Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor mange æg til dværg-Aracuna?  (Læst 1165 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline crj100

• Passiv bruger
Hvor mange æg til dværg-Aracuna?
« Dato: 17 April , 2013, 09:53 »
Hejsa

Har et dilemma..... Har æg i rugemaskinen som burde klække mandag. Der er 7 som viser gode tegn på liv  :D

Samtidig har jeg en dværg-aracuna som ligger skruk på efterhånden 4-5 uge. Har ikke rigtigt stolet på hende, da hun i lang tid for af reden så snart det var fodringstid! Har nu haft hende liggende på et ubefrugtet æg i en lille uge for at se om hun er "vedholdende", og hun synes at være "total-skruk". I går flyttede jeg hende til en hønsefræser, hvor hun ligger i fred for de andre, og hun kravlede straks på reden.

Nu er spørgsmålet:
Skal jeg give hende alle 7 æg (kan hun dække 7 stor Sussex æg?), og krydse fingre for at hun ikke springer fra i sidste øjeblik, eller skal jeg lade æggene ruge færdig i maskinen og liste kyllerne ind til hende efter klækning? I givet fald det bliver det sidste, hvor gamle skal/kan de være før sammensætningen? Så snart de er tørre, eller er det ok på 3. dagen?

Problemet er, at jeg er i udlandet indtil 3.dagen og min kone har ikke det store mod på at prøve at smide kyllerne under skrukken...

Det ville være så forbistret ærgerligt hvis hun fik alle æggene nu, og det så kiksede  :-\
Med venlig hilsen,
Søren
P.t. "fører" Mikkel Ræv 15-0. Har 1. gang mistet 11 Lys Sussex og 2. gang 4 Laksefarvede Faverolles.
Nuværende bestand: 0.2 Laksefarvet faverolles (1 ren og 1 lidt blandet), 0.2 Lys Sussex (med lidt blandingsblod), 0.1 Gul Sussex, 0.0.3 skønne kyllinger fra en Guldrandet wyandot hane og xx af ovennævnte. Hertil nyankommet 0.0.2 Maran og 0.0.4 Aracuna (hvoraf en med kun én vinge!)