryds eller hvad nu lige det bliver. De andre høns vil fortsætte med og lægge æg hos hende og det vil ende med nogle ikke færdig udruget æg som bliver forladt. Så fat i blyanten, og fjern de nye æg hver dag.  :)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lui

• Bruger
« Svar #5 Dato: 24 April , 2013, 14:32 »
tusind tak  - jeg mærker med det samme ! og så må damerne flytte sig, selvom de ikke vil  ;)

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 24 April , 2013, 15:22 »
Der er altid mange meninger om, og hvordan det er bedst at gøre. Det er også det der gør forum til en sted der giver mange ideer, og så kan de forskellige ting afprøves, og på et tidspunkt finder du frem til den måde der virker bedst for dig og dine høns.  /o
Jeg ville vælge at lade skrukken blive i sin lille indhegning, og så sluse hende ud, når der er kommet kyllinger. Det er den måde jeg gør det med alle mine skruk.
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.