Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: fisk og hvidløg  (Læst 12900 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: fisk og hvidløg
« Svar #15 Dato: 17 Februar , 2009, 23:49 »
I naturen spiser fugle jo gerne rå fisk...måger f.eks. fanger dem i havet. Min logik siger mig at man derfor sagtens kan give dem rå fisk. Dog uden jeg ved det, men ville sagtens turde selv :)

He he... Men nu er mågerne jo sikkert også ligeglade med at de evt. selv smager af fisk hvis de skulle blive spist af et rovdyr  ;)

Men jeg ville nu heller ikke være bange for at give mine høns fisk. Man kan jo altid stoppe igen hvis æggene eller kødet skulle tage smag af det. Lige med undtagelse at man slagter 10 haner på en gang for efterfølgende at finde ud af at de alle smager af fisk ???

Som der er nævnt et andet sted så fodre man heller ikke grise med foder, indeholdende fiskemel, op til slagtning. Da kødet kan/vil tage smag af det.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #16 Dato: 17 Februar , 2009, 23:57 »
He he... Men nu er mågerne jo sikkert også ligeglade med at de evt. selv smager af fisk hvis de skulle blive spist af et rovdyr  ;)

Ja, men spørgsmålet i første indlæg vedr. fisk, gik jo mest på om de kunne tåle det ;D

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #17 Dato: 18 Februar , 2009, 06:29 »
Ja, måger spiser fisk, og jeg hørte på et tidspunkt en ældre mand fortælle om hvordan de fjernede måger fra området ved Kastrup lufthavn bl.a. ved at fjerne æg og reder. Æggene blev bl.a. taget med hjem og spist, og han fortalte netop at de kunne have en ikke så lækker smag af tran eller fisk.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 18 Februar , 2009, 16:26 »
Smager kød af tran skal det ryges :D.. Det har vi lært til jagttegn at hvis vi skyder nogle af havfuglene så skal de helst ryges for så forsvinder smagen af tran ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 01 Marts , 2009, 22:02 »
Ja, måger spiser fisk, og jeg hørte på et tidspunkt en ældre mand fortælle om hvordan de fjernede måger fra området ved Kastrup lufthavn bl.a. ved at fjerne æg og reder. Æggene blev bl.a. taget med hjem og spist, og han fortalte netop at de kunne have en ikke så lækker smag af tran eller fisk.

Hvor vildt at de spiste mågeæggene!!! :o Men okay, det er jo nok bare en vanesag :D

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #20 Dato: 31 Oktober , 2010, 12:16 »
super tråd - vi har lige købt båd, og har talt meget om de her krabber, som uundgåeligt kommer med i garnet, når mandse skal fiske. Han har fået besked på at medbringe en gummihammer, for krabberne skal slås ihjel, så de ikke filtrer garnet fuldstændig sammen. Men så bli'r jeg jo IGEN ramt af "aj, så skal de da bruges til noget!"-harmen og tænkte, at sådan lidt smadret krabbe da vel ikke kan være helt skidt i hønsegården... vel?

Christina, jeg fortalte lige min mand om jeres kødkultur, da vi spiste frokost, han har vist ikke hevet kæben op på plads igen endnu  ;D

Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #21 Dato: 31 Oktober , 2010, 12:26 »
Julie
Hvis du så gerne vil bruge krabberne til noget, så ville jeg da hælde dem i gryden med andet tilbehør og lave en superlækker fiskesuppe  *p
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline -Julie-

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 31 Oktober , 2010, 12:35 »
hva?! det knaser da!  :o
men man kan selvfølgelig si suppen inden servering  :)
Mange hilsner fra

Julie

Ja, jeg udstiller.

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 31 Oktober , 2010, 14:35 »
Christina, jeg fortalte lige min mand om jeres kødkultur, da vi spiste frokost, han har vist ikke hevet kæben op på plads igen endnu  ;D

Vores kødkultur? Hvor læser du om den? I slagtekyllinge-tråden eller? :) Men nej, det er ikke meget kød der ryger indenbords her ;D

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #24 Dato: 31 Oktober , 2010, 15:43 »
Jamen julie når man laver fiskesuppe smider man skam dyrene i med skaller, altså muslinger krabber hummerhaler mv.
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/visopskrift.php?id=1299

Bare et forslag, der er mange måder at gøre det på. og man kan da et sted i processen si det hele. men når du nu har adgang til de velsmagende skalddyr
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline ncj

• Bruger
« Svar #25 Dato: 31 Oktober , 2010, 16:11 »
Af skaldyrene kan man lave en god hummerbisque, man svitser de knuste hummer /Krabbeskaller RIGELIGT med smør,derefter tern af løg.gulerødder og porer, plus en lille kvist timian.Når det er svitset godt igennem ,hældes  der fiskefond,afkog af fiskeben (kan nok fåes ved fiskehandleren) en smule koncentreret tomatpure paprika,og et par laurbærblade.Kog det igennem ,sigt det og monter det med piskefløde ,smag det så til med salt peber og cognac. /o
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #26 Dato: 31 Oktober , 2010, 16:13 »
Af skaldyrene kan man lave en god hummerbisque, man svitser de knuste hummer /Krabbeskaller RIGELIGT med smør,derefter tern af løg.gulerødder og porer, plus en lille kvist timian.Når det er svitset godt igennem ,hældes  der fiskefond,afkog af fiskeben (kan nok fåes ved fiskehandleren) en smule koncentreret tomatpure paprika,og et par laurbærblade.Kog det igennem ,sigt det og monter det med piskefløde ,smag det så til med salt peber og cognac. /o
Jep, vi lavede ofte denne "delikatesse" i den vin/delikatessebutik jeg er udlært fra, til videresalg til rige Hellerupfruer. Når man ikke kan fordrage, især skaldyr, var dette bare det VÆRSTE at lave. Pyyyyyyh en stank, for en ikke-fiske-skaldyrs-elsker ::).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline -Julie-

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 31 Oktober , 2010, 19:14 »
uhhh det ender med jeg selv forærer ham et garn, så jeg kan få fiske/skaldyrssnask i gryderne  ;D

@Christina, jeg har ikke læst om det lige for nylig, men du har lystigt fortalt flere gange, så jeg kan ikke lige forære dig en tråd, jeg er bare imponeret over at I gennemfører det  :)
Mange hilsner fra

Julie

Ja, jeg udstiller.