Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fra rugeæg til høne  (Læst 2547 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline DoktorLarsen

• Passiv bruger
Fra rugeæg til høne
« Dato: 17 April , 2013, 17:07 »
Hej med jer!

Jeg står og skal til at købe nogle Sussex rugeæg og kom i den forbindelse til at tænke på hvad kyllingerne kræver af "ekstra" ting frem til deres voksne høneliv udover mad!

Her tænker jeg f.eks. på vaccinationer? Skal de vaccineres? Skal de i en periode have noget specielt (bortset fra kyllingestarter)?

Jeg er lidt grøn på området, så info omkring alle vinkler i dette er meget velkomne!  :)

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Fra rugeæg til høne
« Svar #1 Dato: 17 April , 2013, 19:23 »
Hej med dig  ;)
Nej dine kyllinger skal ikke vaccineres. Det er kun hvis du vil udstille dem at det er nødvendigt (fordi de skal være sammen med andre høns på en udstilling)
Hvis der ikke er en høne som skal passe dem, så skal de ha varme til de er fuld fjeret. Ellers kan de ikke holde varmen.
Du kan hænge en varmepære over dem og der skal være ca 30-35 grader til at starte med. Så hæver du lampen lidt hver uge så de langsomt vender sig til at gå uden.
Hvor lang tid det tager inden de er helt klar til at klare verden uden varme, vil du se med tiden. Når de fiser rundt og sover et andet sted end under varmen,  :laugh: så er de klar.
Det er en god ide at give dem lidt undulat frø blanding ind i mellem som guf fra din hånd. Det gør dem fortrolige med dig samt forhindrer at de får lort til at sidde fast i numsen ( det er jo rart de kan skide)  :laugh:

Som foder---kyllinge starter---når de er 2-3 uger gamle kan du blande lidt Hvede imellem, så de vender sig til det.
Alle skift imod alm foder skal ske blidt for ikke at slå deres maver i stykker.

Selvfølgeligt masser af grønt--har du en salat som er for trist til din mund, så snit den i små stykker og giv dem til kyllerne.

Det var lige lidt input fra mig.
Spørg endeligt ....pøj pøj
Lykken er ---Når det lykkes  *d
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline DoktorLarsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 18 April , 2013, 23:01 »
Tak for et dejligt informativt svar!

Hvornår ville I synes en hane kan slagtes? Og hvornår mon den galer? Man må vel regne med at få nogle haner ud af de æg.  :D

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 18 April , 2013, 23:40 »
Som tommelfingerregel så skal du nok regne med ca 50 % haner.  ;)

Det er meget forskelligt hvor tidligt de begynder at gale, så det er svært at svare entydigt på.

Slagtetid afhænger af hvor meget kød du vil have på dem og hvad du fodrer med.

Hos mig praktiseres at hanekyllinger til slagtning fra forårets 'høst' bliver slagtet i november/december (samme år). 
Mvh
Erik Andersen

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 19 April , 2013, 09:09 »
der er flere måder og slagte hanekyllinger efter, alt efter race,foder og motion er en slagtealder på 5-6mdr nok det optimale. Der kan så være andre forhold der gør sig gældende, såsom plads, slåskampe/uro og for meget haneal. De sidste hanekyllinger jeg slagtede var 4mdr gamle, de burde ha haft et par mdr mere men de gav uro i flokken. Kødets kvalitet og smag fejlede bestemt ikke noget, men de var lidt små.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk