Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kanindrægtighed - En fuser?  (Læst 2641 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline elisabethen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 113
Kanindrægtighed - En fuser?
« Dato: 11 April , 2013, 08:38 »
Ved at der sidder en del kaninkyndige derude, så nu vil jeg lige spørge.

Begge vores hunkaniner blev parret for ca. 18 dage siden.
Nu har den ene allerede lavet noget, der ligner en rede, og plukket sig - Det betyder, at drægtigheden var falsk, ikke?

Kan/bør den så parres igen med det samme, eller skal man vente lidt?
Vh Elisabeth
Biolog

1,3 guld sortrandede wyandotter
0,3 sorte australorps
1,1 beagler

Offline KRISTINA

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
Sv: Kanindrægtighed - En fuser?
« Svar #1 Dato: 11 April , 2013, 09:10 »
Hos os plukkede hunkaninen sig en lille uges tid før den nedkom. Så jeg vil sige, at der er unger på vej.
1.3 sort/sølv dobbeltrandet barnevelder, 3 isbukke og 1 dejlige grå schæfer.

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: Kanindrægtighed - En fuser?
« Svar #2 Dato: 11 April , 2013, 09:18 »
Jeg ville være ret overbevist om at hun er skindrægtig /d Så vidt jeg har kunnet læse mig til, så er det vist bare at parre hende igen, når hun er "normal" igen.

Brunst cyklus er 17 + 3 så mon ikke hun er klar igen "næsten nu" ?

Da vores var drægtig var det lige efter bogen: Alt strøelse blev gennemrodet på 8. dagen, ingen speciel aktivitet omkring 17. dagen og på 31. dagen rendte hun rundt med totter af halm på tværs i munden om morgenen, plukkede sig sidst på formiddagen og lige over middag var der unger  ;D

Kan i øvrigt anbefale et fantastisk forum, hvis du ikke er "bange" for "ordet slagt": http://slagteforum.danskforum.net/
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline elisabethen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Kanindrægtighed - En fuser?
« Svar #3 Dato: 11 April , 2013, 09:21 »
Bestemt ikke - Vi opdrætter dem nemlig med henblik på slagt :)
Denne hun har haft unger én gang før, og der var drægtigheden faktisk en smutter. Vi opdagede først at hun var blevet noget tyk i det et par dage før fødslen ;D ... og da byggede hun nemlig også først reden i sidste øjeblik. Det var jo meningen, at jeg skulle have gjort hovedrent hos hunner i weekenden, så vi er klar til babyer, men nu er jeg lidt i tvivl om jeg skal rode hos hende..
Men så vidt jeg kan læse mig til,  er de skinddrægtige hvis de plukker sig så tidligt... øv øv... idéen var lidt, at hunnerne kunne få unger af ens alder.
Vh Elisabeth
Biolog

1,3 guld sortrandede wyandotter
0,3 sorte australorps
1,1 beagler

Offline Jeanette

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 67
    • Et Liv På landet
Sv: Kanindrægtighed - En fuser?
« Svar #4 Dato: 11 April , 2013, 09:55 »
Bestemt ikke - Vi opdrætter dem nemlig med henblik på slagt :)
Denne hun har haft unger én gang før, og der var drægtigheden faktisk en smutter. Vi opdagede først at hun var blevet noget tyk i det et par dage før fødslen ;D ... og da byggede hun nemlig også først reden i sidste øjeblik. Det var jo meningen, at jeg skulle have gjort hovedrent hos hunner i weekenden, så vi er klar til babyer, men nu er jeg lidt i tvivl om jeg skal rode hos hende..
Men så vidt jeg kan læse mig til,  er de skinddrægtige hvis de plukker sig så tidligt... øv øv... idéen var lidt, at hunnerne kunne få unger af ens alder.
Jeg vil mene det er skindrægtighed, og at du bør rydde det ud om et par dage for så at parre igen.
Sidste år fik vi ikke unger samtidig, men fandt det faktisk som en fordel også i forbindelse med slagt. Men de var nu faktisk næsten lige store selvom de var kommet med 3 ugers forskel.
Mvh
Jeanette