Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nye høns i flokken skaber uro  (Læst 1062 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline emmajo

• Passiv bruger
Nye høns i flokken skaber uro
« Dato: 09 April , 2013, 23:27 »
Hej alle,
vil høre om nogen herinde har et godt råd?
Jeg kom af med en hane og et par høns, og havde så tre høner tilbage. Fik så tre nye høns umiddelbart efter. (samme alder og dværg wyandotter, som dem jeg havde i forvejen)
Da de blev sat sammen tog vores førerhøne sig en kort magtkamp med en af de nye, og ellers så alt ud til at være problemfrit. De tre nye og to af vores gamle gik fint sammen som en flok i haven efter et par dage. Men to af de nye begyndte at jage vores tredje høne rundt, og hun endte med hele tiden at gå alene, blive skubbet af pinden om aftenen eller sidde på pinden i den ene ende mens resten af hønsene sad klumpet sammen i den anden ende!
Hende som blev jaget er den eneste der er en anden farvevariant samt et par måneder yngre ... kan det være årsagen?

Syntes jo det er lidt synd for hende! Hvad kan jeg gøre?

Vi tænkte at vi måske ikke skulle have introduceret alle de tre nye på en gang? Har overvejet at tage de to nye som jager hende og skille dem fra i et stykke tid - og så sætte en af gangen ind i flokken?! (Når de ikke er der, er der ro).

Eller lade hende der blive jagtet få kyllinger, og beholde et par høns, som så måske kan blive hendes "tætte venner". ?

Ville det hjælpe? Eller er der noget andet jeg kan gøre??

Mvh
0.4 orange/sort båndet wyandotter - 0.1 guld/sortrandet wyandot - 1.3 dværgvædder kaniner - kat (ragdoll) - hund (griffon) - 3 skønne børn :-)

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Nye høns i flokken skaber uro
« Svar #1 Dato: 10 April , 2013, 00:19 »
Det er ikke altid problemfrit at tilsætte nye høns til flokken, og ofte er det de "gamle" beboere der jagter de ny, og derfor grunden til at man råder til at sætte mindst 2 nye ind i en flok, så de kan holde sammen.
Nu er der jo en hierakisk orden i sådan en hønseflok, og det er nu din  ensomme høne der er røget nederst i bunken,,,,
Når man ser på det, kan man blive helt ked af det, og så må man jo forsøge nogle ting.
Du kan tage to af de nye fra, og lade en blive og se hvordan det går,,, når det så er en rolig velfungerende flok, kan du tilsætte en til, men uanset hvordan du vender og drejer, er jeg bange for at der vil være et problem. Kan du spotte den der skaber uroen, så hiv hovedet af den, og se om de andre kan sammen i fred
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline emmajo

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 10 April , 2013, 10:26 »
Tak for rådet  :)

Det er som sagt to af de nye, der er værst. Så jeg prøver dit råd af - og ellers tænker jeg, at jeg måske kan finde en anden flok, hvor de kan sættes ind sammen. De er nemlig ellers rigtig søde og snakkesalige, så jeg syntes det er synd, at lade dem miste livet. Ønsker bare at alle mine høns har det godt i flokken  ;)

Hvor lang tid skal man holde dem adskilt, før man igen prøver at sætte en af dem ind i flokken?

Mvh
0.4 orange/sort båndet wyandotter - 0.1 guld/sortrandet wyandot - 1.3 dværgvædder kaniner - kat (ragdoll) - hund (griffon) - 3 skønne børn :-)

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 10 April , 2013, 17:27 »
Der skal i hvert fald være helt ro  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 17 April , 2013, 13:04 »
En hane kunne måske skabe ro i flokken.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline emmajo

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 19 April , 2013, 00:34 »
Ja, det tror jeg, at du har ret i  :) Vi havde indtil for nylig en smuk hane, som holdt godt styr på hønsene. Desværre udførte han sit erhverv så grundigt, at han en dag kom farende ind i hønsehuset, netop som min søn hentede æg, og sprang lige op på hovedet på ham  :o Resultatet blev skrammer i ansigtet og en slem forskrækkelse. Så han bor nu et andet sted, hvor der ikke er børn.
Vil MEGET gerne have en hane igen. Men tror, at jeg venter til børnene føler sig trygge ved det, da vores høns går frit i haven og børnene elsker at hente æg  :)

Offline emmajo

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 19 April , 2013, 00:41 »
... det er i øvrigt lykkedes at få den ene høne ind i flokken uden uro.
Vi skilte de to fra, der jagtede. De blev i hønsegården, mens de andre gik frit. Så satte vi en af gangen tilbage i flokken, som jeg blev rådet. Den første gik det fint med, men den anden var ikke ude længe før den jagtede rundt efter den udsatte. Så hun måtte retur i hønsegården!
De andre har fundet ro og sætter sig sammen på sidepinden  :)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 20 April , 2013, 07:58 »
Livet er for kort til aggressive haner!
Heldigvis findes der flest rare og godmodige haner, så I kan sagtens finde en af dem. De aggressive smager fantastisk som Coq au vin :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk