Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk høne  (Læst 579 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tantelaila

• Passiv bruger
Skruk høne
« Dato: 16 April , 2013, 13:08 »
Ih så er der en af mine Sussex der har lagt sig skruk. Vi havde lidt travlt i weekenden, med konfirmation, og jeg nåede kun over med mad, og fik ikke hentet æg, da hun jo lå og var igang med at ligge et æg, troede jeg.
Hun ligger der stadig, og hun må åbenbart stjæle de andres æg også, for der ligger ingen nye. De har sådan et stort tråd bur hvor de ligger og "føler jeg", nyder hinandens selvskab når de ligger æg, og der må hun altså stjæle de andres når de er inde og ligge.
Jeg havde ellers lavet sådan en fin kasse, til en evt skruk høne, men det er ikke den hun har valgt.
Så er det lige om æggene er befrugtede, har endnu ikke set ham på hønsene, men måske er han bare lidt blufærdig ? ;)
Burde jeg flytte hende for sig selv, eller er der ingen problemer i at hun går sammen med de andre når kyllingerne kommer?
Jeg har stillet mad og vand hen til hende, så hun ikke behøver ud, og så kan jeg vel kun vente i spænding.
Mvh Laila

1.0 Blå Araucana
0.1 Gul/sort columbia dværg Wyandotter
0.2 Maran/kryds?
0.2 Engelsk Araucana, lyngfarvet
0.2 Hvid Sussex
0.2 Maran/Araucana
0.2 Australorps, Sort

2.1 Maine coon
2.0 Huskat

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
Sv: Skruk høne
« Svar #1 Dato: 16 April , 2013, 22:36 »
Skynd dig at mærke de æg hun ligger på & fjern så æg, der efterfølgende bliver lagt i reden, ellers går det galt når kyllingerne skal klække over mange dage.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 16 April , 2013, 22:53 »
Stella har helt ret. Der skal helst ikke være mere end max 2 dage mellem rugeæggene, og helst kun 1 dag.

Forvent, at senest 2 dage fra første kylling kommer, vil skrukken forlade reden med de klækkede kyllinger for at sikre at afkommet får føde og vand. Og resten af æggene går så til.

Der er som sådan ikke grund til at flytte skrukken, i forhold til de øvrige høns. Jeg har én der ruger i hønsehuset i øjeblikket med forventet resultat ca mandag. Det har jeg prøvet nogle gange før, uden problemer. Skrukken passer nidkært på kyllingerne, og de øvrige beboere respekterer den lille flok.

Der er ingen grund til at sætte mad og vand specielt til skrukken. Én gang i døgnet hopper hun af reden i en kort periode, for at indtage føde og levere en skrukklat (meget stor portion i forhold til hvad man er vandt til), samt måske for at få lidt cirkulation i blodet.
« Senest Redigeret: 16 April , 2013, 22:58 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline Tantelaila

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 16 April , 2013, 23:45 »
Jeg vil forsøge at kigge under hende i morgen, og få lavet krydser på æggene..
Mvh Laila

1.0 Blå Araucana
0.1 Gul/sort columbia dværg Wyandotter
0.2 Maran/kryds?
0.2 Engelsk Araucana, lyngfarvet
0.2 Hvid Sussex
0.2 Maran/Araucana
0.2 Australorps, Sort

2.1 Maine coon
2.0 Huskat