Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Naboens hund tager vores høns :-(  (Læst 16043 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sejr

• Passiv bruger
Naboens hund tager vores høns :-(
« Dato: 17 April , 2013, 15:46 »
Hej Alle

Ja nu er det så 4 gang vores nabo´s hund har været og tage en høne så nu er vi oppe på 8 stk siden 1-1-2013

Vi lukker dem ud om dagen så de kan gå i haven og hygge sig og der er ikke hegn om den ...... er det så vores egen skyld ?
Eller er det ok og bede om de betaler for nogle ny ?

Hilsen Sejr

Offline kristiank

• Bruger
Sv: Naboens hund tager vores høns :-(
« Svar #1 Dato: 17 April , 2013, 16:11 »
hvius hunden kommer ind til dig, og angriber høns , må den ,så ikk din skyld men naboens , så kræv du bare 250 pr høne medmindre der er fine avlshøns så kan prisen jo være højere nok op til 4000

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 17 April , 2013, 16:27 »
Normalt er jeg bestemt ikke nærrig hvad fjerkræ angår men 4000 kr. for fine avlshøns  ???
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #3 Dato: 17 April , 2013, 16:31 »
prøv at hente syd for grænsen, og gør dine omkostninger op, du kommer nemt længere op.
og skal et tab erstattes skal det jo.

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 17 April , 2013, 16:34 »
Ok hvis du lægger transporten oveni, så kan jeg også hurtig lave nogle dyre regnskaber, men det kan man vel dårligt kræve betaling for uanset hvor i verden de er hentet  ???
Nå blot en undren herfra.

Til TS så håber jeg naboen opfører sig anstændigt og erstatter dine høns :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #5 Dato: 17 April , 2013, 17:05 »
Det er på ingen måde ok. Du er meget tålmodig må jeg sige. Her var en politianmeldelse gået afsted for lang tid siden. Har du talt med naboen om det? Hundene må jo ikke rende løse, og da slet ikke inde på jeres matrikel.

Her er en tråd om en der også har mistet en del høns til løse hunde.
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=32139.msg286623#msg286623

Jeg ville kræve 250 kr. pr. høne som minimum!
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Sejr

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 17 April , 2013, 17:05 »
har lige snakket med dem og de ville prøve og finde deres forsikring frem ....... så ind til videre tror jeg da de vil betale for dem ....... Men 4000 er nok lidt for meget med hvad kan jeg sige jeg skal have pr. stk ?

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #7 Dato: 17 April , 2013, 17:20 »
200-250 kr/dyr er meget normalt for forsikringsfirmaer at betale, så det er hvad du skal forlange.

Husk at ejeren også kan få en bøde, så det er billigt sluppet for ham..
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Sejr

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 17 April , 2013, 17:24 »
Mange tak det prøver jeg...... Med hensyn til hunden håber jeg da vi finder ud af det uden bøde ....

Men det er godt nok træls når det sker  :(

Offline mommark

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 17 April , 2013, 17:42 »
Hej
nu er det jo vigtigt at beavre et godt naboskab Men kan du ikke bede ham om at sætte et vildthegn op`? Det har vi sat i hæken Nu er hækken vokset op så man ser det ikke mere. Vore nabo har på sin side et lille elktrisk hegn i ca 30cm over jorden beregnet til hunde Så der findes jo flere muligheder.
Vh Laila

Offline Sys Vad

• Passiv bruger
    • www.vovseriet.dk
« Svar #10 Dato: 17 April , 2013, 17:47 »
Træls situation at stå i. Jeg selv ville som du gå i dialog med ham omkring det til at begynde med, og præcisere at han jo har pligt til at sørge for at hans hunde bliver på hans egen matrikel så de ikke gør skade på andres matrikkel. Hvis han stritter og blir sur og svær at samarbejde med, ville jeg kort og godt sørge for at indhegne egen have - så påtager du dig godt nok et ansvar som er hans, men du slipper for krig. Politianmeldelse er jo bestemt en mulighed, men helt ærligt så er jeg mere for den model der hedder at det man kan gøre for at tage hånd om problemet selv er at anbefale til at begynde med. Nabokrig er opslidende og til at få ondt i maven af ;-) Men ingen tvivl om at han har pligt til at erstatte - og måske er en politianmeldelse nødvendig i den forbindelse hvis han ikke indvilliger frivilligt og I kan finde ud af det i fordragelighed.

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 17 April , 2013, 18:15 »
Var det mine høns, og det gentog sig - selvom det var påtalt - så uanset om jeg havde hegnet mine høns eller ej, så ville det sige "BANG" hvis jeg så hunden jagte høns hos mig igen...

Meldes det til politiet kan det give en bøde omkring 6.000,- kr. PR. GANG!
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #12 Dato: 17 April , 2013, 20:02 »
Det er helt sikkert godt med et godt naboskab. Men det får man også hvis man holder sin hund hos sig selv så den ikke løber ind og spiser naboens høns.. Det kunne denne nabo jo godt tænke lidt over.

Hvis han af forskellige grunde ikke vil erstatte de skader som hunden har gjort, så er det jo rart at kunne nævne at han jo står til en bøde. Det kunne meget vel virke motiverende for at finde en erstatning.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #13 Dato: 17 April , 2013, 20:43 »
det er nemelig rigtig , mange ligger under for deres naboer for naboskabets skyld, men hvad er det for et liv

Offline Tove

• Bruger
« Svar #14 Dato: 18 April , 2013, 10:36 »
Vi har selv lige haft fremmed hund i hønsegården. Vores nabo har fortalt, at den tidligere har været hos dem. Hundeejeren har selv "meldt sig" til os, men nu agter jeg da bestemt at fortælle ham, at en gentagelse vil medføre politianmeldelse. Der er absulot ingen mening i, at man skal gå rundt og være nervøs for at have sine høns gående på egen grund. Og for øvrigt må en hund jo aldrig angribe og dræbe noget som helst levende - uanset art og sted! >:(
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)