Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kan man sælge gamle "isa brown"??  (Læst 6852 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline sandie86

• Passiv bruger
Kan man sælge gamle "isa brown"??
« Dato: 10 April , 2013, 16:18 »
Ja kort og godt - kan man sælge gamle "isa brown" høns??  (æg lægnings høns)...

De lægger stadig æg, men selvfølgelig ikke hver dag.. Til gengæld er æggene pænt store   :angel:

Det er høns som fulgte med i handlen af den ejendom vi har købt.. og jeg kunne måske godt tænke mig med tiden at skifte dem ud med en anden slags høns, og nogle ændre...

Vi fik nemlig 37 høns og en hane med i handlen   ::)

Offline Rixen

• Passiv bruger
Sv: Kan man sælge gamle "isa brown"??
« Svar #1 Dato: 10 April , 2013, 16:39 »
Jeg syntes godt man kan sælge "gamle" høns..når blot man gør opmærksom på deres alder. Så må køber selv afgøre om det er noget for ham  :)

Men det er nok ikke de nemmeste høns at sælge som gamle..helt nye friske hønniker der er begyndt æglægning koster her i området 50 kr.  ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 10 April , 2013, 16:57 »
Jeg tvivler på der er meget salg i dem. Men man kan da koge suppe på dem. Kødet er vist ikke meget værd, så om det er besværet værd er nok spørgsmålet.
« Senest Redigeret: 10 April , 2013, 17:30 Fra Henriette Hall »
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline sandie86

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 10 April , 2013, 17:05 »
tænkte nu også mere på 10 eller 20 kr stykket :P  bare fordi jeg ikke ville give dem væk og risikere de får et lorte liv   :P

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 10 April , 2013, 17:33 »
Udsætter høns ( (hybrid/industri, som er lidt mere end 1 år og derfor kasseres fordi går i fældning og går ned i æglægning) fra industien får man kastet i nakken, til 5-10 kr. pr.stk. og extra gratis med ved køb af mange. Så jeg tror bestemt ikke at hybrider på 3-4 år er nemmere at komme af med. Men du kan jo prøve at sætte dem til salg.

Forøvrigt er det nok svært at få 100 % garanti for at hønsene får et ordentligt liv.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 10 April , 2013, 21:13 »
Jo prøv da at sætte dem til salg... Som du selv er inde på, skal prisen nok sættes efter alder og produktionsydelse, men det kan da sagtens være, der er npgen der bruge dem og er tilfredse med et æg hver anden dag..måske endda nogen, der vil bytte?!?
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 10 April , 2013, 21:24 »
Tænker også de må give mega store æg, de plejer esa'er at gøre  ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline sandie86

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 10 April , 2013, 21:43 »
De giver også nogle temmelig store æg :P  nogle gange tænker man "hold da op, utroligt den ikke er sprækket den høne"   /o

Kunne være man kunne bytte sig til nogle æg fra nogle andre høns eller noget   :laugh:

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 10 April , 2013, 22:07 »
Ja jeg tænkte, at nogen måske ville bytte med et antal høns af anden race mod et større antal af dine isa'er?? Tja det skader vel ikke at forsøge ;-) Man må jo sige, de er populære de hybrider!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline sandie86

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 10 April , 2013, 22:31 »
ja jeg tænkte også at der er nogen som måske kunne bruge et par "hygge høns", som måske ikke har brug for æg hver evig eneste dag :P

Det er i hvertfald sunde og glade høns som ingen fjer eller noget mangler  /o

Miss Christina

• Gæst
« Svar #10 Dato: 11 April , 2013, 10:30 »
Sandie

nu er det jo sådan at racehøns sjældent kommer med æg hver dag
sikkert derfor nogle personer køber Hybrid for at få de æg de skal bruge og flere til især om vinteren ;)

jeg syntes det er dyrt nok med de Høns jeg har snit 600 kr md for 18 dyr
så jeg personligt vil ikke købe udtjente Høns
ikke fordi det er Hybrid men fordi de er alt alt for gamle..

Offline sandie86

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 11 April , 2013, 11:42 »
Miss christina - det forstår jeg skam godt :)

Det jeg tænkte var nok mest hvis der var nogen som bare lige ville have for eks. 5 gående for hyggens skyld og have et par æg i ny og næ... Der er jo mange som synes de er hyggelige at have i haven osv...

Det er også primært fordi det er for dyrt for mig at have så mange, jeg vil af med dem :P  for de tjener ikke sig selv hjem på æggene, med mindre jeg sætter prisen op   /d

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #12 Dato: 11 April , 2013, 12:00 »
Så må I jo bare slagte nogle af dem. Og hvis I vil spise dem, så skal de nok hakkes.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #13 Dato: 11 April , 2013, 12:53 »
Jeg synes ærligt talt du skal tage tyren ved hornene, eller rettere øksen i hånden. Hyggelige høns i haven er en god ide, men gamle udtjente hybrider er ikke til glæde for særligt mange. Gamle høns er ingen tjent med at købe, hvis det  ikke er en ekstremt sjælden race, hvor der skal gøres en særlig indsats for at bevare avlsmaterialet.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Miss Christina

• Gæst
« Svar #14 Dato: 11 April , 2013, 14:19 »
Sandie

jeg hår såmænd også kun mine for hygge og æg især Hygge når man ser mere på sine Høns i Haven frem for kedeligt tv :)

har ingen rugemaskine så kyller får jeg næppe
selv om der er Hanebasser til at befrugte Hønerne
så her har jeg Høns for kun Hygge og mener min Hygge koster rigeligt
så hvorfor netop få/købe udtjente gamle Høns
når man kan købe friske og unge Høns der er klar til at fremdrive æg så godt som hver evig eneste dag til små 50 kr  :(
som der bliver skrevet i tråden fat i øksen
de er sikkert mere end seje men lidt suppe kan de måske bruges til
eller "sælg/giv" dem væk for 5 kr stk men husk at fortælle fra starten af de har alderen i mod sig
og giver du dem væk så fylder de heller ikke i skraldespanden..