Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: to skrukhøns sammen?  (Læst 2060 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline katrinepigen

• Passiv bruger
to skrukhøns sammen?
« Dato: 18 April , 2013, 19:16 »
Hej med jer
Jeg har i øjeblikket en wyandot, som ligger på æg - hun skal have kyllinger om halvanden uge, hun ligger i en del af min hønsegård, som er lukket af netop til formålet - altså til skrukhøns med kyllinger. Det er et mindre hus med ca 7 m2 gård til. Der går kyllingerne med deres mor, til de er blevet store nok til at komme over i den store hønsegård. Nu har min store orpington imidlertid også besluttet sig for at skrukke, og mit spørgsmål lyder derfor: er der nogen af jer der har erfaring med at lade to skrukker gå sammen med hver deres hold kyllinger? Orpingtonen er ikke så god til at ligge på æg, fordi hun er så tung, så hende ville jeg i så fald købe en tre / fire daggamle kyllinger til, hvis jeg kan finde nogle omkring ved den tid, hvor wyandottens kyllinger klækker (hun ligger på seks æg). Men jeg er nervøs for om skrukkerne kommer op at toppes om kyllingerne? Eller om den stærkeste vil stjæle dem alle fra den anden, eller om de vil hakke på kyllinger de ikke tror er deres? Nogle erfaringer?
På forhånd tak :-)
Katrine

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: to skrukhøns sammen?
« Svar #1 Dato: 18 April , 2013, 19:21 »
Alle de ting du beskriver kan ske! Men det kan også være de danner fælles front og passer kyllingerne sammen. Så du kan enten prøve at se hvad der sker, eller afskrukke orpingtonen, eller lave en ekstra inhegning til hende. Høns med kyllinger kan være svært uberegnelige.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline katrinepigen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 18 April , 2013, 19:34 »
Hej Henriette - eller andre...
Hvordan afskrukker man en høne??
vh Katrine :-)

Offline Tove

• Bruger
« Svar #3 Dato: 20 April , 2013, 12:20 »
Vi har ofte haft to skrukker, der har delt arbejdet med både rugning og kyllingepasning. Aldrig nogen problemer. Der har været dværgwyandot og silker. Men skruk-høner er helt sikkert noget for sig selv, og kan være virkelig arrige  ;) - så der er ingen garantier.
Til gengæld er det bare SÅ hyggeligt, når der går sådan to små madammer sammen
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)