Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: salg af æg ( fra stalddøren )  (Læst 1478 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline helle83

• Passiv bruger
salg af æg ( fra stalddøren )
« Dato: 18 April , 2013, 16:37 »
Vi har efterhånden fået så mange æglæggende høns, at vi har så mange æg at min datter gerne ville sælge lidt, og opspare lidt lommepenge. Vi har ca. 25 høns, der går frit med vores to haner på hele ejendommen  /o
Men hvordan er det lige med de regler omkring stalddørssalg af æg ??? Jeg ved at man 3 gange om året skal indesende æg, til kontrol for salmonella og bruge nye æggebakker...men er der andre ting vi skal være opmærksom på ? Vi har køleskabet klar i stalden, men tør ikke begynde  at sælge før vi har godkendte æg. Nogen der kan hjælpe ?

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: salg af æg ( fra stalddøren )
« Svar #1 Dato: 18 April , 2013, 16:52 »
Jeres høns skal komme fra et salmonella kontrolleret rugeri og man skal have et chr. nr. det koster 873 kr. om året, når der er flere end 9 dyr.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline SanderEngsøe

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 18 April , 2013, 16:55 »
Jeg synes også at ha læst at der skal tages blodprøver af alle dyrene et par gange om året?

Offline helle83

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 18 April , 2013, 17:20 »
Åhh....det lyder godt nok indviklet...tror bare at vi må leve af æggekager og pandekager så  ;) Vores høns er "hjemmeavl" og nogle er  fra vores søde naboer. Så har intet nr. osv på vores høns. Det lyder da helt ude af proportioner i mine øre, kan da godt forstå at man skal have kontrolleret sine høns, meeen.... vi har sunde og raske høns, og vil der gerne give en blodprøve hvis det er nok, men det er det så ikke kan jeg forstå...øv øv.. Så det vil sige at så må vi ud og købe nummereret høns for at få lov til at sælge æg. Hvor er der sådanne godkendte rugerier / høns på sjælland, som levere i vestsjælland ?? Hvor skal man søge om lov til salg af æg ?? Synes at det er en jungle at finde rundt i  :o

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #4 Dato: 18 April , 2013, 17:23 »
Hej, og velkommen til forum. <I

Det er desværre meget omfattende at få lov til at sælge æg fra stalddøren i Danmark /d. Meget kort:

1) Har du udelukkende høns som er købt på et registreret, statstgodkendt rugeri og har kvittering herfor, kan du nøjes med at sende æggene fra dine høns til salmonellakontrol tre gange pr. år. Pris ca. 1200 kr.

2) Har du høns der ikke er købt på et rugeri er det pt. ulovigt, trods salmonellatest af æggene, at sælge æggene fra stalddøren. Fødevarestyrelsen lægger op til at det bliver muligt, men du skal i så fald:
  • Have udtaget blodprøver af haner og ungdyr
  • Udtage sokkeprøver
  • Udtage gødningsprøver
  • Udtage æg til test for salmonella
  • Hønsene må ikke have kontakt til andre høns der ikke stammer fra et godkendt rugeri.

Det er der jo ingen hobbyavlere der i Danmark kan gå med til. For mit vedkommende ville alle prøverne koste over 5000 kr. om året.

Hvis du gerne vil være med til at protestere over reglerne i håb om at de laves om, så kan du læse meget mere i denne tråd: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=32129.msg286030#msg286030
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 18 April , 2013, 17:26 »
P.S. Hvis du køber hønniker hos Bangs Hønniker i Østrup ved Ugerløse på Midtsjælland, så kan du "nøjes med" at sende æg til kontrol tre gange pr. år.

Lad dig dog ikke slå ud af lovgivningen. Der er kæmpe efterspørgsel på æg fra små hobbyhold, og jeg selv kan - trods 32 høns - slet ikke følge med efterspørgslen :).
Venlig hilsen Tanja

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 18 April , 2013, 17:37 »
P.S. Hvis du køber hønniker hos Bangs Hønniker i Østrup ved Ugerløse på Midtsjælland, så kan du "nøjes med" at sende æg til kontrol tre gange pr. år.

Og husk at rydde de oprindelige høns helt ud, da de ikke må blandes.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline helle83

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 20 April , 2013, 08:13 »
Tusind tak for svar. Tror bare at det bliver droppet så....kan ikke nænne at skulle af med mine skønne høns, og købe nogle " rigtige "for at få lov til at sælge æg.....
Får da lyst til at  skrive et klagebrev til vore kære fødevareminister   ;D Hun må da kunne se at det er noget af et bureaukrati man skal igennem.. har læst lidt om det efterfølgende, og kan da se at i vores naboland Sverige er det folks eget ansvar om de " tør " købe friske landæg. Sådan burde det da også være her i landet ! Vil våge den påstand at sige, at vores æg fra vores fritgående høns er meget bedre end de produktions-fremstillet æg, der købes i supermarkedet hvor mange 100 høns går sammen. Men det hele handler jo om kontrol kontrol kontrol i dagens Danmark desværre :police:. Og det er også fint nok, men til en vis grænse da.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 20 April , 2013, 08:23 »
Jamen; Helle, vi er da fuldstændig enige med dig, at det er tåbelige regler. Desværre mener de "kloge" at det kan gå ud over fødevaresikkerheden  ::) Hvis de gør reglerne knap så skrappe.
Jeg vil stærkt opfordre dig til at deltage i vores "Ægtion", som Tanja henviser til.
Vores håb er, at vi kan få fokus på urimeligheden i reglerne, og få forhold der er rimelige; allerbedst som i Sverige, som vi jo ellers ynder at kalde "Forbuds-Sverige", men bare vi kan få nogle anstændige regler i forhold til kontrol, er meget nået.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Halldor

• Bruger
« Svar #9 Dato: 21 April , 2013, 06:47 »
Er der noget som forhindrer mig i at sælge rugeæg til private?
Opdrætter af islandske høns og Danske Landhøns i dværg.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 21 April , 2013, 07:09 »
Jeg har hørt om flere der har skilte stående, hvor der står:
ruge ÆG

Det er fuldt lovligt at sælge rugeæg til hvem som helst.
Selvfølgelig er det en måde at "løse" problemet på, men vi er alle bedst tjent med, at der kommer ordentlige og velgennemtænkte regler på området, så man ikke skal ty til den slags fiksfakserier.

Her i huset spiser vi jo også rugeæg, da alle vores æg formentlig er befrugtede.
Økoæg fra butikkerne er højst sandsynligt også befrugtede, da der går haner i deres høneflokke.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #11 Dato: 21 April , 2013, 07:29 »
For mit vedkommende ville jeg gerne have et stalddørscertifikat, så jeg ikke bliver retsforfulgt en dag pga. et maveonde, som sikkert skyldes noget helt andet (min "målgruppe" er bl.a. lejrskolegæster fra Kbh., som ikke kender mig eller området....). Jeg synes det er grumt, at man med en ren salmonellatest i hånden, stadigvæk ikke må sælge æggene /d.

Udover det, jamen så har jeg venteliste til mine "rugeæg". Jeg kan slet ikke følge med trods 10-16 æg fra mine høns om dagen. Det siger lidt om efterspørgslen, og det burde også have indflydelse på fødevarministeren, men det kan selvfølgelig godt være svært at stave til D-E-M-O-K-R-A-T-I ::).
Venlig hilsen Tanja

Offline helle83

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 21 April , 2013, 07:57 »
Ruge ÆG  Den vil jeg da så måske tage til mig :) Tusind tak for rigtig gode svar og en rigtig god velkomst. Her er helt sikkert et forum jeg vil benytte meget mere ! Kan også se at jeg kan ligge billeder ind. Det må jeg da lige have gjort, har nemlig lige fået 4 fine kyllinger fra min guldrandet wyandot  /o , ja nu er det rigtig forår, god søndag  :)

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #13 Dato: 21 April , 2013, 08:47 »
Jeg har hørt om flere der har skilte stående, hvor der står:
ruge ÆG

Det er fuldt lovligt at sælge rugeæg til hvem som helst.
Selvfølgelig er det en måde at "løse" problemet på, men vi er alle bedst tjent med, at der kommer ordentlige og velgennemtænkte regler på området, så man ikke skal ty til den slags fiksfakserier.

Her i huset spiser vi jo også rugeæg, da alle vores æg formentlig er befrugtede.
Økoæg fra butikkerne er højst sandsynligt også befrugtede, da der går haner i deres høneflokke.

Det tror jeg nu heller ikke at man skal gøre, for loven kan ende med at blive strammet mere op, så salg af rugeæg også bliver forbudt eller nærmest umuligt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 21 April , 2013, 09:06 »
Enig Lene, det var vel også hvad jeg forsøgte at skrive
Citér
vi er alle bedst tjent med, at der kommer ordentlige og velgennemtænkte regler på området, så man ikke skal ty til den slags fiksfakserier.
Men det var som svar på Halldors spørgsmål.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk