Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: kvadratmeter pr. Dansk landhøne?  (Læst 10430 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rico

• Passiv bruger
kvadratmeter pr. Dansk landhøne?
« Dato: 16 April , 2013, 09:52 »
Hej

Jeg er i gang med at indrette lidt flere rum til lidt flere høns :)
Jeg har allerede mine 8 sussex kyllinger og 4 landhønse kyllinger, men jeg vil ha' flere, og helst nogle der allerede er i gang med at lægge æg.
Når tiden kommer skal landhønsene gå for sig selv, og derfor vil jeg lige høre hvad tommelfinger reglen for kvadrat meter pr høne er, nu er landhønen jo en lille fætter, og de får god plads udenfor i folden. Og måske senere mulighed for helt at rende helt fri.

mvh
Rico

Offline Rudy

• Bruger
Sv: kvadratmeter pr. Dansk landhøne?
« Svar #1 Dato: 16 April , 2013, 10:13 »
Lige netop Danske Landhøns, er vel den hønserace der er nærmest på urhøns (junglehøns / Bankiva) så de sætter enorm stor pris på frit udløb og kvitterer derfor.
Selvfølgelig kan de også holdes i lukkede gårde (husk net i taget ;D), men de bør nok have mere plads end det man normalt beregner af m2 til racehøns, de er i alfald enorm fødesøgende og kan finde meget af føden selv hvis de har muligheden.

Offline Rico

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 16 April , 2013, 10:35 »
det lyder som om det er dem der skal op i haven og gå. planen er at vi skal ha nogle høns op i vores have med tiden, så det kunne meget vel være de danske landhøns.
tak for svaret...

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 16 April , 2013, 10:53 »
En skam du bor så langt væk. Jeg har en flok til salg. Det er skønne høns. Masser af æg, og selv om hanekyllingerne ikke er så store, så kan sådan en sagtens mætte min familie på 2 voksne og 2 teenagedrenge. De elsker at få lov til at gå rundt og hygge sig i frie omgivelser, men de kommer nu altid hjem til hønsegården for at sove. Men i forhold til barnevelderne går de lidt længere omkring. Ikke at jeg finder dem vildt langt væk fra matriklen, men de er bare overalt...! Og så kan de ruge og føre kyllinger. Alt i alt en super race.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Rico

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 16 April , 2013, 11:39 »
det er nemlig nogle små lækre høns, der opfylder alle de ting jeg godt kan li: Æg, nøjsomhed og kan stadigvæk komme i gryden. Og så er dens historie jo ikke mindre spændende.

Offline voldsgaard

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 23 April , 2013, 21:42 »
Jeg har selv Danske Landhøns og de har gået frit siden marts 2012 og kommer naturligvis ind om aften men da jeg har mistet 1 høne på den konto så har jeg valgt at bygge en hønsegård til dem og så kan de engang imellem komme ud og gå helt frit men min hønsegård bliver 30kvm og håber at dette er nok til ca. 10-12 høns og 1 hane.

mvh Jens
fynbo på 29 med hang til det simple liv
1.5 Wyandotter i guld/sortrandet
1.3 Dværg Wyandotter i sølv/sortbåndet
1.4.blandnings får
0.2 Hereford

Offline Jeanette

• Passiv bruger
    • Et Liv På landet
« Svar #6 Dato: 26 April , 2013, 07:24 »
Jeg har selv Danske Landhøns og de har gået frit siden marts 2012 og kommer naturligvis ind om aften men da jeg har mistet 1 høne på den konto så har jeg valgt at bygge en hønsegård til dem og så kan de engang imellem komme ud og gå helt frit men min hønsegård bliver 30kvm og håber at dette er nok til ca. 10-12 høns og 1 hane.

mvh Jens
Hvis du vil have der er græs derinde så er det ikke nok.det forsøgte vi os med sidste år med samme antal
Mvh
Jeanette

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 26 April , 2013, 07:43 »
Voldsgaard.. Hvis dine høns har gået frit i over 1 år...er det så ikke meget godt KUN at have misten èn høne??? Ja det er jo ikke fordi jeg er efter dig, men jeg synes da din tabs statistik er ret så god og da ikke noget at bygge hønsegård for..med mindre du selvfølgelig gerne vil og har planer med den mv :-):-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline voldsgaard

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 27 April , 2013, 20:11 »
Jeanette> var det også danske Landhøns i havde på den plads?

Metmus> jo det er sådan set også fint nok men jeg er bare så træt af at jeg ikke kan lukke dem ud når jeg ikke selv er i haven, derfor så tænkte jeg en hønsegård som de kan bruge hele tiden og når jeg er i haven, så lukker jeg dem naturligvis ud i det fri, derfor håber jeg også på at 30kvm er nok til dem nu når de får deres frihed nogle gange om ugen.

mvh jens
1.4.blandnings får
0.2 Hereford

Offline Jeanette

• Passiv bruger
    • Et Liv På landet
« Svar #9 Dato: 27 April , 2013, 20:17 »
Nej stor sussex.
Mvh
Jeanette

Offline voldsgaard

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 27 April , 2013, 20:47 »
arhh ok
1.4.blandnings får
0.2 Hereford

Offline Rico

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 27 April , 2013, 21:00 »
nu er mine kyllinger ved at nå en alder, hvor jeg kan se om det bliver høne eller hane, og der ser skidt ud. 4 kyllinger, 3 haner og 1 høne. Er der nogen, eller nogen der kender nogen, der har kyllinger fra brune landhøns, og som bor i overskuelig afstand fra Vestervig? vi taler 2-3 stk.
mvh
Rico

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #12 Dato: 27 April , 2013, 21:07 »
Kan hilse og sig fra mine danske landhøns, at alt grønt betragtes som spiseligt, og det er helt væk inden for meget kort tid! Mine er "på udgang" hver anden dag, og deres hønsegård er fuldstændig bar.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 27 April , 2013, 22:33 »
Bar hønsegård synes at være mere reglen end undtagelsen.

Min hønsegård er 70-80 kvm (har aldrig målt den op så det er et skøn) og den huser nu 15 høns. Det eneste grønne der er i den er lidt begyndende brændenælder og lidt løvstikke. Alt andet er spist.
Mvh
Erik Andersen

Offline voldsgaard

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 28 April , 2013, 22:29 »
Kan hilse og sig fra mine danske landhøns, at alt grønt betragtes som spiseligt, og det er helt væk inden for meget kort tid! Mine er "på udgang" hver anden dag, og deres hønsegård er fuldstændig bar.
hvor mange danske landhøns har du i din hønsegård? og hvor stor er den?

mvh jens
1.4.blandnings får
0.2 Hereford