Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: En mere syg!  (Læst 8629 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Hørmand

• Passiv bruger
En mere syg!
« Dato: 18 April , 2013, 20:14 »
Jeg er simpelhen ved at blive vanvittig! Jeg har købt høns et sted i Nyborg i feb og jeg tror jeg har gået lidt ekstra dyr med! Mine ialt 12 høns der burde lægge æg, får jeg max 3 æg fra dgl. Jeg har givet dem alle stald shok. Forleden opdagede jeg at min silke så død ud. Symptomer: lukkede øjne, slatten, kan knap holde hovedet. Hev med let pibende lyd efter vejret. Tog den med ind i stuen hvor den efter eg par timer lagde et vindæg og så var den frisk! Jeg tænkte den havde ondt i maven eller hvad ved jeg! Siden har den lagt æg hver dag( som er de sidste to dage) og ser stadigvæk frisk ud. Igår lagde min silkekylling sig. Og har haft lukkede øjne siden. Nu bor den i spisestuen. Jeg kan ikke se udyr på mine høns. Har set efter blodmider, som jeg kan forstå er små sorte prikker. Da de bor med sandunderlag, kan det vel være umuligt at vurdere om det er sandkorn jeg kan se. Der er ikke noget der kribler krabler i redeklasserne. Jeg har aftørret sidepindene. Der kommer ikke noget på papiret. Har i nogle bud? Enormt frustrerende som ny hønseejer. Kunne overveje, at skifte hele flokken ud og springe på hybrider der er kontrolleret for alt inden de leveres! Mvh Marianne

Offline Marianne Hørmand

• Passiv bruger
Sv: En mere syg!
« Svar #1 Dato: 18 April , 2013, 20:19 »
Ps. Kan se snot, mon det er virus?

Miss Christina

• Gæst
« Svar #2 Dato: 18 April , 2013, 20:31 »
prøv at søge på manden i nyborg  :(

Offline Marianne Hørmand

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 18 April , 2013, 20:44 »
Ved det Christina. Men det er jo så for sent! Dyrerne er købt , ungerne er glade for dem og jeg læste først om ham efter at de var flyttet ind hos os! Øv!  Jeg tænkte at jeg må lave om på min strøelsen.  De har strandsand og halm i redekasserne. De bor ikke i træk, men har et stort dejligt tidligere værksted. De er møjforkællet:-).   Har læst og læst og overvejer at skifte til  stalosan eller koralalgekalk , men hvordan skal det bruges og i hvor tykt lag?

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #4 Dato: 18 April , 2013, 20:57 »
Hejsa
Sikke dog træls det er hos dig lige nu  :-\

Når du kikker efter utøj, er det vigtigt at hønen ligger stille på dine knæ/arme (måske du kan få en til at holde) så skiller du fjerene fra HELT nede ved skindet på hønens kikker meget intens ...om der er noget som flytter sig.
Sandet fra dit underlag flytter sig jo ikke hvis det er kommet i fjer dragten, så du burde kunne se forskæld

At de ikke giver æg kan være utøj, dårlig foder, manglende muslingeskaller til at kråsen kan omsætte kornet godt nok.
Nu ved jeg ikke hvad du fodrer med ? men en blanding at majs, hvede, byg, æglægnings piller, samt fri adgang til skaller kan gøre udslaget i at der kommer gang i æglægningen-. ja og selvfølgelig grønt .

Din Silke som havde en æg til at blokere har sandelig ikke haft det godt, klart hun var dårlig. Super dejligt at hun er ok igen.
Din silke kylling ved jeg sørme ikke hvad der er galt med. Du kan prøve at give den lidt most kogt æg med godt med knust hvidløg i samt lidt olie og cremfraice, det vil gøre den godt.

Håber sørme snart det går den rigtige vej for dig, man bliver så frustreret og ked når ens dyr er dårlige *l
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 18 April , 2013, 21:04 »
Og husk grus til kråsen..meget vigtigt så de kan kværne korn mv, som de æder :-)  *t
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 18 April , 2013, 21:17 »
Jeg kender ikke "manden fra Nyborg" men hvis du ikke har fundet utøj, eller andre dårligdomme, så er der vel ingen grundt til at "hænge ham ud"...

Der kan være mange ting i vejen med dine høns. Som du selv er inde på kan det være noget virus. Men fortæl gerne mere om hønsenes helbred og deres aktivitet.
Hiver de efter vejret?
Er de aktive?
"Raller" det, når de trækker vejret?
Hvordan ser deres kamme ud?
Er de tynde?
Hvad får de at spise?
Hvor gamle er de?
Hvordan ser deres afføring ud?
Er de "fedtede" i fjerene under kloakken?
Kunne de evt. have indvoldsorm?
osv osv...

Iøvrigt er blodmider som regel ikke på hønsene om dagen men kan typisk findes i sprækker på sidde pindende og rundt omkring i huset hvor de kan sidde og gemme sig, til det igen bliver nat.
Lus plejer man ikke at være i tvivl om, hvis man kigger i fjerene nede omkring kloakken. Her plejer de nemlig at holde til.

Og hybrider er absolut ikke kontrolleret for alt når du evt. køber dem. De kan være lige så fulde af utøj, virus, infektioner, bakterier og orm, som alle mulige andre høns. Så det ville være en falsk tryghed at købe dem, af denne årsag.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Marianne Hørmand

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 18 April , 2013, 21:31 »
Hvor er det dejligt at i giver gode råd. Jeg fik dyrerne med lus og har behandlet for det og synes de er væk. Min ene orpinton har lidt snask i fjer ved kloakken. Lige nu virker kun min silkekylling syg...meget. Men de øvrige hygger i stort hus, adgang til hele haven, æglægningsfoder, skaller, dejligt grønt, lidt hvede og majs. Jeg er stoppet med for meget fra køkkenet, for måske bliver de for tykke :-). De får frugt, blåbær og vindruer om eftermiddagen. Så jeg dynes jeg forkæler dem.. De skulle alle være fra sommer 2012, men jeg ved det ikke. De er aktive, afføring g normal ( har tjekket jeres link:-)). Min silkekylling der nu er syg, er meget tynd.   Åhh jeg synes det er svært man vil dem jo godt, men frygter, måske for meget, at det breder sig yderligere, hvad det end er! Lige nu er det jo "kun " gået ud over de små silker.

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 18 April , 2013, 21:37 »
Måske en smut til dyrlægen ville gavne den?
Om ikke andet for at få klarlagt om du har fået noget smitsomt indenfor dørene, som måske kræver behandling af alle hønsene.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Marianne Hørmand

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 18 April , 2013, 21:41 »
Ja jnts. Det vil jeg gøre i morgen. Har i øvrigt også fået en med kalkben tror jeg, så det er jeg også ved at behandle :-(.   

Offline Marianne Hørmand

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 18 April , 2013, 21:46 »
Og Danny. Det er ikke for at hænge nogen ud, jeg er nok bare lidt øv over at min romantiske drøm om frie høns i haven, starter lidt besværligt! Og har efterfølgende læst at mange har været uheldige som jeg, at fået høns er har lus, kalkben og andet.. Dem jeg har fra andre steder, heriblandt nogle herfra, er super skønne og raske, gid de alle var det.. Nu er der nogle i et isoleret skur (sunde maran kyllinger), nogle i mit nye store hønsehus og en meget syg silkekylling i min spisestue !

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 18 April , 2013, 22:03 »
Vores debut som høne ejere startede også noget træls, hvilket ikke var nogens skyld.... de blev bare snottede, til trods for vi havde gjort alt efter kunstens regler.
Endte med en tur til dyrlægen, som udstedte medicin..... efter noget tid brød det ud igen, da vi tilførte nye høns til flokken - og det var ikke de nye høns der havde noget med.
Endnu en tur til dyrlægen, mere penicillin og vi var rigtig trætte af syge høns og ved at opgive  :-\

Men men... endelig fik vi lidt fremgang, og nu er jeg egentlig "glad" for at have de erfaringer med i bagagen, og står jeg nu med en virkelig syg høne/hane, ja så kører vi afsted til dyrlægen med det samme.
Alle høns er i dag sunde og raske, og hvad de pådrog sig dengang aner jeg ikke, men vi fik ihvertfald kureret dem alle :)

Jeg forstår dig udemærket, men hold ud og gå grundigt til værks med behandlingen af utøj, og få tjekket eventuelle syge dyr hos dyrlægen.

Så er du godt på vej, og du skal nok få din romantiske drøm om frie høns i haven opfyldt ;)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Marianne Hørmand

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 18 April , 2013, 22:07 »
Dejligt janni at høre den god positiv historie. Har lige set til min silke. Den åbner ikke øjnene og hvis jeg tager den hen til vandet falder hovedet ned i skålen! Bare den holder til dyrelægen ser på den i morgen.

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 18 April , 2013, 22:09 »
Hvordan har dens klatter set ud??

Har du prøvet at dryppe lidt vand i næbet til den?
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Marianne Hørmand

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 18 April , 2013, 22:14 »
Jeg drypper vand i næbet. Den er ikke kommet med nogle klatter :-( den piber forskrækket over at jeg tager den op, det er som om den ikke kan høre mig, for den reagerer først når jeg rør den. Jeg har tjekket og nulret den, der falder ikke bevægelige utøj ned på mit hvide bur.