Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: 6 høns udvidet til 16 høns  (Læst 1343 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Torben_E

• Passiv bruger
6 høns udvidet til 16 høns
« Dato: 21 April , 2013, 09:39 »
Hej.

Jeg startede som begynder med 6 Isa Brown i starten af september 2012 og fik mange gode råd fra dette forum :-) De har det alle godt og har lagt 6 æg/dag -også de koldeste og mørkeste vinterdage.

Nu har jeg købt 10 søstre som har fået deres eget hus. En uge forinden blev de 6 "gamle's" hus flyttet til en 10.000 m2 stor indhegning (med store Juletræer) hvor også det nye hus er placeret.

De 10 nye er ikke rigtig begyndt at lægge æg endnu, men nu er de "gamle" begyndet at lægge færre. De sidste 2 dage kun 4 stk/dag. Og så til mine spørgsmål:

1) Er der en logisk forklaring på nedgangen i produktionen hos de "gamle"? Noget jeg gør forkert?
2) De "gamle" hakker noget efter de nye - er det bare sådan det er?
3) Kan man gøre noget for at fremskynde æglægningen hos de nye?
4) De 10 nye har fået en 4-rums forsvindingsrede fra Mejlshede - nogle råd til anvendelse af denne?

På forhånd tak for svar og gode råd.

Torben

Offline jes.l.h

• Global Moderator
Sv: 6 høns udvidet til 16 høns
« Svar #1 Dato: 21 April , 2013, 09:51 »
 Det kan skyldes at du har flyttet dem, og sat nye høns sammen med dem, den påvirkning kan være nok til at de stopper en periode. At de hakker noget efter de nye er der for så vidt ikke noget galt i. De skal ha opbygget et hieraki, men hold lige øje med det, for isaer kan være noget hårde overfor nye. Om du kan gøre noget for og fremskynde æglægning hos de nye kommer lidt an på flere ting, men hvis de er gamle nok til æglægning vil jeg tro de bare skal ha tid til og komme sig ovenpå flytning og hakkeri fra de gamle.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: 6 høns udvidet til 16 høns
« Svar #2 Dato: 21 April , 2013, 11:07 »
Jeg synes også, at du skal lade dem få fred til at opbygge deres hieraki og vænne sig til hinanden, så skal de nok alle begynde at sprøjte æg ud.

Skønne hønseforhold de har /o /o

Jeg har også lige fået nye veninder til mine høner, hvilket også har betydet stop med æg fra de "gamle"
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14