Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ændring af Mark og Vejfredsloven  (Læst 14691 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mcquolle

• Passiv bruger
Sv: Ændring af Mark og Vejfredsloven
« Svar #15 Dato: 10 April , 2013, 14:30 »
Schæferhunden Thor - Som skal aflives, men blev kidnappet - Var netop i snor da den blev antastet af en mindre hund uden snor. Det skal så nu koste Thor livet at en tumpe ikke har holdt sin hund i snor. Ingen tvivl om at hunde ikke skal være aggresive og bidske, men nogen hunde kan bare ikke døje andre hunde, og uanset årsagen til dette, så synes jeg ikke det er rimeligt at jeg i teorien kan risikere at miste MIN hund fordi andre føler sig hævet over loven og ikke har deres hunde i snor.

Når nu nogen af jer mener man ikke behøver følge reglerne og have sind hund i snor og lader dem lufte sig selv, mener I så også det er helt OK at køre for stærkt og snyde i skat?

Erik: Det siges jo også at STORE hunde er de mest godmodige. Nu er det jo heller ikke en udpræget jagtrace, ligesom de mest populære familiehunde herhjemme ellers er. (Labrador, Golden Retriever osv)
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #16 Dato: 10 April , 2013, 15:11 »
morten det er vel ok hvis det ikk bliver opdaget, ang løse hunde skyd dem uden videre, og ejeren vil blot undre sig over hvor den er, har du først klaget ved han jo hvem han skal angribe, sørgeligt med sandt.
jeg får aldrig tillid til en schæferhund, og for mig er den altid potientiel farlig,

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 10 April , 2013, 15:27 »
Kristian: Alle større hunde er vel potentielt farlige... De eneste hunde jeg nogensinde er blevet bidt af er en ruhåret gravhund (2 gange) og en D/S Gårdhund. Behøver jeg sige at jeg ikke kan døje små hunde? Har egentligt også altid været bange for Schæfere indtil vi selv fik en.  ::)

Jeg har haft STORE problemer med strejfende hunde, men er aldrig gået så vidt som at skyde dem. Det har dog været fristende...  <B
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline mikkel andersen

• Passiv bruger
    • www.nfdb.dk
« Svar #18 Dato: 10 April , 2013, 17:23 »
Selvfølgelig skal det forsat være tilladt som hidtil at skyde omstrefende hunde hvor ejeren gentagnede gange er blevet advaret.

Forstår virkeligt ikke dem der syntes det er i orden at nogle vilde køtere skal have lov til at maltrakterer vildtet små dyre unger mv.

Hvorfor ?

Melde det til Politiet ? ja de sætter nok det helt store ind for at stoppe det, not.

Hvis i virkelig er dyre venner, burde i syntes at hunden har bedre af at blive aflivet end leve med så uansvarlige ejere, og at intet lille dyr i naturen har fortjent skambidning.

Blot min holdning.
Vil se resultatet af min Avl, derfor kapflyver jeg mine brevduer den mest spændende måde at have dyr på.

At se en due lande som den første, en smuk morgen er livet.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #19 Dato: 10 April , 2013, 18:40 »
Jeg beklager at min kommentar til metmus kommer ind her imellem alle svarene til Jannis grimme og meningsløse oplevelse

Nu var mn kommentar mere ment til Erik, som lufter sin hund uden opsyn :-) , og det der med , om man må eller ikke må skyde indvaderende hunde.. Men jeg sætter ikke altid snor på min hund, hvis jeg ser andre komme gående med deres i snor, jeg kan ikke rigtig se hvorfor (se tidl indlæg), jeg ved ikke..måske er det mig, der er helt gal på den :-)

Ja Mette - her synes jeg, at det er dig, som er helt galt på den. Du skriver at din hund er dødligeglad med næsten alle hunde. Min dalmatiner kunne heller aldrig drømme om at eftersætte et dyr på vores vej...et menneske ej heller, men spotter vi et menneske med eller uden hund eller en hest med rytter på vores gåture, så kommer min hund altid i snor af respekt for de andre, som ikke lige kan læse, at min hund er godheden selv ::). Jeg ville derfor være meget ked af at møde dig med en løs hund, fordi det eneste tidspunkt, hvor min hund kan finde på at knurre og rejse børster er, når en fremmed hund kommer hen til hende, når hun selv er i snor - så bliver hun bange og usikker og selv om det aldrig er sket, så kan jeg ikke garantere, at hun ikke vil bide fra sig - hvilket så vil gøre MIN hund til synderen, selv om vi går, som vi skal.
« Senest Redigeret: 10 April , 2013, 21:18 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #20 Dato: 10 April , 2013, 18:53 »
Jeg har delt emnet, så Jannis beretning om hundeangreb er i sin egen tråd her
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=32139.msg286108;topicseen#new

Finn/admin
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #21 Dato: 10 April , 2013, 23:57 »
Schæferhunden Thor - Som skal aflives, men blev kidnappet - Var netop i snor da den blev antastet af en mindre hund uden snor.

Det var også hvad jeg læste i de første artikler, og grunden til at jeg reagerede voldsomt over Thor's 'skæbne'. Jeg har efterfølgende læst at Thor faktisk heller ikke var i snor. Hvad der er sandt og hvad der er falsk har jeg i dag svært ved at afgøre.

ang løse hunde skyd dem uden videre, og ejeren vil blot undre sig over hvor den er, har du først klaget ved han jo hvem han skal angribe

Man skal have foretaget skriftlig klage/advarsel inden man skyder en sådan hund, medmindre man 'fanger' den i et angreb på egne dyr.

Erik: Det siges jo også at STORE hunde er de mest godmodige. Nu er det jo heller ikke en udpræget jagtrace,

Så vidt jeg er blevet fortalt er den avlet med henblik på jagt på større dyr som feks vildsvin. Men jeg tør ikke lægge hovedet på blokken.

Når nu nogen af jer mener man ikke behøver følge reglerne og have sind hund i snor og lader dem lufte sig selv, mener I så også det er helt OK at køre for stærkt og snyde i skat?

En noget speciel sammenligning, som i grunden nok ikke kan bruges.  :)

Hvis forholdene ellers er til det, og føreren af bilen er fuldt fokuseret på kørslen, ser jeg ikke noget specielt 'kriminelt' i at overskride hastighedsgrænser.

At snyde i skat synes jeg er usympatisk.

Iøvrigt kan jeg oplyse at når jeg lufter min GD uden snor, har jeg altid snoren med ( i hånden), så jeg til enhver tid kan kalde ham til mig, og enten sætte ham i snor, eller holde ham fast i halsbåndet. Jeg vil nødigt opleve at han pludseligt 'stiller sig i vejen' for en cyklist eller knallertkører.

fordi det eneste tidspunkt, hvor min hund kan finde på at knurre og rejse børster er, når en fremmed hund kommer hen til hende, når hun selv er i snor - så bliver hun bange og usikker

Det er hundens natur. Er den 'fanget' (læs - i snor), så vil den agere anderledes end hvis den er fri. Den har jo hverken mulighed for at 'forsvare' sig, eller søge væk.

En overgang tog jeg ofte vores hunde med i de offentlige hundeskove, og her oplevede jeg gang på gang, at folk kom ind i de afspærrede områder med deres hunde i snor, og så ikke kunne forstå hvorfor der opstod skærmydsler mellem de fritløbende hunde og deres hunde i snor.

Mvh
Erik Andersen

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #22 Dato: 11 April , 2013, 08:49 »

Det er hundens natur. Er den 'fanget' (læs - i snor), så vil den agere anderledes end hvis den er fri. Den har jo hverken mulighed for at 'forsvare' sig, eller søge væk.

En overgang tog jeg ofte vores hunde med i de offentlige hundeskove, og her oplevede jeg gang på gang, at folk kom ind i de afspærrede områder med deres hunde i snor, og så ikke kunne forstå hvorfor der opstod skærmydsler mellem de fritløbende hunde og deres hunde i snor.

Øh ja...jeg formoder at de fleste hundeejere ved, at det er hundens natur at reagere sådan. Derfor synes jeg, at det er uansvarligt at lade sin hund forblive løs, når man møder andre hunde i snor på steder, hvor snor er påbudt. Jeg taler ikke om hundeskove, hvor situationen selvfølgelig er en anden.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 11 April , 2013, 23:50 »
Derfor synes jeg, at det er uansvarligt at lade sin hund forblive løs, når man møder andre hunde i snor på steder, hvor snor er påbudt.
Du har naturligvis lov til at synes dèt, du vil :-) Men hvis den løse hund er komplet ligeglad og overhovedet ikke tager kontakt til hverken dig ELLER din hund..kan du så ikke bare ignorere hund og ejer også???
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 11 April , 2013, 23:53 »
... andre hunde i snor på steder, hvor snor er påbudt.
..og hvor er det så?
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #25 Dato: 12 April , 2013, 11:43 »
Du har naturligvis lov til at synes dèt, du vil :-) Men hvis den løse hund er komplet ligeglad og overhovedet ikke tager kontakt til hverken dig ELLER din hund..kan du så ikke bare ignorere hund og ejer også???

Jo - det kan jeg skam godt, men nu ændrer du din hund til at være komplet ligeglad med andre hunde fra i første indlæg at skrive dødligeglad med næsten alle hunde...det er langtfra det samme ;)

Jeg går også altid med fri hund også de steder, hvor det er forbudt. Min hund er også bedøvende ligeglad med andre hunde og i skoven finder hun ingen interesse i at gå andre steder end på skovstierne - dog har jeg stor forståelse for, at skovfogeden ikke har samme mening, hvis vi møder ham, eller gider høre på mig, når jeg fortæller at min hund ikke interesserer sig for dyrelivet i skoven, bor sammen med høns derhjemme og bla, bla, bla....så jeg er forberedt på at betale bøden uden at kny.

Endelig mener jeg stadig, at det er almindelig respekt for andre mennesker, som kommer i naturen og måske ikke lige er interesseret i at møde en løs hund, at man tager sin hund i snor, mens man passerer hinanden. Der findes mange mennesker, som ikke bryder sig om hunde, og den der udtalelse om, at hunden gør ikke noget - den er altså for dum i de tilfælde.

..og hvor er det så?

Det står i hundeloven :police: og er vel efterhånden alle offentlige steder med mindre andet er oplyst på stedet og så lige på stranden, hvor man kan gå med løs hund fra d. 01.10 - 31.03
« Senest Redigeret: 12 April , 2013, 15:29 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #26 Dato: 12 April , 2013, 12:33 »
metmus  du har jo lov at have din holdning , men så lad være med at klynke over det, hvis din hund bliver nedslagtet, eller krævet aflivet efter hundeloven, det er jo netop derfor at hundeloven er lavet.

erik du har i princippet ret i at ejeren skal have skriftlige advarsler, men burde politiet så ikk tage det seriøst og advare ejeren, når det nu ikke sker, så må noget andet jo til,
sikkert os derfor vi har de i tiden meget omtalt verserende bande konflikter, fordi folk og forældre ikk umyndiggøres når de laver for meget lort for omgivelserne, så accepterer vi det jo stiltiende som samfund, hvad de gør, vi burde i stedet ha få simple love og så kræve dem overholdt, men det er vist en anden debat

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #27 Dato: 12 April , 2013, 15:09 »
Jeg har ingen hund selv, men holder af hunde (og andre dyr) Jeg vil blot sige, at vi nu har hørt den med jamen de gør jo ikke noget, det er en sød famiehund mange gange, når en løs hund har været her og vi har kontaktet politiet for at få at vide hvis hund det er. ( vi har åbenbart en del i området der ikke kan finde ud af at hegne ordenligt.)
Det er da rigtigt de gør ikke noget, og netop fordi de løse hunde vi netop har haft til at maltraktere vores dyr, ikke før har bidt, var vi jo heller ikke bange for dem, men bare dødtræt af løse hunde. Men nu har de skambidt og dræbt, de fleste af mine fjer, og de har begge angrebet, bidt, knurret og ruske både Thomas og jeg, så voldsomt at hvis ikke vi havde været 2 voksne med skovle, så tør jeg ikke tænke på hvad der havde været sket, hvis mine unger, eller andre havde været i nærheden. (Vi har tit børn og voksne der går forbi på markvejen, for at gå tur til skoven) Ja, det havde jo været frygtligt.

Jeg møder også ofte hundeejere der lufter "lille Fido" Og faktisk har den frækhed at glo olmt, når jeg spørger om ikke de ejer en snor til deres hund.
No-matter-what, det er sku træls at skulle tænke, hvad nu hvis de pludselig ikke kan kalde hunden til sig, og temlig tamt at få et svar  a la bare rolig den gør ikke noget, den vil bare gerne snakke, når der kommer galoperende en hund hen imod en. Det er meget muligt den bare vil snakke,  men jeg kender hverken hundelufter eller hunden, og hvor cool jeg end forsøger at virke, så bryder jeg mig ganske enkelt ikke om det, så kære hunde ejer, Hajer plejer heller ikke at angribe mennesker, men ville i bryde jer om at svømme sammen med dem? Ej, vel?

Jeg bryder mig heller ikke om at færdes blandt løse hunde, som heller ikke plejer at bide, så vær sød at overhold loven, hegn hundene forsvarligt inde på jeres matrikkel, så i passer ordenligt på jeres dyr, og de kan hygge sig uden snor, og hold dem i snor uden for matriklen, med mindre andet er oplyst, vi andre gider sku ikke engang strejfe tanken, hvad nu hvis ;)

Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #28 Dato: 12 April , 2013, 16:13 »
Vel skrevet Janni. Er fuldstændig enig. Jeg kan virkelig godt lide hunde, men løse hunde og deres uansvarlige ejere bryder jeg mig ikke om.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #29 Dato: 12 April , 2013, 16:34 »
En af mine kammerater stødte engang på en løs hund der kom fisende og ville snakke (den var sød og kærlig ) Ejeren skyndte sig og råbe "Bare rolig, den gør ikke noget" Hvortil min makker råbte tilbage "det er muligt, men det gør jeg! " Og så kom den hund i snor :) Min første hund brød sig ikke om andre hanhunde, efter et par uheldige episoder. Det gav så mig nogle problemer når vi var ude og gå. Selv om jeg altid kunne holde ham (han var i snor) så er det ikke nemt og gøre noget, når der er en løs hund der følger efter, lige meget hvad jeg gør. Og så lige en af mine kæpheste.. Jeg ville ønske det blev forbudt og sælge og bruge de der forbaskede yoyo liner. Det er da noget forbistret skrammel. Et er at det er en uskik og lade hunden gå med så meget line at den kan rende ud på vejen mm, men skulle der ske noget kan man ikke lige rulle den tilbage.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk