Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Strømstyrke på elhegn  (Læst 1073 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Strømstyrke på elhegn
« Dato: 07 April , 2013, 14:52 »
Vi har en strømgiver til kraftig vegetation, op til 2 km. Vi har just fået installeret nyt elhegn af en prof. Der er 1,6 km tråd; 6 tråde fordelt 15 + 15 +15 +15 + 30 +30 cm over jorden. Hegnsmanden målte strømmen da han havde sat hegnet op til 9300 volt. Der er brugt et jordspyd.

Vi har længe undret os over, at ingen tilsyneladende får stød af hegnet, men vi har ingen hegnstester, og da vi har fået at vide, at hegnet slår, så det batter, har ingen af os haft lyst til at røre ved tråden.

Nu prøvede min mand så i går: Ingen strøm, intet. Dødt. Med mindre man kommer tæt på strømgiveren, eller en hjørnestolpe, så afgiver den lidt, men ikke mere, end at han stod og holdt op tråden. Han gik rundt med en spade og fjernede de muldvarpeskud og de græstuer som generede den nederste tråd 15 cm over jorden. Det hjalp lidt. Han fik nu mere stød, men det er da ikke nok, er det? Jeg skal ikke have rørt ved hegnet, men jeg mener ikke, at et menneske skal kunne stå og holde i tråden, uden at det gør "særlig ondt"? Jeg ville mene, at med en strømgiver til ekstra kraftig vegetation, så skulle det nærmest sige SMÆLD når man rørte ved tråden.

Tråden skulle jo gerne holde ræven væk, men ind til videre drøner vores kattene under trådene uden at være generet :o. Om 1½ måned kommer der geder, og der skal strømmen jo også fungere som den skal.

http://www.ukcountrystore.co.uk/acatalog/M7-Electric-Fencing-Energiser.html
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline mcquolle

• Passiv bruger
Sv: Strømstyrke på elhegn
« Svar #1 Dato: 07 April , 2013, 14:57 »
En strømgiver beregnet til 2 km hegn er næppe under betegnelsen "til kraftig vegetation". Men uanset det, så skal man absolut ikke kunne holde ved hegnet. Noget er galt. Har I tjekket forbindelserne imellem hegnet og spændingsgiveren samt imellem spændingsgiveren og jordspydet? Evt. kan jordspydet være for dårligt. En håndregl er at man skal have ét jordspyd pr. joule energi fra elhegnet. Foråret har jo været ekstremt tørt, så måske jordspydet ikke har ret god forbindelse. Prøv at vande grundigt rundt om jordspydet. Til jeres spændingsgiver mener jeg desuden I skal have mindst 3 jordspyd.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #2 Dato: 07 April , 2013, 15:03 »
En strømgiver beregnet til 2 km hegn er næppe under betegnelsen "til kraftig vegetation". Men uanset det, så skal man absolut ikke kunne holde ved hegnet. Noget er galt. Har I tjekket forbindelserne imellem hegnet og spændingsgiveren samt imellem spændingsgiveren og jordspydet? Evt. kan jordspydet være for dårligt. En håndregl er at man skal have ét jordspyd pr. joule energi fra elhegnet. Foråret har jo været ekstremt tørt, så måske jordspydet ikke har ret god forbindelse. Prøv at vande grundigt rundt om jordspydet. Til jeres spændingsgiver mener jeg desuden I skal have mindst 3 jordspyd.
Ok, mange tak for svar. Jeg mener heller ikke det lyder rigtig. Jeg skrev forkert - det er til 7 km hegn. Producenten skriver den kan trække 15 x 50 meter fjerkrænet/fårenet.

Specification

Stored energy - 6 Joules
Fence voltage max - 13000v
Fence voltage at 500ohms - 6000v
Current consumption - 7.5w
Distance under light load (vegetation earthing) - 7 km

Suitable for up to 15 poultry or sheep electric nets

Jeg har hørt det med jordspydene før, at der skal være flere af slagsen. Vi bor på sandet jord, her er så sandet, at der har været prøveudgravet til grusgrav i 60'erne. Det hjælper vel heller ikke på det?

Vi har betalt for montering og det hele, men strømgiveren havde vi i forvejen. Skal vi ringe til hegnsmontøren og spørge hvad der er galt, eller er det for egen regning, når vi havde strømgiveren i forvejen?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 07 April , 2013, 15:09 »
Jeg vil mene det er jeres problem. Tror ikke på hans montage af hegnet kan være SÅ dårligt at det ikke virker. Tror I skal have købt nogle flere jordspyd, ISÆR når jorden er som du skriver. Prøv at grave en lille fordybning ved spydet og lad så vandslangen ligge og løbe langsomt i en halv til en hel time. Og send så manden ud og tage i hegnet igen.
Jeg ville købe et par længder af de lange jordspyd herfra: http://www.greenline.dk/Tavlemateriel-9/Jordspyd-og-tilbehoer-233/Jordspyd-9140 og så forsøge at banke dem 4m ned (Gerne mere). Evt. kan du få den lokale elektriker til at gøre det (De har en elektrisk hammer til formålet).
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 07 April , 2013, 15:37 »
Det kan altså godt betale sig at anskaffe en strømgiver der rækker meget langt,,, så når der er højt græs eller andet, så slår det alligevel, især på de kortere strækninger.
Det er også fint at have en strømgiver der kan holde får køer og heste, det er jo netop strømmen der holder dyrene inde.

jeg har en tråd over ti meter over min gårdsplads, med en strømgiver til 10 km til heste mv.for at holde hundende inde, og det holder ikke hønsene tilbage, deres fjerdragt er isolation, men det skal nok holde en ged.

hvis du er i tvivl om der kommer strøm på dit hegn, så tag et gammelt lysstofrør, selvom det ikke mere virker som lampe så er det aldrig dødt.
Så vikler du en strømførende ledning om de to dimser for enden, og så rundt om dit hegn, så tætter du den anden ende ned i et lille hul i jorden hvor du lige har hældt lidt vand i, så blinker det i takt med strømslagene,,, sådan kan jeg stå i mit hus 100 m fra min fold og se at mit hegn virker.
Køb en billig hegnstester til 100 kroner den er udmærket til formålet, men husk at den pen du stikker ned i jorden skal ned i fugtig jord, så virker det glimrende
På den måde kan du måle om der er strøm på alle tråde, eller kun på første eller nederste ...

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 07 April , 2013, 19:29 »
var der ikke noget med at der var noget træbevoksning omkring stykket??   Det kan nogle gange være et udemærket sted og ha et jordspyd, da vandet ikke fordamper så let derfra. Der burde også igennem årene være dannet et større muldlag der, som også holder bedre på fugten. Jeg ville prøve og vandeejordspyddet til en start. Det er tit det der er galt med elhegn. (og så er det ikke den store udgift og prøve  :) )
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Bolding

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 07 April , 2013, 19:37 »
De billige hegnstestere er glimrende til at give en ide om hvor meget skrald der er på hegnet. Husk at bruge den rigtigt. Min mand ville for en del år tilbage tjekke hegnet om forhaven. Han tog testeren, knyttede hånden om metalspyddet og satte resolut testeren på hegnet. Jeps der var masser af strøm på, men han bandede en del og mente at det da var et elendigt redskab indtil jeg fik ham forklaret hvordan den bruges korrekt  ;D tja bybo, hvad kan man forvente  ::)  ;)

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #7 Dato: 07 April , 2013, 19:39 »
@bolding. Hvad skal han med en hegnstester?? Det virker jo fint for ham bare og holde ved tråden  ;D
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline alex1981

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 07 April , 2013, 19:46 »
er du 100% iorden,
du kan nemt teste det hvis du holde jord tråden directe til hegn med en isoleret tang eller noget.
hvis det gi rigtig go bank og lys så virker det. hvis det stadig er svag så er den klar til skifte ud.

Offline alex1981

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 07 April , 2013, 19:47 »
ups, mender din strømgiver...